FIA odhalila velká úsporná opatření

Petr Hlawiczka, 12. prosince 2008, 16:23 Google+

Od příštího roku vstoupí v platnost další předpisy, které ušetří týmům významné finanční prostředky. FIA dnes zveřejnila to, na čem se s týmy dohodla. Hlavní body se týkají motorů, testování během sezóny a počtu zaměstnanců.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Španělska (Barcelona)

GP Španělska (Barcelona) | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Jedna dobrá zpráva: hrozba jednotných motorů byla odvrácena, značné prostředky se dají ušetřit v jiných oblastech, na čemž se zhodli všichni zainteresovaní.


Od roku 2009 budou uvedena v platnost následující opatření:

Motory

- životnost bude prodloužena na 2-násobek. Každý pilot bude moci použít v sezóně pouze 8 motorů + 4 na testování; maximálně 20 na tým.
- nesmí točit více než 18 tis. otáček/min
- jeden motor musí vydržet minimálně 3 závody (jak bylo odsouhlaseno již 5. listopadu)
- náklady na motory pro nezávislé týmy budou činit max. 50% ceny z letošní sezóny
- pouze Renaultu bude povoleno učinit drobné úpravy, jejichž seznam předložil. Srovnávací testy nebudou  potřebné.

Testování
- během sezóny budou veškeré testy zrušeny. Týmy pro testování využijí páteční tréninky před závodem, čímž se ušetří min. 30% z letošních rozpočtů (u nezávislých týmů více).

Aerodynamický výzkum

- týmy nesmí využívat tunely s výkonem přesahujícím 50 m/s pro modely větší než 60% po 1. lednu 2009
- poměr výzkumu v aero-tunelu a pomocí CFD (computational fluid dynamics) bude navržen FIA po souhlasu týmů

Provoz továren
- týmy musí své továrny uzavřít na 6 týdnů ročně (dle místních zákonů)

Závodní víkend

- Počet lidí bude snížen díky několika opatřením včetně sdílení informací o pneumatikách a palivu; nebude tak již třeba žádné spottery

Sportovní podívaná
- bude proveden marketingový výzkum kvůli zjištění zpětné vazby veřejnosti na řadu nových nápadů, např. změny kvalifikačního formátu, zavedení medailí místo bodů, atd. Návrhy budou podány FIA, když budou známy konkrétní výsledky výzkumu.


Od roku 2010 dojde dále k těmto změnám:

Motory
- budou dostupné nezávislým týmům za méně než 5 mil. Eur (tj. necelých 130 mil. Kč) na rok. Pohonné jednotky budou pocházet od nezávislého dodavatele nebo současný výrobců včetně garantování vývoje. Pokud bude vybrán nezávislý dodavatel, dohoda bude podepsána nejpozději 20. prosince 2008
- stejný motor bude využíván i v letech 2011 a 2012
- je zvažována možnost jednotné převodovky pro všechny týmy

Šasi
- bude vypracován seznam všech prvků a bude rozhodnuto, který z nich zůstane zachován či zrušen jakožto prvek působící rozdíl ve výkonnosti (kvůli zvýšení konkurenceschopnosti všech stájí)
- některé prvky působící rozdíl ve výkonnosti budou muset být pro letošní sezónu homologovány
- některé prvky působící rozdíl ve výkonnosti budou zachovány, ale nesmí být vyráběny z drahý materiálů

Závodní víkend
- standardizované rádiové a telemetrické systémy
- zákaz prostředků pro ohřev pneumatik
- zákaz mechanického čištění pneumatik
- zákaz dotankovávání
- pravděpodobné zkrácení délky závodů či doby jejich trvání (dle výsledku marketingového průzkumu)


Další období

FIA a FOTA budou studovat možnosti zcela nových pohonných jednotek pro rok 2013 založených na energetické efektivitě. Předpisy budou formulovány až bude jisté, že by takové jednotky mohli reálně přispět ke zvýšení energetické efektivity v silniční dopravě.

Vylepšený KERS (systém pro rekuperaci kinetické energie) bude v budoucnosti pravděpodobně významným prvkem k dosažení této efektivity. Bude povolen již příští sezónu, jeho zavedení však není pro týmy povinné. Pro rok 2010 FOTA zvažuje návrhy na jeho standardizaci; FIA vyčká na konkrétní nabídky.
Vytisknout

Diskuze: FIA odhalila velká úsporná opatření

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Kdo nahradí Webbera v Závodě šampiónů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

  2. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud