Startovní pole letošního ročníku se skládá z 28 závodních vozů, které nasadí týmy z 11 různých zemí. Tato čísla dokládají globální rozměr této vytrvalostní světové série. Celé startovní pole je opět rozloženo do 2 základních skupin, kterými jsou závodní prototypy (LMP) a vozy GT (LMGTE). Obě tyto skupiny se dále dělí podle výkonnosti: prototypy se dle výkonnosti (a dalších technických detailů) dělí na P1 a P2, a ve skupině GéTéček je určujícím faktorem složení posádek (Profesionálové a Amatéři). V nejsilnější skupině prototypů (LMP1) nalezneme ještě další dělení, které odlišuje tyto speciály podle typu použitých pohonných jednotek - hybridní, které jsou pro svou konstrukční náročnost a nákladný provoz vyhrazené pouze pro tovární týmy a nebo klasické pohonné jednotky, které provozují soukromé týmy. Výkonnostní rozdíly těchto dvou typů pohonu jsou však natolik rozdílné, že se dá v podstatě hovořit o ne dvou, ale rovnou třech kategoriích (LMP1H, LMP1S, LMP2). Toliko zjednodušený technický popis a nyní již se pojďme podívat, co nás v roce 2017 čeká.
LMP1H
Dvojnásobný mistr světa, německý tovární tým Porsche bude hájit mistrovský titul před specialistou a jedním ze zakladatelů této hybridní kategorie, japonskou Toyotou. Oby dva týmy provozují vozy s velice sofistikovanými pohonnými jednotkami, které přes mnohé odlišnosti používají shodnou základní konstrukční architekturu. Oba dva týmy se netají tím, že tyto své hybridní jednotky vyvíjejí s ohledem na využití ve své sériové produkci. V roce 2017 tedy budeme svědky útoku japonského samuraje na německého dvojnásobného krále kategorie LMP1H.
LMP1S
Rok 2017 bude v této kategorii jasnou kořistí německého týmu ByKolles, protože tento tým nastoupí osamocen a bude bojovat jen proti času a případné nepřízni osudu v podobě technických problémů. ByKolles totiž nebude mít na dráze žádného jiného soupeře a o mistrovském titulu je tedy předem rozhodnuto. Avšak v příští sezóně se v této kategorii dočkáme výrazného oživení v podobě nových speciálů Dallara a Ginetta, které startovní pole oživí. Ale to se bude psát rok 2018 a tak si budeme muset počkat.
LMP2
Rok 2017 je v této kategorii přelomový, protože se letos poprvé představí nové vozy, postavené podle inovovaných technických regulí. FIA za tím účelem vyhlásila výběrové řízení, z něhož vzešli 4 dodavatelé šasi pro zúčastněné závodní týmy. Zdá se však, že startovní pole opanoval pouze jediný z nich, protože všechny týmy, které se zapojí do letošního ročníku WEC v kategorii slabších prototypů si unisono vybrali produkt britského výrobce Oreca s typovým označením 07. Na startovním roštu se budou vedle sebe řadit vozy týmů Vaillante Rebellion, CEFC Manor TRS Racing, Jackie Chan DC Racing, G-Drive TDC Racing a proti nim bude stát obhájce titulu - Signatech Alpine Matmut.
Psali jsme
LMGTE Pro
Čtyři tovární týmy se budou prát o mistrovský titul v kategorii GéTéček a bude to vskutku mezinárodní bitva se vším všudy. Nově postavený tovární tým Porsche s ultramoderním modelem 911 RSR vyzve britský Aston Martin, americký Ford (i když vlastní účast zajišťuje tým Chipa Gannasiho ze své britské základny) a čtvrtým do party je samozřejmě italské Ferrari. Toto kvarteto je samo o sobě příslibem zajímavých soubojů, ale to hlavní, podobně jako v případě LMP1S přijde v příštím roce, kdy se těmto soupeřům postaví tovární tým BMW a vysoce pravděpodobná, i když stále nepotvrzená, je také účast Lamborghini.
LMGTE Am
Po odchodu Corvette se v amatérské kategorii představí zákaznické týmy pouze tří výrobců. Vedle Aston Martin Racing se na start znovu postaví Gulf Racing a Dempsey-Proton racing s vozy Porsche 911 991s, které doplní týmy Clearwatter Racing a Spirit of Race Team, oba s vozy Ferrari 488 GTE.
World Endurance Championship 2017 začíná společným testováním o prvním dubnovém víkendu v Monze a ostré měření sil se odehraje v těchto destinacích a termínech: Silverstone (16. dubna), SPA-Francorchamps (6. května), Le Mans (17-18. června), Nürburgring (16. července), Mexico (3. září), USA - Austin (16. září), Japonsko - Fuji (15. října), Čína (5. Listopadu), Bahrajn (18. listopadu).
Psali jsme
Klíčová fakta vytrvalostního mistrovství světa pro sezónu 2017
- 28 vozů 4 základních kategorií: LMP1 (5), LMP2 (10), LMGTE Pro (8), LMGTE Am (5)
- týmy z 11 zemí: Německo (5), Čína (4), Velká Británie (4), Francie (3), Švýcarsko (3), Itálie (2), Japonsko (2), Rakousko (1), Rusko (1), Singapur (1)
- celkem 5 továrních vozů nasadí tým Porsche (2x LMP1, 3xLMGTE Pro)
- všechny vozy kategorie LMP2 pocházejí od stejného dodavatele (Oreca)
- kategorie LMP2 má jednotného dodavatele pohonných jednotek: Gibson (model GK428, V8, 4,2 l)
- všechny týmy kategorie LMP2 zvolili také stejného dodavatele pneumatik - Dunlop
- v továrním prototypu Toyota TS 050 Hybrid se představí trojnásobný mistr WTC José Maria Lopez
- dva vítězové Le Mans 2015 v kategorii LMGTE se představí v prototypech LMP1 Porsche 919 Hybrid (Nick Tandy, Earl Bomber)
- aktuální mistři kategorie LMGTE Am se přesouvají do kategorie LMP2 k novému týmu G-Drive TDS Racing (Perrodo, Collard)
- po několikaleté odmlce nasazuje Porsche svůj tovární tým do kategorie LMGTE Pro
Jean Todt, prezident FIA: „Sezóna 2017 je šestou v pořadí úspěšného partnerství mezi FIA a ACO v oblasti vrcholného světového vytrvalostního závodění. Silné startovní pole je zárukou intenzivních a dramatických soubojů v průběhu 9 závodů. V LMP1 budeme svědky snahy o obhajobu mistrovského titulu a vítězství v prestižním závodě Le Mans ze strany Porsche, zatímco Toyota se bude snažit navázat na své úspěchy z let minulých. kromě toho budeme svědky souboje 4 továrních týmů v kategorii LMGTE. Vzrušující bude jistě i souboj týmů s novou technikou v kategorii LMP2. Rád bych zde poděkoval Pierru Fillonovi, Lindsay Owen-Jonesovi a Gerardu Neveuvemu za jejich kontinuální tvrdou práci. Úzká spolupráce mezi týmy, FIA a ACO je to, co tvoří hlavní základ úspěchu současného World Endurance Championship. Těším se na další dozajista velmi vzrušující sezónu.“
Pierre Fillon, předseda ACO: „Endurance je ve velmi dobré kondici a sezóna 2017 vypadá velmi slibně. Dnes jsme zveřejnili tři velké startovní listiny ELMS, WEC a samozřejmě 24 hodin Le Mans. Fantastická podívaná, těsné souboje na trati a konkurenční prostředí mezi týmy, to vše tvoří plnohodnotnou DNA vytrvalostních závodů v roce 2017. Startovní pole 24 hodin Le Mans je velmi bohaté, mnoho týmů, bohatá startovní listina s jezdci 16 národností, bohatě obsazené startovní pole evropské, americké i asijské kontinentální Le Mans série, to vše jsou atributy úspěchu naší vytrvalostní pyramidy.“
Sir Lindsay Owen-Jones, prezident vytrvalostní komise FIA: „Vyhlášení další vzrušující sezóny FIA WEC je důkazem toho, že naše úsilí v oblasti sportovních a technických předpisů oslovuje ty nejlepší týmy a jezdce a přivádí je do šampionátu, který plně podporuje rozvoj nových technologií a zvyšuje bezpečnost a při tom má nákladovou stránku bezpečně pod kontrolou. V této sezóně budeme svědky zavedení nových technických pravidel LMP2, do soutěže vstupují 4 výrobci šasi, mající k dispozici nový, výkonnější motor, který přinese větší konkurenci. V příštím roce se ke stávajícím značkám Ferrari, Aston Martin a Ford a k letošnímu novici Porsche připojí nově i BMW. stojíme na prahu nové, velmi vzrušující sezóny.“
Gérard Neveu, generální ředitel WEC: „Zahajujeme naši v pořadí šestou sezónu ve velmi dobré kondici se solidní účastí výrobců, spolehlivými celosvětovými partnery, týmy a jezdci nejlepších sportovních vozů na světě. Stabilita našeho kalendáře nabízí výrobcům možnost prezentace na jejich klíčových trzích po celém světě, mimo Evropa také v Severní a Střední Americe, v Japonsku, Číně i na Středním Východě. To nám také umožňuje dále rozvíjet fanouškovskou základnu po celém světě. O tom svědčí i v předstihu prodané velké množství vstupenek na jednotlivé závody. Nadšenci a příznivci motorsportu vědí, že naše podniky skýtají zábavu pro celou rodinu, závodní vozy a jezdci jsou jim velmi blízko a že bez ohledu na to, ve kterém místě světa se právě nachází, budou vždy svědky non-stop dramatické a vzrušující podívané.“