Rok 2008: Zákaz trakce a plyny v pneumatikách

Petr Hlawiczka, 23. prosince 2008, 11:02 Google+

V dnešním ohlédnutí za letošní sezónou se podíváme na pneumatiky - konkrétně na jejich plnění a důvody experimentování v této oblasti.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW

BMW | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Loni se hodně hovořilo o špionážním skandálu McLarenu, jenž měl získat rovněž informace o plnění pneumatik u Ferrari inertními plyny, zejména CO2. V letošní sezóně s tím již experimentovaly všechny týmy, zkoušely nafukovat gumy různými směsmi plynů (vzduch, dusík a CO2 - všechny jsou povoleny). Důvod?

Je známo, že správnou práci s pneumatikami (zahřátím a udržením teploty) se dalo získat více, než úpravou aerodynamiky. Díky tomu jsme mohli vidět na špici na jednom okruhu McLaren, na jiném Ferrari; popř. top týmy na dně (viz BMW v Maďarsku). Práce s pneumatikami měla zásadní vliv na výkonnost.



A obzvlášť zákaz kontroly trakce a brzdění motorem měl negativní vliv na pneumatiky - zadní kola se více protáčela a přední se při brzdění více blokovala. Důsledkem toho byly náhlé výkyvy teplot na povrchu pneumatik. Takové kolísání teplot vedlo k tomu, že bylo velmi obtížné udržet konstantní tlak v pneumatikách - což je věc klíčová pro ovladatelnost vozu. Proto týmy hledaly různé směsi plynů, jejichž tlak byl méně citlivý na teplotní odchylky.
Vytisknout

Diskuze: Rok 2008: Zákaz trakce a plyny v pneumatikách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

Verstappen si v tréninku pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyota v F1 ostane, ale zníži výdavky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud