Je úterý, 20. dubna a Masarykův okruh je ráno zahalen do mlhy a trať zkrápí mrholení. Vzadu za boxy přesto postává skupinka lidí a kolem cítíte zvláštní atmosféru v níž se mísí nadšení očekávání a možná i trochu obavy. Několik šťastných si totiž za chvíli vyzkouší jízdu s vozem DTM po brněnském okruhu. Za volantem nebude sedět nikdo jiný než Jarek Janiš, v současnosti nejmladší jezdec šampionátu DTM. A jak vůbec dostali šanci svézt se v závodním voze? Agentura BPA sport marketing, a.s. vyhlásila soutěž o nejvíce zakoupených vstupenek na závod DTM v Brně, který se koná 19. září.
Zatímco mechanici připravují vůz, první pasažéři se připravují na jízdu. Dostávají stejné vybavení jako jezdec, na sebe tak musí navléci nehořlavou kombinézu, závodní boty, rukavice, kuklu a pochopitelně i přilbu. Janiš nejprve odjede pár kol na osahání tratě, aby zjistil, kde je kolik vody. Český jezdec chce zároveň jízd využít i pro trénink zajetí a vyjetí z boxů, takže se rychle označí místo pro zastávku a boxy fiktivních soupeřů. Fanoušky tak čekají ostrá vyjetí z boxů a prudké zastavení, atmosféra DTM je zase o něco věrnější. Jako první pak do vozu usednul Heinz Harzer z Mostu, který nedával najevo žádné obavy.
“Čekám trochu adrenalinu. Strach nemám, jenom cítím určité napětí," řekl pan Harzer před usednutím do vozu. Osmiválcový motor vozu AMG-Mercedes CLK DTM se rozburácí a záď vozu se při rozjezdu snaží uskočit tu na jednu, tu na druhou stranu, jezdec má však vše pod kontrolou. Na konci boxové uličky se vypne omezovač rychlosti a vůz zmizí v první pravé zatáčce. Po chvíli se prožene cílovou rovinkou a za sebou nechává vodní tříšť, stejný obrázek poskytne i další průjezd a pak se stříbrný šíp vřítí do boxů a zastavuje přesně před "lízátkem" mechanika. Do vozu usedá další fanoušek a je jasné, že se má na co těšit. Pan Harzer ani nemusí sundat přilbu a rozzářené oči prozradí, že se mu jízda hodně líbila. "Super, paráda," byla jeho první slova. "Překvapilo mě, jak to v zatáčkách klouzalo. Nevím, jak rychle jsme jeli, žádný budík ukazující rychlost tam není. Tři kola jsou málo, klidně bych jel celý závod," smál se.
"Chci vidět zrychlení toho vozu a jak rychle brzdí do zatáček," byla slova Petra Matějky před tím, než se nasoukal do vozu a byl připnut pásy. Mercedes znovu razantně akceleruje a mizí v první zatáčce. Po třech kolech se vřítí do pitlane a spolujezdec je neméně nadšený jako jeho předchůdce. Nyní přichází řada na Tomáše Kabíčka, který se stal vítězem soutěže o počet zakoupených vstupenek. "Nevím, co od toho má čekat. Ale těším se," říká pan Kabíček a po jízdě dodává: "Je to dobrý. Těžko říci, která část tratě je nejlepší, možná esíčko při sjezdu na stadion."
"Líbilo se mi to, pěkné to bylo. Ze začátku jsem se trochu bál, protože už jsem na tomto okruhu několikrát jel se svým cestovním vozem a tady to bylo něco úplně jiného. Ty zatáčky byly neuvěřitelné," prozradil po své jízdě Tomáš Matějka. Martin Hladil se na svou jízdu nemohl dočkat. "Čekám dobrý zážitek. Strach nemám ani v nejmenším. Když už tak už," říkal a jeho reakce po jízdě ladila s nadšenými komentáři dalších fanoušků. "Takhle bych mohl jezdit celý den, je to skvělé. Asi nejvíce mě zaujalo zrychlení za třetí zatáčkou. Všechno bylo v pohodě, je vidět, že je to profesionál."
"Já jezdím závody pro zábavu nějakých 15 let, měl jsem i licenci. Tady je ale všechno trochu jinak. Jezdil jsem se stotřicítkou RS a tehdy jsem to považoval za vrchol techniky. Tento vůz je ale někde jinde. Vůbec jsem se nebál, ale byl to neskutečný pocit," prozradil Václav Bína, kterému svezení přenechala dcera Denisa.
Závody DTM jsou velkým lákadlem a již jízdy pro majitele vstupenek měly mezinárodní účast, zasloužil se o tom Lubomír Gablik ze Slovenska. "Fantastické. Neviem, čo by som k tomu povedal, ale ozaj fantastické. Škoda, že to trvalo tak krátko. Všecko sa mi páčilo. Tuším, že bych takto vydržal krůžiť aj tých 24 hodín. Furt je sa na čo dívat, na trať, na jazdca, vychutnal som si to."
Jízdy fanoušků končí. Nebylo třeba ani mnoha slov, výrazy jejich tváří a nadšené pohledy vypovídají nejlépe o tom, že na tento zážitek jen tak nezapomenou. Fanoušci zalitují snad jen počasí, na suché trati by si užili většího zpomalení či přetížení v zatáčkách, na druhou stranu mohli o to lépe vidět, že jezdcův chlebíček není nic snadného. V průběhu dne navíc měli možnost s Janišem debatovat o způsobu jízdy či závodění. Každý by si přál zažít opojný pocit jízdy závodním vozem znovu a znovu.
A jak jízdy prožíval Jarek Janiš? "Určitě bylo zajímavé sledovat reakce lidí, někteří podvědomě brzdili svou nohou. Proměnlivé podmínky měly na svědomí, že jízdy byly dost náročné, v každém kole vypadal okruh jinak. I při jízdě s pasažéry jsem si mohl trénovat najetí a vyjetí z boxů, což je přínosné. Hlavně jsem však rád, že se všem jízdy líbily a snad i tato akce přispěje k zájmu o závody DTM. V září se pojede v Brně a doufám, že tribuny budou podobně zaplněny jako třeba tento víkend na Hockenheimu."
Odpoledne jízdy končí a o tom, že se akce líbila a DTM láká svědčí nejlépe fakt, že někteří fanoušci si hned na okruhu objednali další vstupenky.
Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.
Foto: BPA sport marketing, a.s.