„Co to je,“ poznamenal Scott Dixon při slavnostním odhalení Delta Wing na veletrhu Auto Show v Chicagu. „Návrh už jsem viděl předtím, ale pořád nevím co to je a nevím, jaké by to bylo s tím závodit.“
Pokřivený výraz ve tváři měli i Dario Franchitti, Graham Rahal nebo Jimmy Vasser. Po krátkém procitnutí z odhalení možná až příliš revolučního monopostu se komentáře přesunuly na diplomatičtější úroveň. „Vypadá to šíleně, ale posaďte mě do toho,“ řekl Graham Rahal. Dixon mu přitakal: „Jsem připraven to zkusit.“
Delta Wing má otevřít novou generaci monopostů IndyCar, zprvu byla iniciativa designéra Bena Bowlbyho to jediné, co mělo kroužit po závodních okruzích. Jenže minulý týden se s monoposty pro rok 2012 doslova roztrhl pytel. Návrhy představili Dallara a Swift, na Lolu se ještě čeká.
Takže tu máme hned čtyři adepty na nové monoposty, které mají nahradit stařičké dallary z roku 2003. Zatímco Dallara, Swift a Lola připravují vlastní vozy, Delta Wing je dílem Bena Bowlbyho, Chipa Ganassiho a dalších zainteresovaných lidí, které pravděpodobně iritovala nečinnost vedení IRL ohledně roku 2012.
Delta Wing je tedy návrhem, o nějž by měla projevit zájem jakákoliv konstruktérská společnost. Ta by posléze monoposty stavěla a dodávala týmům v IndyCar. „Proč by třeba nemohlo Audi zavolat do Swift a požádat je, aby jim to postavili,“ řekl při představení Delta Wing Chip Ganassi.
Je Delta Wing správnou cestou? Je nutná revoluce nebo si vedení IndyCar postačí s nenáročnou evolucí? Podle Kevina Kalkhovena, spolumajitele stáje KV Racing, je pro budoucnost série příznivější první varianta. „Musíme získat nové fanoušky ve věku 18 až 35 let,“ reagoval Kalkhoven na slabou sledovanost IndyCar. „Tato skupina lidí nemá příliš velký zájem o závody, ale mají zájem o technologie,“ narážel na futuristický vůz Delta Wing.
Výběr nejlepšího návrhu musí učinit vedení IndyCar. A nebude to věru jednoduché. Sice by každý fanoušek a člověk z okolí IndyCar uvítal konkurenční boj několika různých monopostů, ale nasazení všech čtyři nebo klidně i dvou různých vozů, je nereálné. Není to o tom, že by snad IndyCar nechtělo, bohužel ekonomická klima je proti.
Konstruktéři vozů mají snahu srazit pořizovací náklady na minimum, což beze všeho splňují, většinou má nový vůz stát o polovinu méně něž ten současný. Jenže k tomu potřebují v sérii monopol, bez konkurenčního prostředí, které by je nutilo monopost nadále vyvíjet a zlepšovat, což stojí peníze. Tím by náklady stouply a to si nikdo nepřeje.