Japonské výzvy: přidá Toyota další domácí triumf?

iM1, 12. října 2016, 12:00 Google+

V neděli 16. října brzy ráno odstartuje sedmé dějství letošního světového vytrvalostního šampionátu, jehož kulisu bude tentokrát tvořit posvátná Fudži-san, nejvyšší hora japonského souostroví. Jaké výzvy přichystala zdejší Fuji Speedway aktérům tohoto závodu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota TS030 Hybrid na okruhu ve Fuji v roce 2012

Toyota TS030 Hybrid na okruhu ve Fuji v roce 2012 | foto: Toyota Motorsport GmbH

Sdílejte článek

LMP1 (Tovární týmy)

Audi s největší pravděpodobností disponuje nejrychlejším vozem v závodním poli a není pochyb o tom, že do Japonska přijelo ještě silnější. Německý gigant si v posledním závodě v Austinu jel pro vítězství, ale pár chyb a nepříznivých okolností zastavilo Audi v rozletu (vyjádření Audi ZDE). Audi si jistě udělalo vlastní rozbor a připravilo sérii opatření k eliminaci podobných problémů a v Japonsku bude velmi silně útočit na své druhé vítězství v sezóně.

Porsche může v Japonsku upevnit svou vedoucí pozici v šampionátu, ale tým se potýká se značně nevyrovnanými výkony obou svých posádek. Obhájci loňského titulu  (Webber, Bernhard, Hartley) v Porsche #1 se v úvodu sezóny potýkali s velkou nepřízní osudu, ale v posledních závodech začali dokazovat, že jejich loňská rychlost si vybrala krátký oddechový čas a vrátila se k nim v plné síle. Proti tomu posádka Jani, Lieb, Dumas v Porsche #2 sice vede průběžné pořadí šampionátu, ale velkou měrou se na stavu jejich aktuálního bodového konta podílel dvojitý „příděl“ za šťastné vítězství v Le Mans. Poslední závody se této posádce moc nepovedly a jejich bodový náskok na čele průběžné tabulky se závod od závodu postupně snižuje. Nicméně tým Porsche dokáže být vždy ve střehu a doslova na dostřel svých soupeřů (např. Toyotě v Le Mans nebo Audi v Austinu) a dokáže číhat na svou příležitost. Tato taktika německému týmu zatím docela dobře vychází a Porsche z ní dokáže celkem úspěšně těžit.

Toyota přijíždí domů - a to doslova, vždyť zdejší okruh majetkově vlastní. Od svého vstupu do WEC v roce 2012 zde pouze vloni japonské prototypy skončily mimo pódium, všechna tři zbylá zdejší vystoupení vyšla Toyotě zlatě. Zdání klame, Toyota disponuje rychlým vozem, což dokázala v Le Mans nebo právě v Mexiku, její aerodynamika je stavěná pro podobné okruhy. A nesmíme zapomínat na podporu fanoušků, kteří jistě prototypům TS050 Hybrid dodají „pár koníků navíc“. Japonským vozům budou vyhovovat zvláště druhý a třetí sektor okruhu, kde by mohly těžit ze svých předností.

LMP1 (Soukromé týmy)

Tato divize se velmi těžko hodnotí. Vždyť Rebellion zde dominuje od roku 2012 a nic nenasvědčuje tomu, že to letos bude jinak. Snad jen v případě, že by se červený vůz ocitl v nějakých technických problémech, mohl by se ByKolles ocitnout v pro tým celkem neznámé pozici. Situace v této divizi přispěla velkou měrou k rozhodnutí anglo-švýcarské stáje změnit pro příští sezónu své působiště.

LMP2

Matematicky vzato mají „modří“ oba tituly na dosah a osobně pochybuji o tom, že by si v Japonsku někdo vsadil jinak. Ale Signatech to ještě nemá jisté. Stéphane Richelmi, Nicolas Lapierre a Gustavo Menezes jsou sice na nejlepší cestě k předčasnému zisku obou letošních titulů, ale všichni dobře víme, jak jsou právě vytrvalostní závody nevyzpytatelné a jak těsné rozdíly v cíli dělí soupeře po několikahodinové bitvě. Rivalů Les Blues bude o tomto víkendu mnoho, ale mezi ty největší budou kromě RGR Sport by Morand patřit hlavně vozy týmů ESM, G-Drive a Manor.  Tyto tři posledně jmenované týmy přiváží do Japonska zajímavé změny, které mohou zamíchat kartami v konečném účtování: ESM se vrací k pneumatikám zn. Dunlop, G-Drive znovu posílí rychlý Will Stevens a v Manoru se představí čerstvý vítěz GP2 a testovací pilot týmu Williams F1 Alex Lynn. Do vývoje závodu LMP2 jistě budou chtít říci své i posádky Strakka Racing a SMP Racing, což jen dokazuje rozmanitost a konkurenční prostředí v kategorii slabších prototypů.

LMGTE

Hodnocení jezdců je v divizi profesionálních gétéček bodově celkem vyrovnané. Asi nejlépe si v posledních závodech vedly Aston Martiny, ale vozy Vantage V8 dostanou o 0,4mm zvětšené restriktory sání a jejich zadní spoilery se posunou o 30 mm níže. Naproti tomu Porsche bude mít v tomto závodě výhodu v podobě snížení hmotnostního limitu o 20 kg. Zda tato změna přispěje k prvnímu letošnímu vítězství posádky Michael Christensen, Richard Leitz uvidíme tuto neděli.

Oproti profesionálům je mezi amatérskými posádkami o letošním titulu Ferrari AF Corse #83 (Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas)  již s největší pravděpodobností rozhodnuto. Ale zdejší loňský vítěz Patrik Long se svými parťáky (David Heinemeier-Hansson a Khaled Al Qubaisi) v Porsche 911 RSR týmu Abu Dhabi Proton Racing se chystají boj o letošní titul ještě zdramatizovat.

Závod na okruhu Fuji Speedway je sedmým v pořadí letošního seriálu, první jízdy na trati startují v pátek v 10:45 hodin místního času (03:45 SELČ), kvalifikace LMGTE je na programu v sobotu ve 14:00 (07:00 SELČ), kvalifikace prototypů o 30 minut později a závod startuje v neděli v 11:00 (04:00 SELČ).

Pro ujetí jednoho okruhu zdejší trati mohou vozy Toyota TS050 Hybrid využít maximálně 4,15 MJ elektrické energie a k tomu 1,559 litrů benzínu. Víte že vůz tak bude po ujetí jednoho okruhu lehčí minimálně o 1,169 kg, což je hmotnost spáleného paliva?

Víte, že vozy budou při plném závodním tempu k doplnění paliva zajíždět přibližně v každém 38. kole závodu?

Zdejší okruh hostil vytrvalostní závody automobilů několikrát ve své historii, např. Mistrovství světa sportovních vozů se zde jezdilo v letech 1982 - 1988. Rekord zdejší trati má hodnotu 1:10,02 min a drží jej Stefan Bellof s vozem Porsche 956. To se ale jezdilo na okruhu, který měřil „jen“ 4360 m. Víte, že tento rekord pochází už z roku 1983?

Trať ve Fuji prošla posledními zásadními změnami v roce 2005, aby vyhověla stále se měnícím bezpečnostním požadavkům.  Víte, že tato poslední úprava umožnila uspořádání i několika dalších závodů F1, konkrétně v sezónách 2007 a 2008.

Zdejší počasí je velmi vrtkavé a mnohokrát v historii se zde jelo v silném dešti. V roce 2013 se start závodu WEC odsouval právě kvůli silnému dešti, naproti tomu v následujícím roce (2014) nespadla na trať ani kapka, aby hned o rok později silný déšť donutil pořadatele ke startu závodu za zaváděcím vozem. Víte, že právě díky zdejšímu vydatnému dešti se na této trati stal v roce 1976 James Hunt mistrem světa F1?

Posvátná hora Fuji, na jejímž úpatí se trať rozprostírá, dosahuje do výšky 3776 m nad mořem. Okolní krajina je však jen mírně zvlněná, což tomuto místu propůjčuje téměř mystickou podobu. Je obecně známo, že Fuji je doposud činná sopka i když její poslední skutečná erupce byla zaznamenána v roce 1707. Ale víte, že výraz Fuji má v jazyce původních zdejších obyvatel z kmene Ainů význam „Bohyně ohně“?

Google+ Vytisknout

Diskuze: Japonské výzvy: přidá Toyota další domácí triumf?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Audi nemá důvod něco měnit, ponechává si tak stejnou jezdeckou sestavu

Audi potvrdilo jezdeckou sestavu DTM pro příští rok

Většina jezdecké sestavy BMW pro příští sezonu DTM je známá

BMW potvrdilo pět jezdců pro příští rok

Ekström, Mattias

Vrátí se Ekström do DTM v roce 2019?

Farfus, Augusto

Augusto Farfus odchází z DTM, kde jej uvidíme?

Gary Paffett nakonec svedl souboj o titul s René Rastem

Hockenheimring: Rast vítězí v závodě, Paffett si připisuje titul mistra!

René Rast získává další vítězství, už páté v řadě!

Hockenheimring: Rast vyhrává sobotní závod a v boji o titul tak jsou tři jezdci

reklama
reklama

Doporučujeme

Rockenfeller, Mike

Rockenfeller mění před Hockenheimringem tým

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud