Andretti Green Racing
#27 Dallara Honda
Firestone
Narozen: 19. května 1973
Místo narození: Edinburgh, Skotsko
Místo bydliště: Nashville, Tenessee
Stav: ženatý
Jeho vzor: Ayrton Senna
Učitel: Jackie Stewart
Čím by byl, pokud by nebyl jezdcem: prodával by zajímavé vozy
Koho obdivuje mimo závody: Seana Conneryho
Favorit v PC hrách: Grand Prix Legends a Colin McRae Rally
Co obdivuje na ostatních: inteligenci a smysl pro humor
Dario Franchitti oslaví 19. května 2003 své třicáté narozeniny. Narodil se ve skotském Edinburghu. Jak je slyšet z jeho jména, jeho rodina pochází z Itálie. Je ženatý s Ashley, má mladšího bratra Marina, který také usiluje o závodnické vavříny. Mezi jeho koníčky se řadí jízda na horském kole, sjezdové lyžování, létání, řízení motocyklu a golf.
Dario rád jezdí ve svých vozech Ferrari 355 Spyder, Ferrari F40, Acura RL a také vlastní motocykl Ducati 916 Senna. Jeho prvním závodním vozem byla Formule Vauxhall 001, se kterou se v roce 1991 zúčastnil britského juniorského Formula Vauxhall šampionátu.
Ale začněme od začátku. Se závoděním začal mladý Dario ve svých 11 letech, kdy v období od roku 1984 až po rok 1990 jezdil regionální a světové motokárové šampionáty. V roce 1984 získal svůj první titul ve Scottish Junior Kart Championship, poté byl British Junior Champion (1985 - 86) a již v roce 1987 se dostal do světového finále World Kart Championship a o další rok později do finále Scottish Kart Championship.
V roce 1991 přestupuje do vyšší třídy, kde usedá do prvního formulového vozu Vauxhall 001 v seriálu British Formula Vauxhall Junior Championship. Ihned se čtyřmi vítězstvími získává titul, což mu otevírá dveře do světa závodů.
V roce 1992 se dostal do týmu světoznámého jména Stewartů, protože se ho ujímá tým Paul Stewart Racing, který soutěžil v seriálu British Formula Vauxhall Lotus, kde celkově skončil čtvrtý. Také za své výkony dostal cenu „McLaren Autosport Young Driver of the Year“.
Sezona 1993 byla opět slavná. Druhým rokem v týmu Paula Stewarta a se ziskem šesti vítězství a čtyř dalších pódiových umístění se stává šampionem a Jezdcem roku v British Formula Vauxhall Lotus Championship.
Rok 1994 znamená pro Daria další přestup a to do britského mistrovství Formule 3, tentokrát s ním přestupuje i tým Paula Stewarta. Celkově získává jedno vítězství a pět dalších top 3 umístění, což mu zajistilo čtvrté místo.
Sezona 1995 znamenala pro Daria další zkoušku. Měl přesvědčit odborníky a veřejnost, že umí dobře jezdit i s cestovními vozy. Zúčastnil se hned dvou šampionátů cestovních vozů s vozem Mercedes. Prvním z nich byl FIA ITCC, kde získal třikrát pódiové umístění bohužel bez vítězství, a dvakrát se v osmi startech umístil do páté pozice. Druhým šampionátem bylo německé DTM, kde skončil celkově pátý s třemi Pole Position a šesti top 6 umístěními.
V roce 1996 nastoupil opět s vozem Mercedes do FIA ITCC šampionátu, kde s jedním vítězstvím a šesti dalšími top 3 umístěními se nejvíce zviditelnil i v kategorii cestovních vozů. V tomto období začalo být jasné, že hvězda jména Franchitti má ještě více stoupnout na jezdecké nebe.
Hned v následujícím roce 1997, Daria potkává štěstěna a následné rozčarování. Stává se členem týmu Hogan Racing, který závodil v seriálu FedEx CART Championship series. V sezoně získal celkových deset bodů, což tvořilo bodování ve čtyřech podnicích seriálu. Jeho nejlepší umístění bylo deváté místo v Austrálii. Zažil ale i senzační momenty sezony, když v Torontu získal své první Pole Position v seriálu. Dokázal také, že umí vést startovní pole závodem, celkově vedl 47 kol. K jeho smůle ho z některých podniků vyřadily technické problémy. Nakonec ho tým vyměnil za Robby Gordona a celkově tak skončil na 22. místě šampionátu.
Hned ve druhém roce (1988) působení v seriálu FedEx CART Championship series se stává členem týmu KOOL Green. Tato sezona je naprostým opakem té předešlé. Získal první tři vítězství v CART kariéře a to ve čtyřech závodech a k tomu pět Pole Position. Povedlo se mu jako prvnímu jezdci zvítězit z pozice Pole Position, což se naposled povedlo Alexu Zanardimu v roce 1997 v Clevelandu. V této sezoně získal 93 z možných 123 bodů, což mu zajistilo celkově třetí místo v šampionátu. A ještě jedna poznámka k této sezoně. Podařilo se mu kvalifikovat se v jedenácti závodech do předních řad na startu.
Po skončení sezony 1999 byl jmenován pátým členem CART All-Star týmu, poté co skončil po dramatickém závěru sezony celkově na druhé pozici. Dario a Juan Pablo Montoya byli před posledním závodem sezony s 212 body na stejné pozici a jen jeden měl získat titul. Tentokrát se štěstěna naklonila k Montoyovi, který získal titul a Franchitti tak skončil se třemi vítězstvími ve své třetí sezoně seriálu CART na druhé pozici. Stal se sedmým jezdcem, který dosáhl počet bodů 200 v sezoně od doby, kdy byl převzat bodový systém z roku 1983. Před ním se to povedlo: 2x Al Unserovi jun., 1x Michaelu Andrettimu, 1x Bobby Rahalovi, 1x Alexu Zanardimu a 1x Juano Pablo Montoyovi.
Třetí sezona v roce 2000 a týmu KOOL Green Racing nezačala šťastně. Při jarním tréninku havaroval v hromadné nehodě, kde si zlomil pánev a pohmoždil mozek. Ale nakonec i toto zranění překonal a vrátil se na závodní trať. Skončil ve čtyřech závodech na druhém místě a získal dvě Pole Position. Celkově v šampionátu skončil na 13. místě.
Během čtyř let skončil potřetí v top desítce a to se stejným týmem KOOL Green Racing. V sezoně 2001 skončil celkově se 105 body sedmý. Získal celkem dvě vítězství a pět pódiových umístění.
V roce 2002 Dario jezdil svoji šestou sezonu v seriálu CART a opět za tým, který sídlí v Indianapolisu – KOOL Green Racing. Franchitti zvítězil ve Vancouveru, což bylo jeho první vítězství od Clevelandu roku 2001. získal svoje 11. Pole Position (Chicago) v kariéře, kde nakonec skončil třetí. Bodoval v devíti z dvanácti podniků této sezony. Celkově skončil čtvrtý se 148 body.
Po šesti letech působení v seriálu CART (nově Champ Car), se rozhodl v sezonu 2003 pro přestup do konkurenční série IndyCar IRL, kam přešli další známé osobnosti a týmy ze seriálu CART. Dario Franchitti dostal nabídku od Michaela Andrettiho na angažmá v jeho novém týmu, který bude jezdit s vozy Dallara a motorem Honda. Pneumatiky budou využívány od značky Firestone pro všechny týmy. IndyCar se zatím nejvíce odlišuje od Champ Car tím, že se všechny závody jedou na oválech, tedy nevyužívají se vůbec přírodní nebo městské okruhy. Každopádně Dario Franchitti je vyšlá hvězda, která své postavení potvrdila již při prvních oficiálních testech tzv. „The Test in the West“, které se konaly od 4. do 8. února v Kalifornii a Phoenixu. Franchitti zde zaznamenal skvělé výkony a na to, že je to jeho první zkušenost v novém voze, tak umístění jako šesté a čtvrté pozice jsou více než nadějí na dobré umístění v novém šampionátu. Navíc zázemí týmu Andretti Green Racing předpokládá, že jejich jezdci budou mít dobré podmínky k velkolepým výsledkům. Máme se tedy na co těšit…
Autor: Petr Zelinka