Když v sobotu večer ztratil tým Young Driver AMR ve srovnání se špičkou třídy LMGT1 kvůli opravě poškozené poloosy patnáct kol, leckdo si mohl myslel, že je po nadějích na umístění na stupních vítězů. Jenže čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je nesmírně náročný a nevyzpytatelný závod. Během noci potkaly problémy i soupeře posádky Tomáš Enge, Peter Kox, Christoffer Nygaard, naopak jejich bílo-červený Aston Martin DBR9 začal stoupat pořadím vzhůru. Nad ránem byl vůz se startovním číslem 52 klasifikován už na třetím místě.
V době, kdy za volantem seděl Christoffer Nygaard, se situace týmu Young Driver AMR ještě vylepšila. Ve čtvrt na devět vypověděla službu Corvette #73, které do té doby patřila druhá příčka ve třídě LMGT1. Krátce před devátou hodinou odkroužil Aston Martin #52 stejný počet kol, jako měla na svém kontě před odstoupením zmíněná Corvette a trio Enge, Kox, Nygaard bylo rázem druhé se ztrátou deseti kol na vedoucí Saleen #50 a s náskokem jednoho kola před další Corvette (startovní číslo 72).
Ve čtvrt na deset vystřídal Nygaarda ve voze Peter Kox. Rozestupy mezi trojicí vedoucích vozů třídy LMGT1 zůstávaly stále nezměněny. Zatímco Nizozemec jel bezchybně, jeho soupeři se zaváhání nevyvarovali. Vedoucí Saleen #50 skončil nedaleko před vjezdem do boxů v kačírku. Z nepříjemné pasti se podařilo vůz vydolovat, ale musel zamířit přímo k mechanikům, kteří jej dlouhé minuty čistily a kontrolovaly. Toho se samozřejmě snažil maximálně využít Peter Kox a povedlo se mu to. Ztrátu na vedoucí vůz snížil na pouhých pět kol.
Přibližně stejný odstup od leadera si trojice Enge, Kox, Nygaard držela po celé dopoledne a ještě hodinu a půl před koncem závodu figurovala na druhém místě ve třídě LMGT1. Pak ale bílo-červený Aston náhle zpomalil a opatrně dojel k mechanikům. Vůz byl zatlačen do boxu a měnila se další poloosa. Vůz se na trať vrátil čtvrt hodiny před uplynutím čtyřiadvaceti hodin, na které byl závod vypsán. I když přišel o druhé místo v konečném hodnocení třídy LMGT1, bylo jeho úsilí odměněno umístěním na stupních vítězů. Aston Martin DBR9 třídy GT1 se s Le Mans rozloučil důstojným třetím místem.
Tomáš Enge: „Bohužel se nám na konci stalo to, co na začátku závodu. Praskla nám levá poloosa. Praskla jinak, než ta v sobotu, takže nevíme, kde je problém. Jestli to způsobuje něco jiného. Až tým přijede zpátky na dílnu, bude potřeba auto rozebrat a zjistit, jestli to není něčím jiným, protože si nepamatuji případ, že by na tomto autě někdy praskla poloosa.“
„Stupně vítězů jsou v Le Mans vždycky pěkné, i když výsledek není takový, jaký jsme si přáli a na jaký jsme měli. Vítězství pro nás určitě nebylo nedosažitelné. Splnilo se to, co jsem předesílal před závodem: že v LMGT1 vyhraje ten, kdo bude mít nejméně problémů. To se přesně stalo. Vyhrál vůz, který byl papírově spíš pomalejší, ale jel konstantně a neztratil zbytečně čas v boxech. Druhá skončila Corvette, která byla za námi, ale díky našim problémům se posunula před nás.“
„Myslím si, že letošní čtyřiadvacetihodinovka byla velice náročná, i když nevím, proč tomu tak bylo. Někdy to tak vyjde. Ale je až neobvyklé, kolik favoritů jednotlivých tříd vypadlo. Sám se teď cítím jako po každé čtyřiadvacetihodinovce. Je to pocit, na který se nikdy netěším. V průběhu závodu člověka opravdu začnou bolet všechny svaly a je to opravdu hrozně náročné jak fyzicky, tak psychicky, nehledě na to, že člověk nic nenaspí. Já jsem opět - jako každý rok - usnul tak na půl až tři čtvrtě hodiny, ale byl to jen takový polospánek, kdy člověk nezabere úplně, protože potom, co člověk vyleze z auta, se mozek jen tak nezastaví. Takže opět jsem se nevyspal, ale to je normální. Teď je ta únava docela příjemná, ale kdybychom nedojeli, asi bych ji taky snášel jinak.“
„Ale navzdory únavě mohu říct, že kdyby za mnou teď někdo přišel a nabídl mi místo v týmu na příští ročník Le Mans, vzal bych to. To se nedá odmítnout. To nejde. Tenhle závod je jednou za rok a je to neskutečný závod. Je to motoristický svátek.“
Vozy kategorie LMGT1 letos závodily v Le Mans naposledy. Od příštího roku pojede v Le Mans jediná kategorie GT vozů, jejíž pravidla budou vycházet ze současných regulí pro třídu LMGT2. Tomáš Enge se může pochlubit skvělou výsledkovou bilancí v této zanikající třídě. Při svých sedmi startech ve třídě LMGT1 šestkrát vyhrál kvalifikaci v jejím hodnocení a třikrát se probojoval na stupně vítězů; roku 2003 vystoupal dokonce na stupínek nejvyšší.
zdroj: www.bpa.cz