WEC: Prozradil Neel Jani něco, co mělo před Toyotou zůstat utajeno?

iMotorSport.cz, 10. dubna 2017, 09:50 Google+

Porsche a Toyota mohou v letošním roce využít pouze dvě aero verze svých prototypů. Před prvním nasazením je nutné tuto konkrétní aeroverzi homologovat a tím zmrazit její další vývoj. Sezóna je však dlouhá a konfigurace okruhů vyžadujících tu či onu variantu aera se v ní střídají.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Neel Jani usedá do vozu Porsche 919 Hybrid v rámci prologu v Monze

Neel Jani usedá do vozu Porsche 919 Hybrid v rámci prologu v Monze | foto: Porsche

Sdílejte článek

V rámci úspor nákladů doznala technická pravidla v oblasti aerodynamiky před letošní sezónou určitých změn. Tou asi nejzásadnější změnou je omezení počtu variant karoserie (tzv. „aerobalíčků“). Do loňské sezóny měly týmy k dispozici 3 verze: pro nízký, střední a vysoký přítlak, v letošní sezóně mohou Porsche a Toyota využít jen dvě verze. Navíc je v průběhu sezóny zakázáno tyto verze nadále vyvíjet a upravovat pro následující závody. Každá z verzí musí před svým prvním nasazením v závodě projít homologací, což jinými slovy znamená, že se tato verze zakonzervuje a tým ji již nebude moci v průběhu sezóny nijak dále vyvíjet a optimalizovat pro jiný typ tratě.

S tím souvisí také další faktor, kterým je závod 24 hodin Le Mans. V tomto závodě se rozděluje dvojnásobný počet mistrovských bodů, což je mnohdy pro vývoj v šampionátu klíčové. Tento závod se jede na známém francouzském okruhu La Sarthe, jehož součástí je i několikakilometrová rovinka. Pro úspěch v tomto klíčovém závodě sezóny je tedy rychlost velmi důležitým faktorem a podobně je tomu i na okruhu SPA-Francorchamps, kde se pojede před Le Mans. Proti tomu první závod sezóny se jede na okruhu Silverstone, který svým charakterem upřednostňuje použití varianty s vyšším přítlakem. Nabízí se tedy taktika obětovat Silverstone, první 3 závody odjet s verzí s nízkým přítlakem a ušetřený čas věnovat dalšímu vývoji verze s vyšším přítlakem. Nebo již pro Silverstone homologovat verzi s vyšším přítlakem a druhou verzi ještě před SPA dopilovat? Protože SPA-Francorchamps všechny týmy považují za ostrý test před Le Mans, je třetí varianta s homologací verze s nízkým přítlakem až těsně před Le Mans velmi nepravděpodobná.

Toyota je známa svým konzervativním přístupem a proto již předem oznámila, že do Silverstone přiveze verzi s vysokým přítlakem a před SPA nechá homologovat verzi druhou (pro nízký přítlak). Porsche však, na rozdíl od japonského konkurenta, doposud taktizuje a své rozhodnutí, kterou verzi karoserie přiveze k úvodnímu klání do Silverstone, doposud nezveřejnilo.

K uvedené problematice se nyní vyjádřil i úřadující mistr světa Neel Jani, který se v prototypu Porsche 919 Hybrid #1 bude v letošní sezóně střídat s André Lottererem a Nickem Tandym. „Vloni jsme měli variantu pro každý typ trati, ale to letos nemáme. Proto je strategie v této oblasti velmi důležitá,“ řekl Neel Jani. „Můžeme použít nízký přítlak hned v úvodu sezóny a druhou verzi dále vyvíjet pro závody po Le Mans. To ale znamená, že soupeř může mít hned v úvodu sezóny výhodu, protože Toyota už dopředu oznámila, že v Silverstone použije variantu s vysokým přítlakem. Pro nás to v podstatě znamená dopředu se v Silverstone smířit se třetím a čtvrtým místem. To však není dobré pro šampionát. Toyota má ve SPA-Francorchamps výhodu třetího vozu, což znamená, že zde s největší pravděpodobností použijí u prvních dvou vozů specifikaci ze Silverstone a u třetího nasadí druhou „rychlou“ verzi. Protože Porsche bude letos nasazovat jen dva vozy, je nejvýše pravděpodobné, že s  oběma pojedeme ve SPA-Francorchamps ve stejné verzi, jako poté v Le Mans. Ostatně dělali jsme to tak v každé naší sezóně a není důvod to letos měnit. SPA-Francorchamps je poslední závod před Le Mans a jsem si jistý, že již zde nasadíme specifikaci s nízkým přítlakem. Dělali jsme to tak pokaždé a jistě to uděláme i letos. Nemohu to ještě potvrdit na 100%, ale určitě to tak bude,“ uvedl švýcarský jezdec Porsche.

Google+ Vytisknout

Diskuze: WEC: Prozradil Neel Jani něco, co mělo před Toyotou zůstat utajeno?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ekström, Mattias

Vrátí se Ekström do DTM v roce 2019?

Farfus, Augusto

Augusto Farfus odchází z DTM, kde jej uvidíme?

Gary Paffett nakonec svedl souboj o titul s René Rastem

Hockenheimring: Rast vítězí v závodě, Paffett si připisuje titul mistra!

René Rast získává další vítězství, už páté v řadě!

Hockenheimring: Rast vyhrává sobotní závod a v boji o titul tak jsou tři jezdci

Aston Martin Vantage - z tohoto modelu vznikne nový DTM speciál

Red Bull a Mercedes pomohly R-Motorsportu v projektu s Aston Martinem

DTM míří do nových destinací

DTM oznámilo svůj kalendář - nově se pojede v Zolderu a Assenu

reklama
reklama

Doporučujeme

2017 BUBBA burger Sports Car Grand Prix at Long Beach

Podívejte se na drama v Long Beach od začátku do konce

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud