"Na začátek sezony se velmi těším, protože závody jsou závody. V průběhu zimy jsem absolvoval nejrozsáhlejší přípravu v mé kariéře, při testech jsem najel přes 3000 kilometrů. S týmem jsme rychle navázali dobrou spolupráci a ačkoliv byly i těžší chvíle, vždy jsme dokázali najít řešení. Nemůžu se dočkat, až poznám atmosféru závodů, který bude určitě fantastická, vždyť jenom na představení DTM v Hamburku se přišlo podívat 20 000 fanoušků. V průběhu víkendu také uvidíme skutečnou sílu jednotlivých týmů, výsledky testů mohou být zavádějící. Nicméně se zdá, že nové vozy jsou hodně rychlé. Nebude to tedy lehký víkend a pro mě bude nejdůležitější obstát ve srovnání se stejným vozem. I přes rozsáhlé testy se určitě naučím nové věci. V závodech DTM se jezdí ostřeji než formule, ale myslím, že na to si rychle zvyknu, v motokárách se to také mele. Ale například jsem si ještě nemohl vyzkoušet, jak se chová vůz, když těsně následujete jiné auto. Ve formulích si musíte hlídat vzdálenost, když jste moc blízko, tak vám turbulence vytvářené předním vozem rozhodí aerodynamiku. O výsledku v závodu hodně rozhoduje i strategie týmu, v průběhu závodu jsou povinné dvě zastávky v boxech, a důležité je správné využití nových pneumatik," říká Janiš, který nový Hockenheim zná z loňského závodu F3000. "Pro zajetí dobrého času je důležité dobře projet Stadion, to je podle mého názoru nejdůležitější pasáž. Je tam pár ošidných míst, které musíte projet precizně a neudělat žádnou chybu. Hodně získat, ale i ztratit, se dá také v první zatáčce po startu. Nejlepším místem pro předjíždění je zřejmě vracečka, na kterou je vidět i z tribuny Mercedes-Benz, na dlouhé rovince se můžete zavěsit za soupeře a potom ho vybrzdit. Touto dobou může být na Hockenheimu všelijaké počasí, a přestože mi jízda v dešti nevadí, pro začátek sezony bych si přál suchou trať."
První ročník šampionátu DTM pod názvem Deutsche Produktionswagen Meisterschaft, se konal v roce 1984, v roce 1998 byla přejmenovaná na Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Počátek devadesátých let byl ve znamení expanze, došlo i na mezinárodní závody pod zkratkou ITC, ale pak přišla hubená léta. V roce 1995 skončil šampionát DTM a o rok později i ITC. V roce 2000 však myšlenka na závody cestovních vozů ožívá, začíná nová éra Deutsche Tourenwagen Masters. Mercedes-Benz a jeho tovární tým HWA, který se vyčlenil od společnosti AMG, je nejúspěšnější značkou šampionátu, na svém kontě má sedm mistrovských titulů v DTM a ITC. Nejúspěšnějším jezdcem je Bernd Schneider, který vyhrál čtyři tituly DTM a jeden ITC, celkem vyhrál ve 37 závodech. Právě Schneider bude v letošním roce obhájcem titulu.
Do letošního šampionátu DTM nastoupí tři automobilky - Mercedes-Benz, Audi a Opel. Novinkou je, že základní platformou se stávají čtyřdvéřové sedany. Juniorský tým Mercedesu, jehož členem Janiš je, pojede s vítězným vozem loňského šampionátu AMG-Mercedes CLK, který je formátu kupé. Pro šampionát platí striktní pravidla ohledně vývoje vozů, aby se nešroubovaly náklady. Každý výrobce musí nejpozději osm dnů před začátkem sezony zapsat aerodynamickou konfiguraci, která se v průběhu sezony nesmí měnit. Vozy pohání osmiválce o maximálním objemu čtyř litrů, jeden válec může mít maximálně čtyři ventily a přívod vzduchu je omezen dvěma restriktory o průměru 28mm. Dvě týdny před začátkem sezony jsou motory zaplombovány a v průběhu sezony se v nech nesmí měnit ani upravovat žádné mechanické díly. Dva jezdci mají na sezonu tři motory. Přenos výkonu zajišťují sekvenční převodovky, jsou povoleny jen dva komplety převodovka-diferenciál dodávané dvěma výrobci. O zpomalení vozů se starají karbonové brzdy, které dodává jeden výrobce. Dva jezdci dohromady mohou v průběhu sezony použít šest setů předních a zadních brzd. Minimální váha vozu s jezdcem včetně jeho vybavení musí být minimálně 1080 kg, vůz bez jezdce má stanovené minimum na 980 kg. Pro celý šampionát dodává jednotné pneumatiky společnost Dunlop. Počet suchých pneumatik na jeden víkend je omezen na 10 sad na vůz.
Délka závodů se pohybuje kolem 170 km a boduje prvních osm jezdců stejně jako ve formuli 1 systémem 10-8-6-5-4-3-2-1. O atraktivitu závodů se stará pevný start a povinné dvě zastávky v boxech, přičemž první povinná zastávka se může odehrát nejdříve poté, co vedoucí jezdec závodu dokončil šesté kolo. Pokud tedy dojde k dřívější zastávce, nepočítá se mezi dvě povinné. V průběhu zastávky se musí vyměnit všechna čtyři kola a může se dotankovat 20 litrů paliva. Po povinné zastávce se musí rozsvítit jedno oranžové identifikační světlo na voze, takže diváci na trati mají o počtu zastávek jednotlivých jezdců. V pitlane je omezena rychlost na 80 km/h, výjimkou jsou okruhy Norisring a Zandvoort, kde je maximum sníženo na 60 km/h. O postavení na startu rozhoduje kvalifikace, v níž má každý jezdec k dispozici maximálně devět kol, 10 nejrychlejších jezdců se pak utká v tzv. Superpole. Každý jezdec má k dispozici jediné měřené kolo, v případě jeho dokončení bude nejhůře 10.
První závod šampionátu DTM 2004 - Hockenheim
Termín: 16.-18. dubna 2004
Délka okruhu: 4574 metrů
Délka závodu: 37 kol = 169,238 km
Pole position 2003: Bernd Schneider, AMG-Mercedes CLK 1:35,141
Rekord dráhy DTM (platí pro závod): Alain Menu, Opel Astra Coupe 1:35,777 v roce 2003
Časový program
Pátek
9:00-9:15 - Roll out
10:20-11:50 Test 1
15:00-16:30 Test 1
Sobota
10:40-11:40 Volný trénink
13:00-13:20 Kvalifikace
13:30-14:00 Superpole
Neděle
9:10-9:40 Zahřívací trénink
14:00 Start závodu
BPA sport marketing, a.s.
www.jarek-janis.cz