Jean Alesi a jeho první sezona v DTM

Daniel Šupa, 30. května 2003, 21:03 Google+

Mistrovství Německa cestovních vozů není nikterak snadná záležitost. Titul může získat pouze ten, kdo má dostatek zkušeností, ostré lokty, rychlý automobil a výborné mechaniky. Možná je více těch, kteří stejně...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

jako já čekali, že Jean Alesi bude o titul minimálně bojovat, zklamal nás nebo ne? Přinášíme nastínění možného důvodu, proč jsme se nedočkali.

Jean Alesi strávil ve Formuli 1 něco více, jak jednu dekádu let a i když ho znají miliony fanoušků na celém světě, vyhrál pouze jedinou Grand Prix. Znamená to snad, že není dostatečně dobrým pilotem? Rozhodně ne. Jean překvapil svým agresivním debutem v týmu Tyrrell a dostal šanci v týmu Ferrari. Tehdejší tým však nebyl zdaleka tím týmem, kterým je nyní. Po odchodu k Benettonu nabral Jean sestupnou tendenci v kvalitě týmů za které startoval, neboť ani italský tým, ani Sauber ani Prost mu nedali k dispozici vůz se kterým by bylo možné vítězit. Naděje na comeback mezi nejlepší s týmem Jordan také nevyšla, šéf týmu vsadil na japonského pilota Sata, který zářil v nižších formulích a měl být zárukou toho, že tým bude i nadále dostávat motory Honda.

Odchod Jeana Alesiho byl nesporně ztrátou pro Formuli 1, která má nyní trend nasazovat mladé, nezkušené, ale levné piloty, naopak ziskem pro prestiž DTM. Hned v úvodním podniku na Hockenheimringu získal třetí místo a oslavil ho vhozením helmy mezi dychtivý dav pod tribunou. Vyvrcholení sezony se pak dočkal ve třetím závodě na okruhu Donington Park. Za nepříznivého počasí zvolil správnou směs pneumatik, byl jednoznačně nejrychlejší a po sedmi letech opět protnul cílovou čáru na prvním místě. Jean tak dokázal, že neztratil nic ze svého talentu a dravosti.

Proč byly ale jeho výsledky v následujících závodech tak nevyrovnané? Ve 4 následujících podnicích získal pouhé 3 body na Norisringu. Svoji úlohu v tom měl nesporně vůz Mercedes CLK, který nebyl tak dobrý, jak továrna doufala, což dokazuje i to, že nejlepší pilot Mercedesu Schneider získal pouze dvě vítězství. Nicméně na A1 Ringu a v historii DTM asi nejvíce zmateném závodě měl Jean opět vítězství na dosah ruky. V duchu týmové strategie zvolnil, aby se do čela dostal na titul útočící Schneider, bohužel další pilot Mercedesu Fässler nepochopil nebo pochopit nechtěl a vítězství Schneiderovi nepřenechal, nu, co Jean čekal, vždyť Fässler jezdil za jiný tým. Celkové páté místo zdá se býti při jeho zkušenostech zklamáním…

Může však být důvodem toho, že Jean nezářil jako hvězda první velikosti jiné prostředí, než na které byl tak dlouhou dobu zvyklý? Přesněji řečeno, mohou být právě ceněné zkušenosti v tomto okamžiku hledanou příčinou? Podívejme se na základní odlišnosti mezi Formulí 1 a DTM více podrobně. Nesporné je, že rozdíl mezi oběma seriály je přímo propastný. V F1 se po nervózním startu a několika počátečních kolech situace ustálí a v mnoha případech piloti odkrouží celý závod bez jakéhokoliv přímého souboje. V minulosti tomu nebylo stejně, ale to je problém F1, který není předmětem tohoto zamyšlení. Pokud již však k souboji dojde, jeho průběh je velmi dlouhý. Vzhledem k subtilnosti monopostů F1 je každý sebemenší dotek velkým nebezpečím a mnohdy dochází nejen k odtržení spoilerů a přídavných aerodynamických prvků, ale k neopravitelnému poškození vozu nebo dokonce k jeho nepojízdnosti. Předjížděcí manévr pak není jen o dovednosti a odvaze, ale jde většinou o riskantní obchod, který je potřeba nejprve dobře připravit a pak teprve uskutečnit. V DTM je to jiné. Můžeme diskutovat zda současné závody cestovních vozů mají vůbec něco společného s našimi představami a vzpomínkami na doby dřívější, na hrdinské závody gentlemanů, kteří dbali o bezpečnost nejen svoji, ale i druhých pilotů neboť věděli, že dojet do cíle není ve srovnání s možností smrtelně havarovat až zase tak moc jisté. Dnešní skutečnost je ale taková, že cestovní vozy jsou velmi odolné a strkanice na běžném pořádku. Není zde čas na přípravu předjížděcího manévru, když to nezkusíte, jiní tři to zkusí za vás. Jde o boj na hranici a bitvy o ideální stopu jsou velice tvrdé a neúprosné. Zdá se, že zde by mohla být odpověď. Jean ukázal svoji rychlost a touhu po vítězství v Doningtonu a na A1 Ringu, v obou případech se ale dostal na první pozici díky dobré strategii a štěstí. Na volné trati jezdit umí a jak dokázal, velice rychle, problémem pro něj však zůstává se na tuto pozici propracovat z hloubi pole, není totiž zvyklý na druh boje, který se odehrává v každém ze závodů DTM.

Jeanova první sezona neskončila ostudou, konkurence v seriálu je vysoká, ale možná jsme přece jen čekali více. Jsem však přesvědčen, že pokud se francouzskému pilotovi podaří vymanit ze zažitých konvencí F1, zapomenout na vžitou opatrnost vůči vozu a přidat více agresivity do osobních soubojů, může v příštím roce za předpokladu, že bude pilotovat odpovídající vůz, bojovat o titul šampióna.
Vytisknout

Diskuze: Jean Alesi a jeho první sezona v DTM

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Přehled vítězů seriálu DTM od roku 1984 - anotační foto

Přehled vítězů seriálu DTM od roku 1984

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud