Japonské výzvy: přidá Toyota další domácí triumf?

iM1, 12. října 2016, 12:00 Google+

V neděli 16. října brzy ráno odstartuje sedmé dějství letošního světového vytrvalostního šampionátu, jehož kulisu bude tentokrát tvořit posvátná Fudži-san, nejvyšší hora japonského souostroví. Jaké výzvy přichystala zdejší Fuji Speedway aktérům tohoto závodu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota TS030 Hybrid na okruhu ve Fuji v roce 2012

Toyota TS030 Hybrid na okruhu ve Fuji v roce 2012 | foto: Toyota Motorsport GmbH

Sdílejte článek

LMP1 (Tovární týmy)

Audi s největší pravděpodobností disponuje nejrychlejším vozem v závodním poli a není pochyb o tom, že do Japonska přijelo ještě silnější. Německý gigant si v posledním závodě v Austinu jel pro vítězství, ale pár chyb a nepříznivých okolností zastavilo Audi v rozletu (vyjádření Audi ZDE). Audi si jistě udělalo vlastní rozbor a připravilo sérii opatření k eliminaci podobných problémů a v Japonsku bude velmi silně útočit na své druhé vítězství v sezóně.

Porsche může v Japonsku upevnit svou vedoucí pozici v šampionátu, ale tým se potýká se značně nevyrovnanými výkony obou svých posádek. Obhájci loňského titulu  (Webber, Bernhard, Hartley) v Porsche #1 se v úvodu sezóny potýkali s velkou nepřízní osudu, ale v posledních závodech začali dokazovat, že jejich loňská rychlost si vybrala krátký oddechový čas a vrátila se k nim v plné síle. Proti tomu posádka Jani, Lieb, Dumas v Porsche #2 sice vede průběžné pořadí šampionátu, ale velkou měrou se na stavu jejich aktuálního bodového konta podílel dvojitý „příděl“ za šťastné vítězství v Le Mans. Poslední závody se této posádce moc nepovedly a jejich bodový náskok na čele průběžné tabulky se závod od závodu postupně snižuje. Nicméně tým Porsche dokáže být vždy ve střehu a doslova na dostřel svých soupeřů (např. Toyotě v Le Mans nebo Audi v Austinu) a dokáže číhat na svou příležitost. Tato taktika německému týmu zatím docela dobře vychází a Porsche z ní dokáže celkem úspěšně těžit.

Toyota přijíždí domů - a to doslova, vždyť zdejší okruh majetkově vlastní. Od svého vstupu do WEC v roce 2012 zde pouze vloni japonské prototypy skončily mimo pódium, všechna tři zbylá zdejší vystoupení vyšla Toyotě zlatě. Zdání klame, Toyota disponuje rychlým vozem, což dokázala v Le Mans nebo právě v Mexiku, její aerodynamika je stavěná pro podobné okruhy. A nesmíme zapomínat na podporu fanoušků, kteří jistě prototypům TS050 Hybrid dodají „pár koníků navíc“. Japonským vozům budou vyhovovat zvláště druhý a třetí sektor okruhu, kde by mohly těžit ze svých předností.

LMP1 (Soukromé týmy)

Tato divize se velmi těžko hodnotí. Vždyť Rebellion zde dominuje od roku 2012 a nic nenasvědčuje tomu, že to letos bude jinak. Snad jen v případě, že by se červený vůz ocitl v nějakých technických problémech, mohl by se ByKolles ocitnout v pro tým celkem neznámé pozici. Situace v této divizi přispěla velkou měrou k rozhodnutí anglo-švýcarské stáje změnit pro příští sezónu své působiště.

LMP2

Matematicky vzato mají „modří“ oba tituly na dosah a osobně pochybuji o tom, že by si v Japonsku někdo vsadil jinak. Ale Signatech to ještě nemá jisté. Stéphane Richelmi, Nicolas Lapierre a Gustavo Menezes jsou sice na nejlepší cestě k předčasnému zisku obou letošních titulů, ale všichni dobře víme, jak jsou právě vytrvalostní závody nevyzpytatelné a jak těsné rozdíly v cíli dělí soupeře po několikahodinové bitvě. Rivalů Les Blues bude o tomto víkendu mnoho, ale mezi ty největší budou kromě RGR Sport by Morand patřit hlavně vozy týmů ESM, G-Drive a Manor.  Tyto tři posledně jmenované týmy přiváží do Japonska zajímavé změny, které mohou zamíchat kartami v konečném účtování: ESM se vrací k pneumatikám zn. Dunlop, G-Drive znovu posílí rychlý Will Stevens a v Manoru se představí čerstvý vítěz GP2 a testovací pilot týmu Williams F1 Alex Lynn. Do vývoje závodu LMP2 jistě budou chtít říci své i posádky Strakka Racing a SMP Racing, což jen dokazuje rozmanitost a konkurenční prostředí v kategorii slabších prototypů.

LMGTE

Hodnocení jezdců je v divizi profesionálních gétéček bodově celkem vyrovnané. Asi nejlépe si v posledních závodech vedly Aston Martiny, ale vozy Vantage V8 dostanou o 0,4mm zvětšené restriktory sání a jejich zadní spoilery se posunou o 30 mm níže. Naproti tomu Porsche bude mít v tomto závodě výhodu v podobě snížení hmotnostního limitu o 20 kg. Zda tato změna přispěje k prvnímu letošnímu vítězství posádky Michael Christensen, Richard Leitz uvidíme tuto neděli.

Oproti profesionálům je mezi amatérskými posádkami o letošním titulu Ferrari AF Corse #83 (Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas)  již s největší pravděpodobností rozhodnuto. Ale zdejší loňský vítěz Patrik Long se svými parťáky (David Heinemeier-Hansson a Khaled Al Qubaisi) v Porsche 911 RSR týmu Abu Dhabi Proton Racing se chystají boj o letošní titul ještě zdramatizovat.

Závod na okruhu Fuji Speedway je sedmým v pořadí letošního seriálu, první jízdy na trati startují v pátek v 10:45 hodin místního času (03:45 SELČ), kvalifikace LMGTE je na programu v sobotu ve 14:00 (07:00 SELČ), kvalifikace prototypů o 30 minut později a závod startuje v neděli v 11:00 (04:00 SELČ).

Pro ujetí jednoho okruhu zdejší trati mohou vozy Toyota TS050 Hybrid využít maximálně 4,15 MJ elektrické energie a k tomu 1,559 litrů benzínu. Víte že vůz tak bude po ujetí jednoho okruhu lehčí minimálně o 1,169 kg, což je hmotnost spáleného paliva?

Víte, že vozy budou při plném závodním tempu k doplnění paliva zajíždět přibližně v každém 38. kole závodu?

Zdejší okruh hostil vytrvalostní závody automobilů několikrát ve své historii, např. Mistrovství světa sportovních vozů se zde jezdilo v letech 1982 - 1988. Rekord zdejší trati má hodnotu 1:10,02 min a drží jej Stefan Bellof s vozem Porsche 956. To se ale jezdilo na okruhu, který měřil „jen“ 4360 m. Víte, že tento rekord pochází už z roku 1983?

Trať ve Fuji prošla posledními zásadními změnami v roce 2005, aby vyhověla stále se měnícím bezpečnostním požadavkům.  Víte, že tato poslední úprava umožnila uspořádání i několika dalších závodů F1, konkrétně v sezónách 2007 a 2008.

Zdejší počasí je velmi vrtkavé a mnohokrát v historii se zde jelo v silném dešti. V roce 2013 se start závodu WEC odsouval právě kvůli silnému dešti, naproti tomu v následujícím roce (2014) nespadla na trať ani kapka, aby hned o rok později silný déšť donutil pořadatele ke startu závodu za zaváděcím vozem. Víte, že právě díky zdejšímu vydatnému dešti se na této trati stal v roce 1976 James Hunt mistrem světa F1?

Posvátná hora Fuji, na jejímž úpatí se trať rozprostírá, dosahuje do výšky 3776 m nad mořem. Okolní krajina je však jen mírně zvlněná, což tomuto místu propůjčuje téměř mystickou podobu. Je obecně známo, že Fuji je doposud činná sopka i když její poslední skutečná erupce byla zaznamenána v roce 1707. Ale víte, že výraz Fuji má v jazyce původních zdejších obyvatel z kmene Ainů význam „Bohyně ohně“?

Vytisknout

Diskuze: Japonské výzvy: přidá Toyota další domácí triumf?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Rockenfeller, Mike

Rockenfeller mění před Hockenheimringem tým

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud