Mekka formulového závodění je událostí roku a spolu se zmiňovanou Daytonou a Super Bowlem amerického fotbalu je nejsledovanější sportovní akcí. Historie staré cihelny se datuje až do roku 1909, kdy Carl Graham Fisher se svými partnery založil společnost Indianapolis Speedway Corporation a ve stejnojmenném městě postavili legendu.
Od té doby prošel ovál mnoha změnami, piloti se učili rozdílným jezdeckým stylům a vzrůstajícím rychlostem. Na první pohled se zdá, že Indianapolis není nijak rozmanitý a má čtyři stejné zatáčky, avšak opak je pravdou. Přestože všechny mají stejnou délku, poloměr i klopení, ve skutečnosti pro jezdce představují jiný problém a vyžadují odlišný přístup.
ZATÁČKA 1 - Slepá ulička
Helio Castroneves vede úvodní kola 91. ročníku Indianapolis 500
Tribuny plné diváků se nacházejí po obou stranách, takže z pohledu jezdce je zatáčka nějakou chvíli schovaná, teprve těsně před nájezdem se objeví celá. Nejrizikovější je start, jelikož celé pole je seřazeno po trojicích v jedné řadě a často tak i najíždějí do první zákruty. Mnohokrát zde došlo k vážným haváriím.
ZATÁČKA 2 - Optický klam
Někdy ji můžete projet na plný plyn, záleží na směru větru. Je docela zábavná. Připadá vám, že zatáčíte příliš brzo a ona se zkracuje, ale není tomu tak. Když z ní vyjedete dobře, s větrem za zády zamíříte k třetí zatáčce.
Tréninkové dny roku 2004
Druhá zatáčka oválu nikdy nezpůsobovala jezdcům příliš problémy. Krátká rovinka směřující k druhé zatáčce nedává prostor si oddychnout, nicméně s dobrou ideální stopou se nemůže nic pokazit.
ZATÁČKA 3 - Přistávací plocha
Třetí zatáčka je druhá nejrychlejší a nejtěžší. Rovinka je velmi dlouhá a většinou vás vítr tlačí do zad, takže nájezd do ní je extrémně obtížný. Každým dnem se mění podmínky, na tomto místě vidíte většinu havárií. Nachází se zde tři až čtyři hrboly. Její unikátnost spočívá ve velikosti. Máte tam nájezd do pitlane a vidíte ji celou. Je v ní prostor pro chyby a předjížděcí manévry.
Efektivní podívaná pro diváky v podání Marca Andrettiho
Na vozy nepůsobí ve třetí zatáčce negativní vlivy a pokud má monopost dobře nastavenou aerodynamiku, přítlačné síly pomáhají lepšímu průjezdu.
ZATÁČKA 4 - Dobrý posudek
Přesun z té jednodušší na nejtěžší, dříve byla nejjednodušší. Nejsem si jist proč, ale mnoho lidí to tvrdí. Po výjezdu z boxu ji většinou můžete projet na plný plyn, ale v kvalifikaci a závodě je to obtížnější. Když máte problémy tady, máte je všude.
Plné ochozy fanoušků u poslední zatáčky
Poslední zatáčka je nejdůležitější, při správném výjezdu mají jezdci rychlost na dlouhou rovinku a do dalšího kola. Někteří piloti vjezd do ní nesprávně posuzovali a při výjezdu škrtaly monoposty o zeď.
Indianapolis je jedním z mála oválu, kde se většinou jezdí na plný plyn. Jedinečnost podniku spočívá v dlouhé sérii kvalifikací a ve startovním roštu. Nikde jinde se totiž neseřazuje po trojicích, v tom drží privilegium pouze Indianapolis.