“Rückblick“ DTM 2004

Daniel Šupa, 7. října 2004, 21:51 Google+

21 jezdců, 10 týmů, 5 vozů, 3 výrobci, 10 závodů v 5 zemích a 1 rok napínavých soubojů. To byla sezona 2004 německého seriálu cestovních vozů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Enge, Tomáš

Enge, Tomáš | foto: Audi Sport Press

Sdílejte článek

Seriál DTM slaví opětovný návrat na výsluní evropského motorsportu a nejen toho evropského. Neoficiální závod v Číně se setkal s obrovskou odezvou. Vozy DTM jsou označovány jako F1 s blatníky. Možná trochu nadsazené co do výkonu, ale po stránce technologií nijak přehnané tvrzení.

Díky kontrole výdajů automobilek nešplhají rozpočty týmů do nekontrolovatelných obrátek. Startovní pole je v přední části velice vyrovnané a jezdecké souboje na ostří nože nabídly divákům mnoho dramatických okamžiků. Poslední závod sezony sledoval rekordní počet 133 000 diváků. DTM je show, a tomu je podřízeno veškeré dění. Majitelé seriálu si uvědomují, že tím kdo hodnotí, je kritický a náročný divák.

V loňském roce kralovaly Mercedesy, ale Audi zdvihlo hozenou rukavici a vstoupilo do seriálu se třemi továrními týmy. V letošním roce se tak utkaly v továrních týmech Mercedesy C-Klasse, Audi A4 a Opely Vectra GTS V8. Loňské vozy byly přes menší součinitel odporu vzduchu odsouzeny od prvního závodu do role statistů.

V prvních závodech vše nasvědčovalo tomu, že opět budou o nejvyšší příčky bojovat piloti vozů Mercedes, ale nové Audi stále více zrychlovalo. Po přesvědčivých a stále se lepšících výkonech triumfovalo nakonec ve všech hodnoceních. Opel se po celou sezonu s Vectrami trápil. Mercedes doplatil na nevyrovnanost výsledků a chyby svých jezdců v rozhodujících okamžicích.

Hvězdou šampionátu byl bezesporu Mattias Ekström. Švéd vyhrál důležitý 3. a 4. závod sezony a triumfoval i v rozhodující závěrečné fázi mistrovství, kdy Albers s Paffettem, jeho pronásledovatelé v boji o titul, vlastními chybami ztráceli cenné body a kontakt s pilotem Audi.

Rozhodujícím faktorem byla nejen Ekströmova rychlost, ale především spolehlivost jeho samého i vozu A4. Mattias bodoval jako jediný jezdec v každém závodě a zajistil si svůj první titul v DTM již v brněnském předposledním závodě.

V závěrečném finiši se na druhou pozici v hodnocení jezdců propracoval Brit Gary Paffett, jenž zvítězil taktéž ve 4 závodech, ale na Lausitzringu byl posléze diskvalifikován. Naopak v závěru sezony zcela propadl Holanďan Christijan Albers s dalším Mercedesem, jenž neunesl tíhu boje o celkové prvenství a přišel i o titul vicemistra.

Výborně si počínal zkušený Tom Kristensen, hvězda vytrvalostního 24hodinového závodu v Le Mans, s druhým nejrychlejším Audi. Škoda nevydařených startů v Adrii a na Lausitzringu. Tomczyk sice zaostal za Ekströmem, ale nutno podotknout, že v několika případech jel na jedničku týmu Ekströma.

Bernd Schneider, Jean Alesi a Laurent Aiello poznali, že zkušenosti nejsou ani v DTM vším a mladá generace nastupujících jezdců jim v letošní sezoně ukázala, jak je tento poznatek krutý a jeho poznání nevyhnutelné.

H. H. Frentzen zamířil do DTM po odchodu z F1, ale s problematickým a poruchovým Opelem neměl mnoho příležitostí zasáhnout do bojů o bodová umístění. Výjimkou bylo snad jen Brno, kde zazářil už v kvalifikaci a v závodě vybojoval cenné a v letošním roce svoje jediné tři body. Smlouvu má i na rok 2005 a v závěru se zdálo, že se německý jezdec naučil se svým vozem vzájemně si rozumět.

A kdo v letošní sezoně propadl? Jednoznačně Christian Abt a rok 2004 byl více než krutý i pro dlouholetou hvězdu Audi Franka Bielu. První získal jediný jeden bod, zatímco týmový kolega Kristensen vyhrál v Oscherslebenu a získal bodů 43. Biela pak skončil bez jediného jednoho bodu.

Soutěž jezdců na loňských vozech byla jakýmsi vlastním šampionátem. Cílem bylo upoutat pozornost šéfů továren, na nic jiného rok staré modely nestačily. Do soubojů zasáhl i český jezdec Jaroslav Janiš s Mercedesem CLK týmu Keke Rosberga. Bohužel i on skončil bez bodového ohodnocení své i týmové práce.

Je trochu na škodu, že vzájemné souboje těchto jezdců, bojujících o svoji budoucnost, připomínaly v mnoha případech spíše rallyecross. Zdálo se, že než by uspěl soupeř, raději bylo lepší, poslat ho z dráhy ven. Jediný jezdec, který bodoval s loňským vozem, byl Stefan Mücke v italské Adrii.

V hodnocení týmů bylo nejúspěšnější, jak jsem již naznačil v úvodu, znovu ingoldstadtské Audi. Ekström s Tomczykem pilotovali vozy týmu Audi Sport Team Abt a s náskokem 29 bodů porazili rychlejší z dvojice továrních týmů Mercedesu. Schneider s Albersem získali pak o deset bodů více, než dvojice Alesi a Paffett. Norbert Haug, šéf Mercedesu, doplatil na konzervativní postoj. Pokud by své síly spojili mladící Albers a Paffett, v týmech by slavil úspěch Mercedes. Nejlepší z týmů Opelu byla stáj OPC-Team 2, jejíž barvy hájili Scheider a Aiello.

O skutečném rozložení sil vypovídá nejlépe hodnocení značek. Znovu a letos v posledním hodnocení triumfovalo Audi se 168 body. Mercedes ztratil v konečném zúčtování 4 body a Opel jich celkem sesbíral jen 58.

Věhlasnost DTM je ve srovnání s Formulí 1 poměrně zanedbatelná, ale mnozí diváci a fanoušci motoristických závodů si již během letošní sezony uvědomili, že za výrazně méně peněz dostanou v případě DTM více muziky. Na dráze létají kousky karosérií, předjíždí se skoro stále a boxy nabízejí dramatické okamžiky. Jezdci vlastními chybami prohrávají i bezchybnými výkony triumfují.

DTM je show pro diváky a ti se nenudí. Co více si přát? Snad jen aby tomu tak bylo co nejdéle…

Vytisknout

Diskuze: “Rückblick“ DTM 2004

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Pescatori, Christian

Mezinárodní odvolací soud podpořil komisaře

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud