WEC: Nový ročník vytrvalostního mistrovství světa oficiálně zahájen

iM1, 2. února 2017, 22:15 Google+

V sídle promotéra vytrvalostních závodů, kterým je organizace Automobil Club de l´Ouest, se dnes v podvečerních hodinách konala tisková konference, kterou byla oficiálně zahájena sezóna 2017 vytrvalostního mistrovství světa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kouzlo Le Mans je nezaměnitelné

Kouzlo Le Mans je nezaměnitelné | foto: Toyota Motorsport GmbH

Sdílejte článek

Startovní pole letošního ročníku se skládá z 28 závodních vozů, které nasadí týmy z 11 různých zemí. Tato čísla dokládají globální rozměr této vytrvalostní světové série. Celé startovní pole je opět rozloženo do 2 základních skupin, kterými jsou závodní prototypy (LMP) a vozy GT (LMGTE). Obě tyto skupiny se dále dělí podle výkonnosti: prototypy se dle výkonnosti (a dalších technických detailů) dělí na P1 a P2, a ve skupině GéTéček je určujícím faktorem složení posádek (Profesionálové a Amatéři). V nejsilnější skupině prototypů (LMP1) nalezneme ještě další dělení, které odlišuje tyto speciály podle typu použitých pohonných jednotek - hybridní, které jsou pro svou konstrukční náročnost a nákladný provoz vyhrazené pouze pro tovární týmy a nebo klasické pohonné jednotky, které provozují soukromé týmy. Výkonnostní rozdíly těchto dvou typů pohonu jsou však natolik rozdílné, že se dá v podstatě hovořit o ne dvou, ale rovnou třech kategoriích (LMP1H, LMP1S, LMP2). Toliko zjednodušený technický popis a nyní již se pojďme podívat, co nás v roce 2017 čeká.

LMP1H

Dvojnásobný mistr světa, německý tovární tým Porsche bude hájit mistrovský titul před specialistou a jedním ze zakladatelů této hybridní kategorie, japonskou Toyotou. Oby dva týmy provozují vozy s velice sofistikovanými pohonnými jednotkami, které přes mnohé odlišnosti používají shodnou základní konstrukční architekturu. Oba dva týmy se netají tím, že tyto své hybridní jednotky vyvíjejí s ohledem na využití ve své sériové produkci. V roce 2017 tedy budeme svědky útoku japonského samuraje na německého dvojnásobného krále kategorie LMP1H.

LMP1S

Rok 2017 bude v této kategorii jasnou kořistí německého týmu ByKolles, protože tento tým nastoupí osamocen a bude bojovat jen proti času a případné nepřízni osudu v podobě technických problémů. ByKolles totiž nebude mít na dráze žádného jiného soupeře a o mistrovském titulu je tedy předem rozhodnuto. Avšak v příští sezóně se v této kategorii dočkáme výrazného oživení v podobě nových speciálů Dallara a Ginetta, které startovní pole oživí. Ale to se bude psát rok 2018 a tak si budeme muset počkat.

LMP2

Rok 2017 je v této kategorii přelomový, protože se letos poprvé představí nové vozy, postavené podle inovovaných technických regulí. FIA za tím účelem vyhlásila výběrové řízení, z něhož vzešli 4 dodavatelé šasi pro zúčastněné závodní týmy. Zdá se však, že startovní pole opanoval pouze jediný z nich, protože všechny týmy, které se zapojí do letošního ročníku WEC v kategorii slabších prototypů si unisono vybrali produkt britského výrobce  Oreca s typovým označením 07. Na startovním roštu se budou vedle sebe řadit vozy týmů Vaillante Rebellion, CEFC Manor TRS Racing, Jackie Chan DC Racing, G-Drive TDC Racing a proti nim bude stát obhájce titulu - Signatech Alpine Matmut.

LMGTE Pro

Čtyři tovární týmy se budou prát o mistrovský titul v kategorii GéTéček a bude to vskutku mezinárodní bitva se vším všudy. Nově postavený tovární tým Porsche s ultramoderním modelem 911 RSR vyzve britský Aston Martin, americký Ford (i když vlastní účast zajišťuje tým Chipa Gannasiho ze své britské základny) a čtvrtým do party je samozřejmě italské Ferrari. Toto kvarteto je samo o sobě příslibem zajímavých soubojů, ale to hlavní, podobně jako v případě LMP1S přijde v příštím roce, kdy se těmto soupeřům postaví tovární tým BMW a vysoce pravděpodobná, i když stále nepotvrzená, je také účast Lamborghini.

LMGTE Am

Po odchodu Corvette se v amatérské kategorii představí zákaznické týmy pouze tří výrobců. Vedle Aston Martin Racing se na start znovu postaví Gulf Racing a Dempsey-Proton racing s vozy Porsche 911 991s, které doplní týmy Clearwatter Racing a Spirit of Race Team, oba s vozy Ferrari 488 GTE.

World Endurance Championship 2017 začíná společným testováním o prvním dubnovém víkendu v Monze a ostré měření sil se odehraje v těchto destinacích a termínech: Silverstone (16. dubna), SPA-Francorchamps (6. května), Le Mans (17-18. června), Nürburgring (16. července), Mexico (3. září), USA - Austin (16. září), Japonsko - Fuji (15. října), Čína (5. Listopadu), Bahrajn (18. listopadu).

Klíčová fakta vytrvalostního mistrovství světa pro sezónu 2017

- 28 vozů 4 základních kategorií: LMP1 (5), LMP2 (10), LMGTE Pro (8), LMGTE Am (5)

- týmy z 11 zemí: Německo (5), Čína (4), Velká Británie (4), Francie (3), Švýcarsko (3), Itálie (2), Japonsko (2), Rakousko (1), Rusko (1), Singapur (1)

- celkem 5 továrních vozů nasadí tým Porsche (2x LMP1, 3xLMGTE Pro)

- všechny vozy kategorie LMP2 pocházejí od stejného dodavatele (Oreca)

- kategorie LMP2 má jednotného dodavatele pohonných jednotek: Gibson (model GK428, V8, 4,2 l)

- všechny týmy kategorie LMP2 zvolili také stejného dodavatele pneumatik - Dunlop

- v továrním prototypu Toyota TS 050 Hybrid se představí trojnásobný mistr WTC José Maria Lopez

- dva vítězové Le Mans 2015 v kategorii LMGTE se představí v prototypech LMP1 Porsche 919 Hybrid (Nick Tandy, Earl Bomber)

- aktuální mistři kategorie LMGTE Am se přesouvají do kategorie LMP2 k novému týmu G-Drive TDS  Racing (Perrodo, Collard)

- po několikaleté odmlce nasazuje Porsche svůj tovární tým do kategorie LMGTE Pro

Jean Todt, prezident FIA: „Sezóna 2017 je šestou v pořadí úspěšného partnerství mezi FIA a ACO v oblasti vrcholného světového vytrvalostního závodění. Silné startovní pole je zárukou intenzivních a dramatických soubojů v průběhu 9 závodů. V LMP1 budeme svědky snahy o obhajobu mistrovského titulu a vítězství v prestižním závodě Le Mans ze strany Porsche, zatímco Toyota se bude snažit navázat na své úspěchy z let minulých. kromě toho budeme svědky souboje 4 továrních týmů v kategorii LMGTE. Vzrušující bude jistě i souboj týmů s novou technikou v kategorii LMP2. Rád bych zde poděkoval Pierru Fillonovi, Lindsay Owen-Jonesovi a Gerardu Neveuvemu za jejich kontinuální tvrdou práci. Úzká spolupráce mezi týmy, FIA a ACO je to, co tvoří hlavní základ úspěchu současného World Endurance Championship. Těším se na další dozajista velmi vzrušující sezónu.

Pierre Fillon, předseda ACO: „Endurance je ve velmi dobré kondici a sezóna 2017 vypadá velmi slibně. Dnes jsme zveřejnili tři velké startovní listiny ELMS, WEC a samozřejmě 24 hodin Le Mans. Fantastická podívaná, těsné souboje na trati a konkurenční prostředí mezi týmy, to vše tvoří plnohodnotnou DNA vytrvalostních závodů v roce 2017. Startovní pole 24 hodin Le Mans je velmi bohaté, mnoho týmů, bohatá startovní listina s jezdci 16 národností, bohatě obsazené startovní pole evropské, americké i asijské kontinentální Le Mans série, to vše jsou atributy úspěchu naší vytrvalostní pyramidy.

Sir Lindsay Owen-Jones, prezident vytrvalostní komise FIA: „Vyhlášení další vzrušující sezóny FIA WEC je důkazem toho, že naše úsilí v oblasti sportovních a technických předpisů oslovuje ty nejlepší týmy a jezdce a přivádí je do šampionátu, který plně podporuje rozvoj nových technologií a zvyšuje bezpečnost a při tom má nákladovou stránku bezpečně pod kontrolou. V této sezóně budeme svědky zavedení nových technických pravidel LMP2, do soutěže vstupují 4 výrobci šasi, mající k dispozici nový, výkonnější motor, který přinese větší konkurenci. V příštím roce se ke stávajícím značkám Ferrari, Aston Martin a Ford a k letošnímu novici Porsche připojí nově i BMW. stojíme na prahu nové, velmi vzrušující sezóny.

Gérard Neveu, generální ředitel WEC: „Zahajujeme naši v pořadí šestou sezónu ve velmi dobré kondici se solidní účastí výrobců, spolehlivými celosvětovými partnery, týmy a jezdci nejlepších sportovních vozů na světě. Stabilita našeho kalendáře nabízí výrobcům možnost prezentace na jejich klíčových trzích po celém světě, mimo Evropa také v Severní a Střední Americe, v Japonsku, Číně i na Středním Východě. To nám také umožňuje dále rozvíjet fanouškovskou základnu po celém světě.  O tom svědčí i v předstihu prodané velké množství vstupenek na jednotlivé závody. Nadšenci a příznivci motorsportu vědí, že naše podniky skýtají zábavu pro celou rodinu, závodní vozy a jezdci jsou jim velmi blízko a že bez ohledu na to, ve kterém místě světa se právě nachází, budou vždy svědky non-stop dramatické a vzrušující podívané.

Google+ Vytisknout

Diskuze: WEC: Nový ročník vytrvalostního mistrovství světa oficiálně zahájen

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota GR Supra GT4

Toyota GR Supra GT4 bude v prodeji od roku 2020

Štěstí přálo vozu č. 8 v závodě 24 hodin Le Mans mírou vrchovatou

Po 24 hodinách rozhodlo v Le Mans o vítězi pouhých 17 vteřin

Speciální barevné provedení závodních vozů týmu Ford Chip Ganassi Racing oslavuje minulé i současné úspěchy značky v Le Mans

Tovární Ford jede naposledy do Le Mans. Prozradil něco ze zákulisí

reklama

Doporučujeme

Porsche 919 Hybrid posádky Marc Lieb, Neel Jani, Romain Dumas

Miro Konopka se vrací do Le Mans, zveřejněná startovní listina nabídne i…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud