Angažmá mladého českého jezdce předcházely testy na okruhu Putnam, kde Janiš odjel necelých 300 km. Svým výkonem přesvědčil tým, aby mu dal šanci v závodu a místem jeho debutu bude městská trať Surfers Paradise v Gold Goast. Tento podnik tradičně přitahuje velkou pozornost australských fanoušků a víkendová návštěvnost pravidelně překračuje hranici 300 000. Surfers Paradise je také znám tím, že často přináší nečekané výsledky a 13 závodů ChampCar přineslo 13 různých vítězů. Letos se bude hlavní pozornost týkat na boj o titul, v předposledním závodu sezony může Sebastien Bourdais jako jediný z kandidátů získat mistrovskou definitivu. Janišovi se na městských tratích zpravidla daří, při premiérovém startu v Cagliari vyhrál závod evropské série F3000 v roce 2002 a o rok později dojel v Monaku čtvrtý v závodu Mezinárodního šampionátu FIA F3000. V letošním exhibičním závodu DTM v Šanghaji si pak dojel pro osmé místo.
Janiš po testech v Putnamu sledoval v Texasu závěrečný závod série IRL, kde jel další svěřenec manažera Antonína Charouze Tomáš Enge. Olomoucký rodák poté odletěl přímo do Austrálie, aby měl dostatečný čas na aklimatizaci.
Jarek Janiš: „Nemůžu se dočkat, až vyrazím do pátečního tréninku. ChampCar patří mezi nejlepší formulové série na světě a jsem velmi vděčný mému manažerovi Antonínu Charouzovi a týmu Dale Coyne Racing, že mi dali tuto příležitost. Okruh Surfers Paradise znám jenom z počítače, což mi pomůže v tom, že vím, jaké tam jsou zatáčky. Nicméně je fakt, že přímé obhlídce se nic nevyrovná a ve středu nebo ve čtvrtek si určitě trať projdu s inženýrem. S týmem se dobře spolupracuje a snaží se mi maximálně pomoci. Nemám obavy z toho, že budu debutovat na městském okruhu, mám je rád a obvykle se mi na nich daří. Nejdůležitější bude, abychom v trénincích odjeli co nejvíce kol. To je důležité nejenom proto, abych si dále zvyknul na vůz, ale hlavně abychom mohli pracovat na jeho nastavení. Řízení vozu je fyzicky náročné, po celý rok však tvrdě trénuji, takže by to neměl být problém. Těžko mohu hovořit o přesném cíli pro tento víkend, protože bez zkušeností s těmito závody se dá těžko odhadnout, jak na tom budeme ve srovnání s konkurencí. V prvé řadě je třeba dojet do cíle a pokud bych skončil v první desítce, byl bych velmi spokojen.“
Tým Dale Coyne Racing vznikl v sedmdesátých letech, kdy závodil v Super Vee a formuli Atlantic. V roce 1984 vstoupil do série CART, majitel týmu Dale Coyne byl zároveň i jezdcem, od roku 1988 se však už výhradně věnuje vedení týmu. Coyne získal renomé manažera, který je ochoten dát příležitost mladým, talentovaným jezdcům, v jeho týmu mimo jiné debutoval loňský šampion ChampCar Paul Tracy. Nejlepším umístěním týmu v závodu ChampCar, dříve CART, bylo do letošní sezony třetí místo Roberta Morena v Michiganu 1996. V letošním roce tento výkon vyrovnal Oriol Servia v Luguně Seca. V průběžném pořadí patří týmu sedmá příčka.
ChampCar – technika
Vozy ChampCar pohání osmiválcové motory o objemu 2650 ccm, o plnění se stará turbodmychadlo, jehož tlak omezuje tzv. pop-off ventil. Název pop-off ventil, volně přeloženo bouchací ventil, se používá proto, že sepnutí ventilu při překročení povoleného tlaku provází zvuková rána. Jako palivo se stejně jako v IRL používá metanol a výkon motoru přesahuje 750 koní. O přenos této síly na vozovku se stará sekvenční sedmirychlostní převodovka. Minimální hmotnost vozu činí 710 kg. Vůz při těchto parametrech zrychlí z nuly na 100 km/h za 2,2 sekundy. Přítlak vozu zajišťují nejen křídla, ale také přísavný efekt vytvářený “tunely“ na bocích spodku vozu. V sérii je dominantním dodavatelem šasi Lola, pouze dva jezdci používají Reynard. Motory dodává Ford-Cosworth a pneumatiky Bridgestone. Zajímavostí je, že počet pneumatik na víkend se liší podle trati, pro Surfers Paradise má každý jezdec k dispozici osm sad pneumatik pro suchou trať, které může využít dle svého uvážení v průběhu celého závodního víkendu. Pro mokrou trať jsou přiděleny pro každý vůz čtyři sady mokrých pneumatik a k tomu je třeba připočíst další sadu či dvě, které jsou namontovány při přepravě vozu, tady záleží na tom, zda má tým i náhradní vůz.
Kvalifikace
Na rozdíl od F1 nebo IRL se nepoužívá tzv. systém superpole, kdy má každý jezdec k dispozici jediné letmé kolo, ale jedou se dvě klasické kvalifikace. Jedna je na pořadu v pátek, druhá pak v sobotu, jezdcům se počítá lepší čas.
Surfers Paradise – fakta
Délka tratě: 4484 metrů
Délka závodu: 63 kol = 282,469
Rekord dráhy: Cristiano da Matta 1:30,936 v roce 2002
Časový program*
Pátek 22. října
02:00-03:30 Volný trénink
06:00-07:00 Kvalifikace
Sobota 23. října
2:00-03:15 Volný trénink
05:45-06:45 Kvalifikace
Neděle 24. října
02:30-03:00 Zahřívací trénink
06:30 Start závodu 63 kol = 282,469 km (1 kolo = 4484 km)
* časy jsou uvedeny ve středoevropském letním času
Závod americké série ChampCar v Surfers Paradise v Gold Goast, Austálii bude ŽIVĚ přenášet televize Galaxie Sport od 6,30 hodin !
BPA sport marketing a.s. a www.jarek-janis.cz