Jelikož se automobilové závody pořádají již od devadesátých let devatenáctého století, není jednoduché nacházet v nich po takové době nová prvenství. Ve Formuli E však tentokrát jedno významné nalézt můžeme. Začal šestý ročník Formule E a na startu byly poprvé v historii vozy kompletní silné německé čtyřky – Mercedes, Porsche, BMW i Audi si to poprvé všichni rozdají ve stejném šampionátu.
Audi je jedním z pěti původních týmů, které Formuli E zakládali, má tedy nejvíce zkušeností a potenciálně nejsilnější postavení. Nováčky letošního ročníku Formule E jsou Mercedes a Porsche. BMW pak vstupuje do své druhé sezóny.
Jedním z největších otazníků a velkým očekáváním bude, jak se podaří do soutěže vstoupit zejména značce Mercedes, která již dlouhých šest let dominuje Formuli 1. Ale úspěch není takto „jednoduše přenositelný“ do Formule 1 a Formule E je velmi odlišným sportem v porovnání se všemi ostatními závody. Mnoho stájí s celkově silným postavením v motorsportu si na Formuli E „vylámalo zuby“. Závody se většinou odehrávají ve městech, kde úzké a točité tratě ztěžují možnosti předjíždění. A jednodenní formát kvalifikace a závodu je náročným testem odolnosti pro řidiče i celé týmy.V letošním ročníku bude celkem dvanáct týmů a dvacet čtyři jezdců. Mimo zmíněnou německou čtyřku (přičemž BMW je zapsáno jako americký tým díky spolupráci s Andretti) máme týmy z Číny (DS TECHEETAH a NIO 333), Indie (Mahindra Racing), Monaka (Venturi), Anglie (Panasonic Jaguar Racing a Envision Virgin Racing), Francie (Nissan E.Dams), a USA (Geox Racing). Nejznámějším jménem ze závodníků je osmatřicetiletý Brazilec Felipe Massa, který od roku 2018 nastupuje za monacký tým Venturi Racing. Dalším zajímavým jezdcem je Francouz Jean-Éric Vergne, který jezdíval ve Formuli 1 za Toro Rosso, ale již od roku 2014 závodí ve Formuli E a v posledních dvou sezónách se stal šampiónem s čínským týmem DS Techeetah.
Formule E roste výrazným tempem jak z pohledu počtu diváků, tak i výnosů. V loňském roce měl průměrný závod přes třicet dva milionů diváků, což bylo významným růstem oproti dvaceti sedmi milionům v sezóně 2017-2018 a již téměř dvojnásobkem oprotí osmnácti milionům diváků v sezóně 2016-2017. Celkový počet diváků za sezónu se tak dostal na hodnotu čtyřista milionů a rostly výrazně i návštěvníci závodů. Tam se již koukáme na hodnoty kolem čtyři stovky tisíc fanoušků v průběhu závodů sezóny. V porovnání s Formulí 1 stále celkově neuvěřitelně minimální čísla, ale progres významný. Z pohledu financí je sport zatím celkově v mínusu, ale příjmy vytrvale rostou a jsou aktuálně kolem sto šedesáti milionů amerických dolarů.
Výhodou Formule E pro další růst je image „zeleného“, k přírodě čistého závodění. Jakkoli je tento status diskutabilní (přeci jen se týmy přesouvají po celém světě letadly a to by Gretu asi moc nepotěšilo J), ale láká to další sponzory. Aktuálně je titulárním sponzorem švýcarská technologická společnost ABB. Mnoho fanoušků motosportu Formuli E ze začátku moc nemuselo, elektrická auta nemají tu tradici, silný zvuk motorů a vyhrocené souboje legendárních automobilových značek. Ale ukázalo se, že elektrická auta jsou super rychlá, mají výbornou akceleraci a předjíždění v úzkých uličkách je dramatické a zábavné. Snad jen s tím „zvukem“ elektrického motoru bude třeba něco dělat, protože „pištění“ formulí příliš atraktivní není. Formule E je ale velmi inovativní a určitě s nápady ještě více divácky i sponzorsky soutěž zatraktivnit přijde.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.