European V10

Daniel Šupa, 31. října 2004, 13:35 Google+

Poněkud neznámá značka, není-liž pravda. A vskutku, jde jen o krycí jméno. Za konstrukcí motoru stojí Ford.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Historie tohoto agregátu sahá do roku 1998, kdy s ním startoval jak tým Jackieho Stewarta, tak Minardi. Tehdy nesl označení VJ Zetec R. Šasi Stewart SF2 tehdy získalo 4 mistrovské body zásluhou Rubense Barrichella.

V Minardi se bodu s tímto motorem nedočkali. O tři roky později byl agregát modifikován a stáj Minardi ho v sezoně 2001 znovu nasadila v šasi M198 pod označením European. Název byl převzat od aerolinií Australana Paula Stoddarta, jenž také italskou stáj z Faenzy zachránil před krachem, když ji koupil a financoval mimo jiné přepracování starého motoru do souladu s tehdejšími technickými předpisy.

Třílitrový hliníkový desetiválec s objemem 3000 ccm a úhlem válců 72° byl osazen čtyřventilovou technikou a elektronikou Magneti Marelli Step 8, ovládanou softwarem dodaným Minardi. V kokpitu M198 s ním startovali Fernando Alonso a Tarso Marques, kterého na poslední tři závody vystřídal Alex Yoong. Ze 33 startů dvou vozů skončili jezdci v cíli 15krát.

Proti konkurenci na novějších motorech se týmu nepodařilo získat mistrovské body ani na druhý pokus. Tři roky starý motor je v F1 vskutku málo výkonný. Píše se závěr roku 2004 a je poměrně velmi pravděpodobné, že Minardi sáhne po těchto motorech znovu. Pokud by skutečně Paul Stoddart nezískal žádný zákaznický motor pro příští sezonu, může se objevit původní VJ Zetec R v roce 2005 na startu Grand Prix po druhé přestávce již potřetí...

Technická data:
Konstrukce: hliníkový monoblok
Plnění: atmosférický
Objem: 2998 ccm
Počet válců: 10
Úhel válců: 72°
Ventily: 4 na válec

Foto: Archiv

Vytisknout

Diskuze: European V10

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

GP MONAKA: PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Valtteri Bottas si v ulicích Monte Carla tentokrát příliš nezajezdil

GP MONAKA: V třetím tréninku se Leclerc ještě zlepšil, ostatní mu zatím nestačí

Charles Leclerc se před domácími příznivci v druhém tréninku vytáhl

GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Briatore, Flavio

Rozhovor: Flavio Briatore

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP MONAKA: PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  3. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  4. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  5. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

  6. GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud