Portrét jezdce: Tomáš Enge

ar1, 27. prosince 2002, 01:49 Google+

Co nejvýstižnějí se vám nyní pokusíme představit českého nejznámějšího závodního jezdce současnosti. Tomáš Enge je velmi talentovaný jezdec, avšak štěstí mu zatím nepřálo, aby jeho schopnosti mohl odborné veřejnosti potvrdit zaslouženým titulem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Datum narození: 11. září 1976
Národnost: česká
Místo narození: Liberec
Váha: 67 kg
Výška: 171 cm
Zaměstnání: Automobilový závodník
První závod: Ford Fiesta Cup 1992

Nejlepší výsledky
1. místo v pořadí Mezinárodního mistrovství FIA Formule 3000 2002 před samotnou diskvalifikací ze závodu v Maďarsku.

3 závody Mezinárodního mistrovství FIA Formule 1 2001 (Prost Acer Team)

3. místo v Mezinárodním mistrovství FIA Formule 3000 2001 (Coca-Cola Nordic Racing Team)(vítěz 2 závodů, 3 nejrychlejší tréninky, 1 nejrychlejší kolo)

6. místo v Mezinárodním mistrovství FIA Formule 3000 2000 (mySAP.com Team)(vítěz 1 závodu, 1 nejrychlejší trénink, 1 nejrychlejší kolo závodu)

1. místo v Mistrovství Německa Formule Ford 1996(4 vítězství)

KARIÉRA 1992 Ford Fiesta Cup
1993 Ford Fiesta Cup (16. místo)
1994 Ford Fiesta Cup (9. místo, 5 vítězství)
1995 Mistrovství Německa formule Ford (3. místo, 4 vítězství)
1996 Mistrovství Německa formule Ford (1. místo, 4 vítězství)
1997 Mistrovství Německa formule 3 (12. místo)
1998 Mistrovství Německa formule 3FIA F3000 Championship (22. místo, 1 bod)
1999 FIA F3000 Championship (11. místo, 1x 2. - Magny Cours)
2000 FIA F3000 Championship (6. místo, 1 vítězství - Hockenheimring)
2001 FIA F3000 Championship (3. místo, 2 vítězství-Barcelona, Nürburgring)MS formule 1 (12. místo ve VC Itálie)
2001


FORD FIESTA
Kariéru začal v patnácti letech po absolvování jezdecké školy Jiřího Mičánka v Brně, kde získal licenci a v 16 ti letech startoval ve svém prvním závodě - Ford Fiesta Cup v týmu Svět motorů. V roce 1993 vytvořil, opět v týmu Svět motorů, posádku s Jaroslavem Páralem a obsadil 11. místo v konečném pořadí. V posledním závodě sezony (v Brně) po boku svého otce poprvé vystoupil na stupně vítězů. V roce 1994 společně s Jürgenem Rotherem dosáhl osmi postavení na čele startovního pole. Tomáš Enge v šampionátu získal pět vítězství a celkově obsadil 9. místo.

FORMULE FORD
Pro sezonu 1995 získal pro Tomáše Engeho jeho manažer Antonín Charouz místo v nejlepším německém týmu formule Ford, Eifelland Racing, který vedl Albert Hamper. Stejnou cestou kráčeli do F1 například Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen, Ayrton Senna nebo Nigel Mansell. V roce 1996 Tomáš Enge Mistrovství Německa formule Ford vyhrál.

FORMULE 3
V roce 1997 startoval v týmu BSR Bertrama Schäfera v Mistrovství Německa formule 3 a obsadil v konečném pořadí 12. místo. V následující sezoně nezvolil tým vhodnou kombinaci motoru a podvozků a Tomáš Enge přes veškeré nasazení získal do poloviny sezony pouhé tři body.

FORMULE 3000
S ohledem na složitou situaci v polovině roku 1998, kdy se Tomáš Enge účastnil Mistrovství Německa formule 3, našel manažer Antonín Charouz řešení a Tomáš Enge jel v závěru července 1998 svůj první závod v Mezinárodním mistrovství formule 3000. V italském týmu AutoSport Racing absolvoval pět zbývajících závodů sezony a na německém Nürburgringu získal jeden bod.

V roce 1999 startoval Tomáš Enge v italském týmu WRT Rafanelli. Po úvodních dvou závodech, ve kterých se nekvalifikoval, pravidelně dojížděl a ve Francii obsadil 2. místo. Zisk šesti bodů stačil na celkové 11. místo.

O rok později absolvoval Tomáš Enge v barvách juniorského týmu West McLaren Mercedes - mySAP.com Team. Historického úspěchu dosáhl 29.7.2000 na okruhu Hockenheim, kde v dramatickém závodě dokázal zvítězit. V dalších závodech dojel dvakrát na pátém, jednou na šestém místě a v celkové klasifikaci obsadil - se ziskem 15 bodů - 6. místo. Kromě těchto výsledků zajel v sezoně jeden nejlepší tréninkový čas a jednou nejrychlejší kolo v závodě.

Sezona 2001 představovala nejlepší výsledky Tomáše Engeho ve formuli 3000. V týmu Coca Cola Nordic Racing zvítězil v závodech v Barceloně, na Nürburgringu a při rovnosti bodů (39) obsadil s menším počtem výher 3. místo. Atakoval historický rekord Kolumbijce Montoyi, když dokázal ve třech závodech po sobě zajet nejlepší tréninkový čas.

Zatím nejblíže k vysněnému prvnímu místu v seriálu Mezinárodního mistrovství FIA F3000 měl Tomáš Enge v poslední sezoně a to v roce 2002. Avšak aféra kolem kouření marihuany a nemožnosti vyvrácení této skutečnosti u Mezinárodní komise FIA tyto šance rozplynula v nedohlednu. Jak se bude vyvíjet Tomášova kariéra není jasné. Jestli bude pokračovat v ne moc známém a viditelném způsobu závodění jako jsou v dnešní době sportovní vozy typu GT nebo zda bude mít šanci dokázat své schopnosti v krizi zamotaném šampionátu americké série C.A.R.T.? To jsou otázky, na které by v současné době mohli znát odpověď buď samotný Tomáš Enge nebo jeho manažér Antonín Charouz.


FORMULE 1
Poprvé usedl do vozu formule 1 v pátek 10. prosince 1999, když na okruhu v Barceloně absolvoval 13 kol za volantem vozu Jordan Mugen-Honda 1999. Druhý den odjezdil Tomáš Enge 38 kol. „Dařilo se mi jezdit vyrovnané časy a nedostal jsem se do žádné krizové situace. Technici a mechanici týmu mě pochválili, že jsem se hned napoprvé rozjel plynule, což se nováčkům podaří jen výjimečně,“ řekl Tomáš. V roce 2000 působil v roli testovacího jezdce týmu Jordan a v květnu absolvoval ve Francii týdenní testy na aerodynamiku vozu. Historický zápis provedl Tomáš Enge v neděli 16. září 2001. Jako první Čech, a současně první jezdec z východní Evropy, absolvoval závod Mistrovství světa formule 1. Ve Velké ceně Itálie, na okruhu v Monze, vystartoval ve voze týmu Prost Acer po problémech v tréninku z 20. místa a závod dokončil na 12. místě. Nastoupil i do zbývajících dvou závodů šampionátu - v USA dojel na 13. místě a Velkou cenu Japonska nedokončil pro technické problémy vozu. „Mám důvody být spokojený, vždyť jsem před svým prvním závodem ve formuli 1 absolvoval pouhých 600 kilometrů. Během tří závodů ve formuli 1 jsem získal tolik zkušeností jako za všechny předcházející závody v mém životě,“ podotkl Tomáš.
Vytisknout

Diskuze: Portrét jezdce: Tomáš Enge

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Gil de Ferran - anotační foto

Gil de Ferran

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud