S britským kolegou Darrenem Turnerem ovládli v Salt Lake City třídu GT, nejobsazenější kategorii mistrovství. Liberecký závodník se přitom podle původních plánů měl za volant vrátit až v červenci.
Dvojice se střídala ve Ferrari F430 GT amerického týmu Petersen Motorsports/White Lightning. Enge byl nejsledovanějším pilotem pátého z dvanácti závodů roku. Od prvních jízd byl nejlepší, získal i pole position a nejrychlejší kolo v závodě. Navázal na loňský závod v Salt Lake City. Tenkrát, také s Turnerem, ovládli s továrním Astonem Martin DBR9 třídu GT1.
V průběhu závodu přišli Enge s Turnerem o vedení jen na chvíli. V cíli byli na absolutním 11. místě a na nejbližšího soupeře ve třídě GT2 měli náskok jednoho kola, tým Michaela Petersena tak jasně dominoval závodu. Závod odstartoval Enge, který během své hodiny za volantem stihl zajet nejrychlejší kolo závodu, tuto cenu si připsal letos už podruhé.
Turner, který u týmu debutoval, jel závěrečnou hodinu a 40 minut ze závodu dlouhého dvě hodiny a 45 minut. Vítězství v Salt Lake City je pro tým vedený Dalem Whitem celkově desáté v ALMS, první s vozem Ferrari F430 GT. Pro Engeho i Turnera je to páté vítězství v ALMS, poprvé ve třídě GT2.
Vítězství je pro tým prvním umístěním na stupních vítězů v letošní sezoně, která zatím těžce prověřila odolnost týmu. Přestože měl čtyřikrát z prvních pěti závodů nejrychlejší vůz a dvakrát byl na pole position, tým měl problém dosáhnout na první vítězství. Vůz s číslem 31 byl v první řadě 12 hodin Sebringu a vedl ve druhé zatáčce, když byl sestřelen. Oprava zabrala 20 kol a nakonec byl osmý.
To byl jediný závod, v němž vůz nezajel nejrychlejší kolo. Ve druhé závodu sezony v St. Petersburgu se zdálo, že Enge s jistotou vyhraje, když tvrdě narazil do zdi a roztříštil si loket a zlomil žebra. Dirk Müller zajel při premiéře s týmem v Long Beach nejrychlejší kolo. O závod později v Houstonu vše nasvědčovalo tomu, že tým směřuje k prvnímu umístění na stupních vítězů, když Müler – který se k týmu vrátí 21. července v Mid-Ohio – byl pět minut před koncem závodu penalizován a klesnul na čtvrté místo. Tak vypadala sezona až do této chvíle.
Enge je zároveň současným držitelem traťových rekordů ve třídách GT1 a GT2, který zajel ve včerejší vítězné kvalifikaci. Petersen Motorsports/White Lightning nyní čeká přestávka až do 7. července, kdy bude usilovat o druhé vítězství v řadě v ALMS, jelikož 24 hodin Le Mans nyní přináší delší přestávku ALMS. Tým sice v Le Mans dvakrát vyhrál svou třídu, ale Petersen s Whitem se letos rozhodli nenastoupit do letošní čtyřiadvacetihodinovky a místo toho se soustředit na ALMS. Enge a Turner pojedou v Le Mans v jedné posádce s vozem GT1.
Tomáš Enge: „Je neskutečné uvěřit tomu, co se nám tento víkend povedlo. Neudělali jsme jedinou chybu. Všichni pracovali na 100% bez jakýchkoliv chyb. Měli jsme nejrychlejší vůz. Minulý rok jsem jel dva závody se zlomeným levým zápěstím. Po této zkušenosti vím, že můžu řídit s poraněnou levou rukou, ale pochopitelně jsem nevěděl, jak těžké bude jet s tak poškozeným loktem. Ale nebylo to tak špatné a proto jsem mohl jet mé maximum. Také se zdá, že po sedmi týdnech mimo závodních vůz jsem měl větší hlad vrátit se do vozu a jet co nejrychleji. Zdá se, že mi přestávka pomohla být ještě rychlejší. Myslím, že má motivace byla tak velká, že jsem velmi rychle našel rytmus. Musím všem poděkovat za podporu za uplynulý měsíc a půl po nehodě. Je to tolik lidí, že by se těžko dala říci všechna jména, ale znovu díky všem za podporu a můj rychlý návrat. Všem, kteří mi fandili a přáli mi brzký návrat, věnuji svůj vítězných trojdotek ze Salt Lake. Kromě výhry v závodě jsem totiž ještě dosáhl pole position i nejrychlejího kola.“
Darren Turner: „Fantastický výsledek pro tým. Mám velkou radost kvůli Mikovi, Daleovi a všem chlapcům. Tomáš zajel skvělý úvodní stint a dostal nás do dobré pozice. Osobně jsem nebyl s mou rychlostí až tak spokojen, ale bylo to OK. Jediné drama se odehrálo až na konci závodu s probržděnou pneumatikou (levou přední), musel jsem kvůli tomu šetřit vůz. Ale naštěstí jsme měli náskok, který nám umožnil udržet pozici a vyhrát.“
Mike Petersen, majitel týmu: „Je to dobrý pocit. Mám pochopitelně radost za Tomáše a Darrena. Také jsem šťastný kvůli týmu. Všichni tvrdě pracovali na přípravě dobrého vozu, byli jsme rychlí, ale nikdy jsme neměli štěstí. Tento týden letos poprvé všechno do sebe zapadlo a výsledek je toho důkazem. Tím jsme se snad vrátili zpět na správnou trať a možná se nám podaří i trochu zapojit do boje o titul.“
Dale White, týmový manažer: „Pro všechny to byla těžká sezona, ale kluci se niky nevzdali. Po Tomášově nehodě se všichni sjednotili a myslím, že dnes jsme z toho profitovali. Věděl jsem, že když budeme pokračovat v tom, co umíme, vrátíme se zpátky. Tomáš odvedl ve voze úžasnou práci. Vidíte, že při každém vystoupení z vozu trpí bolestí, ale když je v něm, niky byste si nemysleli, že je něco špatně. Také Darren odvedl tento víkend skvělou práci. Naskočil do týmu, když bylo třeba, podpořil Tomáše a šel do vedení, když to bylo třeba. Od jediného člena Petersen Motorsports/White Lightning jsme nemohli chtít více. Všichni do toho dali maximum. Byla to týmová práce a celý tým si zaslouží uznání.“
Antonín Charouz, jezdcův manažer: "K takovému dni není moc co dodávat. Tomášovi děkuji a blahopřeji zároveň, když jsem od něj nad nedělním ránem dostala esemesku s textem: Pole position, nejrychlejší kolo, výhra, měl jsem obrovskou radost, byť mě tím nepřekvapil, neboť jsem závod sledoval na internetu. Před Tomášovým návratem jsem měl obavy, jestli to neuspěcháme, ale když mi američtí odborní lékaři potvridli, že to lze, nechal jsem to na nich a na Tomovi. Stálo to za to."
Záznam závodu, který skončil před čtvrtou hodinou nedělního rána našeho času, můžete sledovat od 18.30 na satelitní stanici MotorsTV.
Výsledky, Utah Grand Pirx v Salt Lake City, 5. 12 . závodů ALMS
1. P2 Maassen/Briscoe Porsche RS Spyder 66
2. P1 Capello/McNish Audi AG/R10/TDI 66
3. P2 Dumas/Bernhard Porsche RS Spyder 66
4. P2 Leitzinger/Wallace Porsche RS Spyder 66
5. P2 Dyson/Smith Porsche RS Spyder 66
6. P1 Pirro/Werner Audi AG/R10/TDI 66
7. P2 Diaz/Fernandez Lola/B06-43/Acura 61
8. GT1 Gavin/Beretta Corvette C6.R 61
9. GT1 Magnussen/O'Connell Corvette C6.R 61
10. P1 Berry/Field/Field Creation/CA06H/Judd 60
11. GT2 Enge/Turner Ferrari 430GT 59
12. GT2 Bergmeister/van Overbeek Porsche 911 GT3 RSR 58
13. GT2 Henzler/Liddell Porsche 911 GT3 RSR 58
14. GT2 Jonsson/Helary Ferrari 430GT Berlinetta 58
15. GT2 Mediani/Pruitt/Aguas Ferrari 430 GT 58
16. GT2 Milner/Kelleners Porsche 911 GT3 RSR 58
17. P1 Lewis/Willman Creation CA06H-Judd 58
18. GT2 Pechnik/Neiman Porsche 911 GT3 RSR 57
19. GT2 Tafel/Farnbacher Porsche 911 GT3 RSR 57
20. GT2 Pappas/Borcheller Porsche 911 GT3 RSR 55
21. P2 Johansson/Brabham/Dayton Acura/ARX-01a 47
22. P2 Devlin/Bach Lola/B07-40/Mazda 44
23. GT2 Salo/Melo Ferrari 430GT Berlinetta 35
24. GT2 Auberlen/Hand Panoz Esperante GTLM 23
25. P2 Franchitti/Herta Acura/ARX-01a 20
26. GT2 Maxwell/Sellers Panoz Esperante GTLM 3
Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.