V polovině dubna, 21 týdnů po posledním loňském závodě v Bahrajnu a 2 týdny po předsezónních testech v Monze, se na britské trati v Silverstone začne psát další kapitola vytrvalostního mistrovství světa. Tentokrát bude mít v záhlaví letopočet 2017.
LMP1 - Proti minulé sezóně je, co se velikosti startovního pole týče, tato kategorie výrazně chudší. O celou 1/3 méně vozů bude ve třídě továrních týmů, protože v Bahrajnu 2016 se s vytrvalostními závody předčasně rozloučil tovární tým Audi. Zbylí dva účastníci, Porsche Team a Toyota GAZOO Racing, si sice před dvěma týdny v Monze slíbili věrnost minimálně do roku 2019, ale to nic nemění na situaci, že se na start postaví pouze 4 vozy. Ještě tristnější situace bude ve třídě soukromých týmů. Té celých 5 sezón vládl Rebellion Racing, kterému postupně odpadával jeden soupeř za druhým, až se vloni švýcarský tým ocitl v soutěži pouze s týmem ByKolles. A aby toho nebylo moc, tak tým ByKolles nasazoval do závodů pouze jediný postarší prototyp CLM P1/01, který trpěl různými neduhy. Situace došla až tak daleko, že Rebellion v poslední třetině sezóny stáhl svou účast na jediný vůz a v posledním závodě v Bahrajnu se neúčastnil. V Silverstone 2017 uvidíme na startu už jen jediný stříbrný prototyp ByKolles a ani to není stoprocentní. Německý tým totiž v rámci předsezónních testů ujel pouhých 6 kol a předčasně se v Monze rozloučil.
LMP2 - Také startovní rošt kategorie slabších prototypů proti loňsku mírně prořídl, ale na rozdíl od silnější konkurence se bude na co dívat. Technické regule LMP2 prošly zcela novými úpravami a pro tuto sezónu je možné použít jen nové šasi některého ze 4 dopředu homologovaných výrobců. Shodou okolností si všechny týmy WEC, na rozdíl od týmů kontinentálních sérií, zvolili stejný produkt - nové šasi Oreca 07. Ihned se začaly ozývat hlasy, které predikovali nudnou sezónu, ale první testy ukázaly, že obavy nejsou na místě. Naopak díky stejné technice a jednotným pohonným jednotkám bude rozhodovat hlavně umění jezdců a rozhodnost a reakce týmového managementu na boxové zídce.
LMGTE Pro - Na tuto kategorii se v poslední době zaměřuje stále větší pozornost výrobců autmobilů. K továrním týmům Aston Martin, Ferrari a Ford přibylo letos Porsche a další značky budou následovat v příštích sezónách. Porsche postavilo zcela nový vůz s motorem uprostřed a konstrukcí, která umožňuje rychlou výměnu celých částí. Ostrý křest tohoto vozu v podobě 24hodinového závodu Daytona 2017 dopadl dobře a Porsche je připraveno se poprat o mistrovskou korunu i v kategorii GéTéček.
LMGTE Am - Kategorie zákaznických týmů doznala před letošní sezónou jen mírných změn v podobě nasazení dvou nových týmů, které budou v závodech používat techniku Ferrari. Naopak ve startovním poli bude letos chybět vůz americké zn. Corvette.
Podobně, jako u minulých sezón, tak i letos došlo ke kosmetickým úpravám sportovních řádů. Jejich hlavním účelem je omezení nákladů a tím zatraktivnění vytrvalostních závodů pro další zájemce. Osobně mám určité obavy z redukcí v oblasti pneumatik, ale na soudy je v tuto chvíli ještě brzo.
V Silverstone se ve čtvrtek rozjede volnými tréninky další sezóna World Endurance Championship a tak si ji užijme naplno. Čeká nás opět celkem 9 závodů, z toho jeden je závod všech závodů. 24 hodin Le Mans je ikona okruhového závodění sama o sobě, ale i zbylých 8 závodů nám jistě nabídne vrcholný zážitek. Vždyť poslední dobou se již velmi nahlas hovoří o tom, že každý z těchto kratších závodů je v podstatě šestihodinový sprint, kde v cíli o vítězi rozhodují pouhé vteřiny.
Závodní okruh v Silverstone je postaven na základech starého vojenského letiště z dob druhé světové války. Odtud startovaly britské a později i americké bombardéry k misím nad okupovanou kontinentální Evropu. Hned po válce začala podobná letiště chátrat, ale Silverstone mělo štěstí. Zdejší opuštěný areál si již v roce 1947 oblíbili motorističtí nadšenci a o pouhý rok později se zde jel první mezinárodní závod. Víte, že současná podoba okruhu je již desátou verzí původní trati?
Profil okruhu v Silverstone vyžaduje vyšší míru aerodynamické přilnavosti. S tím ale souvisí i zvýšený aerodynamický odpor, což má výrazný vliv na spotřebu paliva. Víte, že pro jeho doplnění budou muset vozy zajíždět k mechanikům po ujetí 30 kol? A víte, že v ostrém závodním tempu spotřebují vozy na zdejší trati při ujetí jednoho kola průměrně 2,1 - 2,5 litru paliva? Při délce zdejšího okruhu 5,9 km tak dosahuje průměrná spotřeba závodního vozu hodnoty téměř 40 l/100 km.
Při výměně pneumatik smí na voze pracovat pouze dva mechanici a použít smí pouze jedinou pneumatickou pistoli. Proto se ve vytrvalostních závodech mění pneumatiky postupně a ne najednou, jako při závodech F1. Víte, že při tomto způsobu výměny pneumatik stráví vůz u mechaniků přibližně 10x více času, než ve Formuli 1?