Ikonický okruh v belgických Ardenách je proslulý svým nestálým počasím. Týmy zde v historii zažily snad vše, sněhovými vločkami počínaje a vedry k zalknutí konče. Také profil okruhu představuje zajímavou kombinaci dlouhých rovinek, rychlých zatáček, pomalých sekcí i poměrně velkého převýšení. Jezdci mají zdejší okruh právě pro jeho pestrost ve velké oblibě a vesměs se sem rádi vrací. Startovní pole ve SPA-Francorchamps bude oproti Silverstone bohatší, Toyota nasadí třetí prototyp TS050 Hybrid, Signatech Alpine Matmut přiveze i svůj druhý prototyp (#35), který v Silverstone chyběl, a v kategorii LMP2 se navíc na start postaví i jeden prototyp týmu Tockwith Motorsport z ELMS.
LMP1
Úvodní závod v Silverstone dokázal, že k dosažení dobrého výsledku dva vozy stačí. V Belgii bude na startu hned pět hybridních prototypů (2x Porsche a 3x Toyota) a dá se očekávat zajímavá bitva, ve které se střetnou rozdílné aerokonfigurace, volba pneumatik, vyrovnaná výkonnost posádek a samozřejmě operativní reakce a úpravy strategie s ohledem na vývoj závodu, který trvá celých 6 hodin. Porsche udělá jistě maximum pro to, aby si udrželo i po Belgii vedení v průběžné klasifikaci. Proti tomu Toyota se i díky nasazení třetího vozu bude snažit maximalizovat bodový zisk a zcela eliminovat, v nejhorším případě co nejvíce snížit bodovou ztrátu na svého německého rivala. Yuji Kunimoto v prototypu Toyota TS050 Hybrid #9 si ve SPA-Francorchamps projde skutečným křestem v ostrém závodním režimu WEC a jeho výkon na trati může být pro japonský tým klíčový. Oporou mu budou ostatní členové posádky, kterými jsou ostřílení vytrvalostní matadoři Stéphane Sarrazin a Nicolas Lappiere. Druhý jmenovaný se do Toyoty vrací po 2,5 letech strávených za volanty slabších prototypů LMP2, aktuálně jako úřadující Mistr světa této kategorie. Jeho místo v týmu Signatech Alpine Matmut zaujme neméně zkušený „vytrvalec“ Romain Dumas.
ByKolles Racing se ve SPA-Francorchamps pokusí napravit nepřesvědčivý výkon z úvodu sezóny, kdy posádka #4 Oliver Webb, Dominik Kraihamer, James Rossiter bojovala s poměrně letitou technikou více, než bylo zdrávo a v cíli byla klasifikována až na 26. místě se ztrátou propastných 42 kol na vítěze závodu.
LMP2
Slabší prototypy letos výrazně zrychlily. Kvalifikační časy v Silverstone ukázaly, že letošní „Pé dvojky“ jsou v podstatě na úrovni loňských soukromých „Pé jedniček“. V Belgii přibydou ve startovním poli LMP2 další dva prototypy - Signatech Alpine Matmut již nasadí druhý vůz a mezi startujícími se nově objeví i vůz týmu Tockwith Motorsport, který se účastní evropské kontinentální vytrvalostní série. Na konto tohoto nováčka se připíše i další premiéra v podobě prvního nasazení jiného prototypu, než Oreca07. Jak známo, ve světové vytrvalostní sérii se všechny týmy rozhodly pro produkt zmíněného francouzského výrobce, sídlícího v městečku Signes na břehu Středozemního moře, přibližně 100 km jihozápadně od Monaka. Ovšem v ELMS je startovní pole pestřejší a právě tým Tockwith Motorsport sází na šasi Onroak, konkrétně Ligier JS P217. Za jeho volantem se budou střídat Nigel Moore a Philip Hanson, které doplní indický expilot F1 Karun Chandhok. O změně v posádce Signatech Alpine Matmut #36 již byla řeč, druhý modrý vůz #35 budou pilotovat Nelson Panciatici, Pierre Ragues a André Negrao. Jak již naznačil první závod v Silverstone, klíčem k úspěchu v kategorii LMP2 je hlavně vyrovnaný výkon celé posádky podpořený správnou strategií ordinovanou z boxové zídky.
LMGTE Pro
V Silverstone se z vítězství radoval Ford, ale ve SPA-Francorchamps to bude jiné. Nejúspěšnější značkou je zde Ferrari, které v Ardenách v novodobé historii WEC (počítáno od sezóny 2012) zvítězilo již 3x (2013, 14, 16). Vavříny Porsche jsou již hodně „vousaté“ (2012) a Aston Martin se zde radoval také jedinkrát (2015). Klíč k úspěchu se skrývá v pneumatikách, jejichž počet byl pro letošní sezónu redukován a jezdci se k nim budou muset chovat velmi ohleduplně. První závod v Anglii sice ukázal, že obavy ze ztráty závodní akce v důsledku šetření s omezeným počtem pneumatik se nenaplnily, ale jak se říká - jedna vlaštovka jaro nedělá. Uvidíme, jak se situace vyvine ve SPA-Francorchamps. Zdejší nepředvídatelné počasí nám naopak může připravit velmi zajímavou podívanou, pokud se ke slovu, podobně jako v Silverstone, dostanou i mokré a přechodné pneumatiky.
LMGTE Am
Amatérská GéTéčka jedou s největší pravděpodobností svou poslední sezónu. Jako by se jednotlivé posádky nechtěly s touto situací smířit, připravily nám v minulém závodě úžasnou akční podívanou. V posledním kole se o vítězství prali Aston Martin #98 a Spirit of Race Ferrari #54. Přibližně v polovině posledního kola však oba vozy mezi sebou kolidovaly a z vítězství se tak, dle pořekadla „Když se dva perou, třetí se směje“, radovala posádka Clearwater Racing Ferrari #61. Pro trojici Weng Sun Mok, Matt Griffin a Keita Sawa to byl doslova zlatý debut ve WEC. Ovšem ve SPA-Francorchamps to bude zcela jistě jiná káva a z vítězství se zde může radovat jakákoli z pěti posádek, které letos v této kategorii měří své síly.
Závodní okruh SPA Francorchamps leží v trojúhelníku mezi městy Malmedy, Stavelot a Francorchamps na jihovýchodě Belgie. Trať je situována v kopcovité krajině a díky tomu je její profil vertikálně poměrně bohatý. Víte, že průměrná nadmořská výška okruhu je 400 m n.m?
Trať SPA-Francorchamps byla, ostatně jako všechny závodní okruhy té doby, vytýčena na běžných veřejných komunikacích. Historie okruhu sahá do roku 1924, kdy se zde jel první mezinárodní závod. Víte, že v té době okruh měřil 15 kilometrů? A víte, že se jedná o nejstarší okruh v současném seriálu WEC?
Součástí původní trati byla i rovinka Masta. Jednalo se o téměř 4 km dlouhý úsek mezi městečky Malmedy a Stavelot, který byl zhruba v polovině své délky přerušen šikanou mezi farmářskými usedlostmi. Víte, že právě zde se v roce 1966 přihodila Jackiemu Stewartovi v závodním voze BRM vážná nehoda?
Jackie Stewart vylétl z trati a jeho vůz skončil koly vzhůru doslova zapadlý ve sklepení jednoho ze zdejších domů. Jezdec při nehodě utrpěl zlomeninu tří žeber a navíc na jeho tělo visící bezvládně z trosek vytékal benzín z roztržené nádrže. Víte, že trvalo dalších 13 let, než trať v roce 1979 přišla o toto nebezpečné místo?
Současná podoba okruhu je z roku 2007, kdy byla postavena nová pit lane a nový paddock. Úpravou prošel i nájezd na cílovou rovinku včetně předcházející pasáže nazvané Bus Stop. Současná trať má délku 7004 m a díky své délce a rozložení se zde poměrně často stává, že jedna její část je suchá a svítí na ní sluníčko, kdežto v jiném úseku poměrně vydatně prší. Víte, že mnoho jezdců okruh ve SPA-Francorchamps přirovnává k japonské Suzuce?