WEC: Nová epocha vytrvalostního mistrovství světa je za dveřmi

iMotorSport.cz, 24. května 2017, 13:45 Google+

Současná podoba kategorie LMP1, která je výkladní skříní vytrvalostních závodů, zůstane zachována do roku 2019. To však znamená, že je před námi jen něco málo přes 2 a půl sezóny a tak FIA společně s ACO usilovně pracují na nové podobě technických pravidel.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bohaté startovní pole je jednou z cenných deviz každého okruhového závodu

Bohaté startovní pole je jednou z cenných deviz každého okruhového závodu | foto: Porsche

Sdílejte článek

První návrhy nové podoby kategorie LMP1, tedy té nejlepší a samozřejmě i nejdražší třídy vytrvalostního okruhového závodění, již spatřily světlo světa. Pracovní skupina složená ze zástupců FIA, ACO a zainteresovaných výrobců (Porsche, Toyota, Peugeot) jednotlivé návrhy dále rozpracovala a z těchto podkladů vzešel základ další epochy novodobé podoby vytrvalostních závodů. V předvečer legendárního závodu 24 hodin Le Mans budou první výsledky představeny veřejnosti.

Hlavní důraz je ovšem kladen na položku „Náklady“. Ta je alfou i omegou veškerého úsilí při přípravě nových technických pravidel. Společně se snížením nákladů se objevily hlasy volající po opuštění složitých a nákladných hybridních ústrojí pohonu. Avšak dle ujištění představitelů ACO toto nepřipadá v úvahu. Hybridní technologie jsou součástí DNA novodobých vytrvalostních závodů a tak tomu bude i v budoucnu.

Je nemyslitelné, že bychom se v LMP1 rozloučili s hybridními technologiemi,“ uvedl Cyril Neveu, ředitel WEC. „Hybridní pohonné jednotky jsou již dlouhou dobu součástí vytrvalostní DNA a mají velký podíl na atraktivitě a přitažlivosti vytrvalostních závodů. Naším úkolem je nalézt ten správný kompromis mezi technologiemi a náklady.

Nelze dále rozvíjet náš koncept s tím, že pro účast potřebujete roční rozpočet minimálně 100 milionů Eur. Tolik stojí výzkum, vývoj, výroba a provoz v hybridní kategorii LMP1,“ uvedl dále Neveu. „Také musíme přihlédnout k současné globální ekonomické situaci a odhadnout její další vývoj. Chceme samozřejmě přilákat další značky, ale pokud bude náš koncept složitý a drahý, tak zůstane okruh případných zájemců velmi omezený.

Po odchodu Audi se počet týmů redukoval o celou třetinu a současné startovní pole je z tohoto pohledu na spodním limitu udržitelnosti. Díky interním dohodám mezi Porsche, Toyotou a ACO zůstanou technické regule LMP1 zakonzervovány v současné podobě do sezóny 2019 včetně, což poskytlo prostor nutný pro práci na podobě nových technických regulí, které by měli vstoupit v platnost od roku 2020. Čím dříve budou tato technická pravidla potvrzena, tím větší prostor budou mít současní aktéři i noví zájemci o vstup do vytrvalostních závodů na vlastní vývoj a přípravu svých prototypů.

President ACO Pierre Fillon klade velký důraz na další důležitý aspekt, kterým je pestrost v oblasti použití různých druhů hybridních technologií a zároveň jejich výkonová vyrovnanost. Tento požadavek vzešel z faktu, že současná podoba pravidel v podstatě velmi výrazně nahrává energetické třídě 8MJ, dle které staví své konstrukce oba dva současní protagonisté, Porsche i Toyota. „Problém nespočívá v množství typů hybridních systémů,“ uvedl Pierre Fillon, „ale otázkou je jejich výkonová vyrovnanost v kontextu s náklady. Můžete vyvinout zcela nový systém za x desítek či stovek milionů eur, ale pokud jej pak nebudete používat, tak jsou to jen vyhozené peníze a to samozřejmě nikdo neudělá. Vždy platí, že dva jsou více, než jeden, jinými slovy pestrost nabídky vytváří atraktivní konkurenční prostředí a podporuje soutěživost. A to je náš cíl. Jen to nesmí být moc drahé.

Gérard Néveu uvádí ještě další možné cesty snižování nákladů: „Známe další možnosti, jako jsou např. omezené testování v průběhu sezóny, předem stanovený počet vývojových žetonů a další opatření, která známe např. z F1. Ale je nutné se hluboce zamyslet nad tím, aby tato omezení nepoškodila atraktivitu soutěže. V tom musíme být velmi opatrní.“ Nutno podotknout, že v této oblasti zatím nedošlo k žádnému definitivnímu rozhodnutí a tak soutěživost a atraktivita vytrvalostních závodů v tomto nedoznala žádných, mnohdy spíše kontraproduktivních změn.

Jsme zde, abychom se pokusili nalézt v jednotlivých kategoriích, ať je to LMP1, P2 nebo LMGTE tu nejlepší vyváženost i s ohledem na historii. V současné době je hlavním tématem všech výrobců tabulka s nadpisem „Náklady“. Jednotlivé značky si na trhu nevedou špatně, ale všichni si hlídají rozpočty. Je to současná realita a my těmto hlasům musíme naslouchat a dané situaci se přizpůsobit. Musíme jim proto nabídnout taková řešení, ze kterých si budou moci vybrat to, které je přivede k vytrvalostním závodům,“ uzavřel Gérad Néveu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: WEC: Nová epocha vytrvalostního mistrovství světa je za dveřmi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Mattias Ekström se letos stal vicemistrem

Zůstane Ekström v DTM? Co jiného by dělal? "Nic jiného neumím"

René Rast za volantem Audi RS5 DTM

Nový šampión Rast: Test F1 by byl mega cool a skvělou zkušeností

René Rast ve své debutové sezoně v DTM opravdu překvapil

Rast se stal mistrem DTM ve své nováčkovské sezoně

Rast, Rene

Hockenheimring: Titul vyhrál ve své debutové sezoně Rast!

Green, Jamie

Hockenheimring: V sobotu vyhrál Green, Audi si zajistila všechny tři tituly

reklama
reklama

Doporučujeme

FIA CEZ

FOTO: FIA CEZ na Red Bull Ringu

Čtěte dále

Nejčtenější články

reklama