1951 Evropa: Fagioli zanevřel na Alfu

iM3, 19. července 2006, 08:00 Google+

Čtvrtý závod mistrovství světa dostal napínavý náboj. Hrdinou se stal Fangio, který i přes nepřízeň osudu dokázal zvítězit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

4. GP Evropy
Reims-Gueux
1. července 1951

Evropská Grand Prix se tentokrát konala na silničním okruhu poblíž francouzského města Reims. Obilné plochy kolem dráhy by mohly vyprávět svůj vlastní příběh. Staly se svědky válečných vřav za 1. světové války, nedaleko dráhy byl vystaven válečný hřbitov a nejednou ztratil závodník kontrolu nad vozem a utrpěl vážná zranění. Ve Francii se představilo kvarteto modelů Alfa Romeo 159 a trojice vozů Ferrari 375. Další doplněk startovního pole tvořily stálice MS, tedy Talbot-Lago, Simca-Gordini. Debut za volantem Ferrari si odbyl argentinský přítel Fangia, Jose Froilan Gonzales, který nahradil nemocného Piera Taruffiho.

V kvalifikaci předvedly Alfetty svůj velmi dobře známý výkon, ale i vozy Ferrari nepostrádaly rychlost. Grand Prix Evropy měla být prvním podnikem, kde si rovnocenně změří své síly obě italské automobilky. Start za účasti mnoha diváků se nejlépe povedl Fangiovi a Ascarimu. Naopak Farinovi prokluzovala kola a než se rozjel, předjelo ho deset vozů. Na dlouhé rovince před cílem se do čela dostal Ascari, těsně sledován Fangiem a Villoresim. Už po šesti kolech dohnala vedoucí skupina nejpomalejší vozy a začala jim nadělovat jedno kolo ztráty. V devátém kole se žlutý nos Fangiovi Alfetty přehnal kolem Ascariho a na jeden okruh zůstal v čele. Převodovka Ferrari 375 italského jezdce začala zlobit a nezbývalo nic jiného, než vůz v depu odstavit. Alfetta Juana Manuela Fangia, sužována problémy s motorem, nepodávala na rovinkách maximální výkon, čehož využil rychle jedoucí Farina a převzal od týmového kolegy první místo v závodě.  V této chvíli se stala Grand prix Francie bojem managerů stáje Ferrari a Alfa Romeo. Nakonec i Fangio odstoupil a převzal vůz po Fagiolim a Ascarimu předal ten svůj Gonzales.

Horké chvilky zažil, díky Rosierovi, tvrdě jedoucí Fangio. Odstupující Rosier vjížděl pomalým tempem do rychlé zatáčky a nic netušící Fangio musel vyjet z ideální dráhy. To Argentince rozhodilo natolik, že dostal smyk a otočil se v protisměru jízdy. Musel zařadit zpátečku, zacouvat, opět přeřadit a teprve až projely ostatní vozy, se vydal na cestu. Velmi riskoval, protože se otáčel v místě, kde vozy dosahovaly rychlosti přes 150 km/h a šířka vozovky nebyla větší, než sedm metrů. Vše se naštěstí obešlo bez následků a Fangio mohl dále pokračovat, ovšem se značnou ztrátou. Tento handicap mínil Argentinec vymazat a předjet všechny, které mu stáli v cestě. Dvacetšest kol před cílem se objevil znovu ve vedení a vyhrál svoji již pátou Grand prix v rámci mistrovství světa. Přesto neměl Fangio v průběhu závodu na růžích ustláno. Kromě zmíněného vyjetí z dráhy musel čelit nepříčetnému Fagiolimu. Ten zpočátku odmítal předat Argentinci svůj vůz a až na důrazný příkaz vedení stáje ustoupil. Po tomto donuceném činu se s Alfou Romeo definitivně rozešel a již nikdy za tuto italskou stáj nezávodil.

Závody konané na okruhu Reims bývaly vždy vyčerpávající a vedrem poznamenané náročné zkoušky jak pro jezdce, tak pro závodní vozy. I přes úspěch Alfy Romeo mohl být Ferrari spokojen s výsledkem podniku. Ascari s Villoresim dojeli na druhém, resp. třetím místě a plně ukázali potenciál modelu Ferrari 375.

foto: www.f1-facts.com

GP Evropy (Reims-Gueux)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA2:25.7
2.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA2:27.4
3.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari2:28.1
4.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari2:28.5
5.   Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA2:28.9
6.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari2:30.8
7.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA2:33.1
8.   Louis CHIRON mcoEcurie Rosier2:43.7
9.   Reg PARNELL gbrG A Vanderwell2:44.0
10.   Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot2:44.8
11.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraSoukromý Talbot2:45.7
12.   Johnny CLAES belEcurie Belge2:46.6
13.   Louis ROSIER fraEcurie Rosier2:48.0
14.   Eugene CHABOUD fraSoukromý Talbot2:49.6
15.   Onofre MARIMON argScuderia Milano2:49.8
16.   Emanuel DE GRAFFENRIED cheEnrico Plate2:50.1
17.   Aldo GORDINI fraEquipe Gordini2:50.3
18.   Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini2:50.3
19.   Guy MAIRESSE fraEcurie Belgigue2:58.4
20.   Peter WHITEHEAD gbrGraham Whitehead-
21.   Andre SIMON fraEquipe Gordini-
22.   Harry SCHELL usaEnrico Plate-
23.   Robert MANZON fraEquipe Gordini-

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Evropy (Reims-Gueux)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Luigi FAGIOLI itaAlfa Romeo SpA 43:22:11.0
1.   Juan - Manuel FANGIO argAlfa Romeo SpA 53:22:11.0
2.   Alberto ASCARI itaScuderia Ferrari 3+ 58.2
 
 
2.   Jose - Froilan GONZALES argScuderia Ferrari  + 58.2
3.   Luigi VILLORESI itaScuderia Ferrari 4+ 3 kola
4.   Reg PARNELL gbrG A Vanderwell 3+ 4 kola
 
 
5.   Giuseppe FARINA itaAlfa Romeo SpA  + 4 kola
6.   Louis CHIRON mcoEcurie Rosier  + 6 kol
7.   Yves GIRAUD - CABANTOUS fraSoukromý Talbot  + 6 kol
8.   Eugene CHABOUD fraSoukromý Talbot  + 8 kol
9.   Guy MAIRESSE fraEcurie Belgigue  + 11 kol
10.   Consalvo SANESI itaAlfa Romeo SpA  + 22 kol
 DNF    Johnny CLAES belEcurie Belge  nehoda
 DNF    Louis ROSIER fraEcurie Rosier  zadní náprava
 DNF    Philippe ETANCELIN fraSoukromý Talbot  porucha
 DNF    Aldo GORDINI fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Harry SCHELL usaEnrico Plate  přehřívání
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Andre SIMON fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Robert MANZON fraEquipe Gordini  motor
 DNF    Onofre MARIMON argScuderia Milano  motor
 DNF    Peter WHITEHEAD gbrGraham Whitehead  motor
 DNF    Emanuel DE GRAFFENRIED cheEnrico Plate  převodovka

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1951 Evropa: Fagioli zanevřel na Alfu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Todt, Jean

Red Bull musí použít motory Ferrari

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  4. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud