Jaroslav Janiš

ar1, 1. února 2003, 19:25 Google+

Jaroslav Janiš, český jezdec, jenž se snaží dostat na úroveň svého krajana Tomáše Engeho. Zatím se mu však lepí smůla na paty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Janiš, Jaroslav

Janiš, Jaroslav | foto: BPA sport marketing

Sdílejte článek

Datum narození: 8. července 1983
Národnost: česká
Místo narození: Olomouc
Váha: 70 kg
Výška: 179 cm
Zaměstnání: Automobilový závodník
První závod: 7. září 1991, motokárový závod v České Lípě

Všechno začalo v Olomouci začátkem sedmdesátých let, kdy Jaroslav Janiš starší sklízel úspěchy za řídítky motokrosového stroje, který začátkem dalšího desetiletí vyměnil za motokáru. Když do ní v roce 1988 posadil pětiletého syna Jaroslava, poznal zkušený závodník talent svého dítěte a rozhodl se skončit s aktivní činností. Kariéra syna pro něj byla přednější.

Malý Jaroslav se od prvních krůčků úspěšně probíjel nástrahami motokárového závodění, aby se ve dvanácti letech stal českým mistrem ve třídě ICA a v dalších třech letech si domácí titul zopakoval. V roce 1998 obsadil ve stejné třídě 5. místo v mistrovství Evropy a začal poznávat, jak vypadá závodění s formulovým vozem. Vydal se stejným směrem jako pár let před ním Tomáš Enge a vstoupil do německého mistrovství formule Ford. Sedmé místo z roku 1999 vylepšil v roce následujícím titulem vicemistra a v zimních měsících na přelomu roku 2001 zazářil v seriálu Formula Winter Palmer Audi, když dva závody vyhrál a v konečném pořadí obsadil 2. místo. „Jarek dokázal, jak velký je talent. Velice rychle ovládl silné auto, bylo úžasné sledovat, jak dokáže jet čistou stopu se strojem, ve kterém předtím nikdy neseděl. Myslím, že má před sebou hodně slibnou budoucnost," prohlásil tehdy šéf seriálu Dr. Jonathan Palmer, který absolvoval 83 závodů ve formuli 1.

Tehdy sedmnáctiletý Jaroslav Janiš měl být jednou z hvězd jeho seriálu Formula Palmer Audi, avšak začátkem dubna 2001 Dr. Palmer svůj šampionát odvolal. Manažer Antonín Charouz našel náhradu ve formuli Renault, ze které vyšel mj. současný jezdec formule 1 Fin Kimi Räikkönen. Nouzové řešení mělo háček, neboť všechny dobré stáje byly obsazené. Na mladého olomouckého jezdce zbyl tým, jenž byl stejně jako jeho jezdec nováčkem. A tak místo zápolení o špičku a vavříny nejlepších, zůstal boj s neposlušným vozem a místo v polovině startovního pole.

S monopostem formule Renault nakonec absolvoval pouhé čtyři závody, pak přesedl do monopostu předního týmu německého mistrovství formule 3, švýcarského KMS. Ve čtvrtém závodě za volantem tohoto stroje získal první body do šampionátu. „Řízení auta ve formuli 3 je nejtěžší ze všech vozů, se kterými jsem dosud jezdil. Vyžaduje naprostou přesnost při brždění a zatáčení. Závody formule 3 jsou nesmírně vyrovnané a jezdec se tady může hodně naučit,“ říká Jaroslav Janiš.

Během sezony 2001 seděl Jaroslav Janiš ml. ve formulových vozech čtyř různých kategorií a výkonů. Vystřídal monoposty formulí Palmer Audi, Renault, F3 a F3000. „Největší radost jsem měl z řízení vozu F3000. Je to adrenalinově jednoznačně špičková záležitost, navíc tohle auto odpustí drobnou chybu na rozdíl od menších formulí. Má skvělé adhezní vlastnosti, můžete si s ním dovolit najet do zatáčky zeširoka a taky si můžete dovolit výrazně později brzdit.“ Vždy, když začne mluvit o závodech, dokáže přesně formulovat to, co chce říci. Začátkem srpna 2001 řídil na okruhu v Mostě v rámci seriálu ELMS také sportovní vůz Panoz. „Byla to skvělá zkušenost poprvé v životě řídit vůz s motorem vpředu a potěšila mě také nabídka, která od Dona Panoze přišla. Myslím, že i výsledek byl za daných okolností solidní.“

V roce 2002 jel v prvním českém týmu evropské série formule 3000, která představuje předstupeň k mezinárodnímu mistrovství FIA F3000. „Určitě bych chtěl zůstat v jedné kategorii celý rok. Když člověk přesedlá z jednoho typu auta do druhého, získá samozřejmě zkušenosti, ale abych se mohl opravdu učit, chce to jezdit sezonu v jedné kategorii.“ Rád by samozřejmě kráčel v Engeho stopách. „Tomáš nám ostatním klestí cestu, ukázal, že to jde prosadit se do absolutní špičky.“

KARIÉRA:

1991
(mimo klasifikaci ICA-J 100 - 2. místo)

1992
Mezinárodní mistrovství motokár ČSFR (Class ICA - junior 100 ccm 4. místo)
Pohár asociace Kartingu ČSFR (Class ICA - junior 100 ccm 3. místo)

1993
Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 3. místo; Class ICA - junior 100 ccm 2. místo)
Mistrovství CR - Mistrovství Moravy (Class Formula A 100 ccm 4. místo; Class ICA - junior 100 ccm 2. místo)

1994
Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 22. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo)

1995
Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 3. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo)
Přebor České republiky (Class Formula A 100 ccm 4. místo)

1996
Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 2. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo)
Přebor České republiky (Class Formula A 100 ccm 1. místo)

1997
Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Formula A 100 ccm 1. místo; Class ICA - junior 100 ccm 1. místo)
Mistrovství ZÓNY (Dunajská Streda 1. místo, Česká Lípa 1. místo) CIK San Pancracio (3. místo)
Mistrovství Evropy (France, Colombiers 5. místo) Prestižní závod nejlepších jezdců světa (Monte Carlo 6. místo) Trofej DjAutonno (Italy, South Garda 1. místo)

1998
Mezinárodní mistrovství motokár ČR (Class Intercontinental A 100 ccm 1. místo; Class ICA - Junior 100 ccm 2. místo) (CIK (Italy, South Garda 3. místo, Italy, San Pancrazio 4. místo)

1999
German Formula Ford Championship 1999 Hockenheim, Německo 2. místo Hockenheim, Německo 5. místo Nürburgring, Německo 6. místo Zolder, Belgie 3. místo Nürburgring, Německo 5. místo Siegerland, Německo 3. místo Oschersleben, Německo 9. místo Salzburg, Rakousko 7. místo
Mistrovství Evropy Monza, Itálie 9. místo Spa, Belgie 21. místo Most, ČR (Mistrovství CZ-Ford 1600)2. místo - 2. závod Most, ČR (Mistrovství CZ-Ford 1600) 2. místo - 1. závod 3. místo - 2. závod Brno, ČR (PUMA Cup) 2. místo

2000
German Formula Ford Championship 2000 - 2. místo Oschersleben, Německo 2. místo Hockenheim, Německo 2. místo Zolder, Německo 2. místo Nürburgring, Německo 2. místo Salzburg, Rakousko DNF Nürburgring, Německo 2. místo Siegerland, Německo 2. místo Oschersleben, Německo 2. místo Formula Ford Grand National (evropské Mistrovství)4. místo Magny Cours, Francie 8. místo Spa, Belgie 5. místo Brands Hatch, Velká Británie DNF French Formula Ford Championship 2000 - 4. místo Magny Cours 3. místo Albi 2. místo Le Mans 5. místo Spa 1. místo Formula Palmer Winter Series 4 závody, 2 vítězství, + 2. místo celkově

2001
European Formula Renault Championship 2001 Monza (It) nedokončil Brno (CZ) 13. místo Magny-Cours (Fr) 9. místo Silverstone (GB)nedokončil Zolder (Be) 9. místo Hungaroring (Hu)nedokončil
German Formula 3 Championship 2001 Norisring (De) 16. místo Hockenheim (De) 17. místo 16. místo EuroSpeedway (De) 12. místo ---- Nürburgring (De) 14. místo 9. místo A1-Ring (At) 11. místo ----
European Le Mans Series Most (CZ) 3. místo Lanesra Racing Team (závodní vozidlo Panoz LMP-1 Roadster S)týmový kolega - Tomáš Enge
FIA Formule 3000 Monza (It)Coca-Cola Nordic Racing TeamJezdec č. 2 16. místo

2002
EURO 3000 SERIES Charouz I.S.R. 3. místo

Petr Zelinka & BPA sport marketing, a.s.

Vytisknout

Diskuze: Jaroslav Janiš

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Manning pilotem na plný úvazek - anotační foto

Manning pilotem na plný úvazek

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud