Nielsen: Znalost pravidel pomáhá zejména při výjezdu safety caru

BŽ, 2. června 2014, 13:10 Google+

Po Velké ceně Španělska se Steve Nielsen, sportovní ředitel Toro Rosso, věnoval tisku a mluvil o své práci v týmu z italské Faenzy.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 02.06. 19:37) Napište svůj názor
Nielsen, Steve

Nielsen, Steve | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Steve Nielsen bude mít 2. července 50 let, pochází z Britského Cotswoldsu. Ve světě F1 začínal jako řidič u cateringové společnosti MSL, později měl v Lotusu na starosti náhradní díly. V letech 1991-1994 byl asistentem manažera týmu Tyrrell, v roce 1995 asistentem manžera týmu Benetton.

V letech 1995-2009 byl manažerem týmů Tyrrell, Arrows, Benetton (později Renault). V letech 2010-2011 pracoval jako sportovní ředitel v Renaultu (později Lotus), stejnou funkci zastával v roce 2012 v Caterhamu. Od minulé sezony je sportovním ředitelem týmu Toro Rosso.

Co přesně dělá sportovní ředitel?
Steve Nielsen (SN):
"Pracovní náplň je hodně podobná té, kterou má manažer týmu: máte na starosti zaměstnance, kteří jedou s týmem na okruh. Je jich asi 60 - 80 na každé velké ceně, zbylých asi 300 zůstává ve Faenze. Mým úkolem je dohlédnout na to, aby mí podřízení sestavili a připravili vůz včas a aby vyhovoval pravidlům."

Naučil jste se nová pravidla nazpaměť?
SN:
"Některá musíte vědět, protože v průběhu zastávky v boxech, nebo při restartu závodu nemáte čas je číst - musíte si je vybavit hned. Ale jsou i pravidla pro závěrěčný ceremoniál, která neovládám, také si je možná přečtu, abych je věděl, když je budu potřebovat. Pravidla můžete někdy využít, abyste získali výhodu. Zejména je důležitý čas, kdy je na okruhu safety car, tehdy můžete získat i ztratit. Na začátku každé sezony zkouším jezdce, abych si byl jist, že znají pravidla."

Byl jste někdy po incidentu za komisaři FIA společně s jezdcem, i když jste věděl, že byl vinen?
SN:
"Ano, často. Někdy jdete s jezdcem za komisaři s tím, že jste přesvědčen o nevině jezdce, pak je to jasná situace. Někdy tam jdete s tím, že víte o vině. Pak je nesmysl tam jít s tím, že vinu změníte na nevinu. Jde jen o to dohodnout nižší trest.

V roce 2010, když jsem byl v Renaultu, jsem šel za komisaři s Vitalijem Petrovem po Velké ceně Japonska. Způsobil nehodu hned po startu. Kdyby měl místo už jen pro jízdní kolo, snažil by se tam vtěsnat. Byl hodně naštvaný, říkal, že ho komisaři chtějí vidět jen proto, že měl trest i v minulém závodě. Snažil jsem se mu vysvětlit, že ho chtějí vidět kvůli incidentu v tomto závodě. Nechtěl se s tím smířit, ale musíte ovládat i jezdce, kteří si obhajují svůj názor za každou cenu."

Je myšlenka zavedení trestných bodů pro jezdce se superlicencí dobrá?
SN:
"Předtím jsme měli systém napomenutí: když byl jezdec třikrát napomenut za porušení pravidel, mohl být potrestán zákazem startu v následující velké ceně. Takže zavedení trestných bodů je senzace pro titulky v tisku, ale je to jen rozšíření systému, který jsme už měli. Jezdci nejsou úmyslně zákeřní, ale někdy není dobrá atmosféra už na startu, a někdy můžou udělat věc, kterou později litují.

Když se jezdci jako Romain Grosjean a Sergio Pérez v minulosti ocitli v problémech, ostatní na ně při startu vyvíjeli tlak, protože si byli vědomí, že ti dva si budou dávat pozor, aby se vyhnuli dalšímu incidentu. Já osobně si myslím, že systém trestních bodů je dobrý, zejména ta skutečnost, že počítá s dvanácti měsíci, neomezuje se jen na jednu sezonu. Ti, co budou mít na svém kontě už 9 bodů, budou jezdit jinak."

Předtím jste pracoval v týmech Lotus, Tyrrell, Arrows, Benetton, Renault a Caterham. Jak se od britských týmů odlišuje Toro Rosso?
SN:
"O polední pauze má v Británii každý svůj sendvič na stole a po třiceti minutách pokračuje v práci. O půl šesté jde domů. V Itálli je oběd posvátný. Trvá hodinu a půl, nikdo v té době nepracuje a mnoho lidí jde domů.

Na druhé straně pro nikoho není problémem pracovat dlouho do večera. Takže to není o odporu k práci, je to o jiné kultuře. Když jsem tam šel poprvé, nevěděl jsem, že můžu pracovat takovým stylem, pak si na to ale zvyknete, vyrazíte na pizzu a zůstanete v práci do večera. Práce se jen odvede jiným stylem."

Jak jste se přizpůsobil na nová pravidla o pohonné jednotce?
SN:
"V letošní sezoně jsme měli na začátku problémy se spolehlivostí a neodjeli jsme v testování tolik, kolik jsme chtěli. Hned v prvním závodě jsme ale měli štěstí při zvládnutí vozu a mohli jsme sledovat silné stránky našeho nového jezdce Daniila Kvjata. On i Jean-Eric Vergne jsou talentovanými jezdci, mají k sobě blízko, navzájem se motivují a táhnou kupředu i svůj tým."

Byl jste překvapen tím, jak je Kvjat klidný, i když mu je jen dvacet?
SN:
"Ano, byl. Musím si připomínat, že je o tři roky mladší, než můj syn. Když s ním mluvím, cítím se být hodně starý! Má chladnou hlavu, nedá se jen tak zviklat. Má také dobrou paměť, nic mu nemusíte říkat dvakrát.

Největší problémy měl v posledních kolech Velké ceny Malajsie. Bylo to pro něho fyzicky náročné, byl už unaven, ale jeho časy na jedno kolo se moc neměnily. Hodně jezdců tam dělá v poslední části závodu chyby, ale u něho by nikdo neřekl, že bojuje sám se sebou. Daniil bude mít dobrou sezonu a já věřím, že i celou kariéru v F1."

Vytisknout

Diskuze: Nielsen: Znalost pravidel pomáhá zejména při výjezdu safety caru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 02.06.2014 19:37 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Head: Nové turbomotory jsou zbytečně drahé, 800 koní lze získat za desetinu ceny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

  2. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  3. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud