Ekström zažil dva špatné roky, co je za nimi?

iM2, 13. listopadu 2013, 13:49 Google+

Od té doby, co Audi přešlo na model A5 DTM (od sezony 2013 přejmenovaný na RS5 DTM) v důsledku změn v technických predpisech (od sezony 2012), tak se zdá, že jeden muž má problémy se s touto změnou vyrovnat. Je jím Mattias Ekström. Zajímavý rozbor sitauce poskytuje server TouringCarTimes.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ekström, Mattias

Ekström, Mattias | foto: dtm.de - HOCH ZWEI / Juergen Tap

Sdílejte článek

V roce 2012 panovalo u Audi rozčarování z výkonnosti nového modelu, letos už s ním ale Mike Rockenfeller získal titul, zatímco mistr DTM z let 2004 a 2007, Mattias Ekström, obsadil až 7. příčku. V Moskvě přitom měl na to, aby závod vyhrál, ale vítězství musel přepustit v tabulce lépe postavenému Rockenfellerovi. A pak je tu samozřejmě Norisring 2013, kde 35 letý Švéd sice vyhrál, ale byl kvůli láhvi s vodou diskvalifikován.

Nebýt diskvalifikace, mohl být v tabulce jezdců na 4. místě. Na konci sezony 'Ekimu' vyprší smlouva s Audi. Odejde tedy z DTM? Před letošní sezonou začal spolupracovat s novým závodním inženýrem, Florianem Modlingerem. A právě ten mu měl vlít do žil další zápal pro pokračování s Audi RS5 DTM v Deutsche Tourenwagen Masters. Se svým bývalý a dlouholetým závodním inženýrem, Alexanderem Stehligem, se rozešel na začátku letošní sezony.

"S Alexem jsem měl předtím velmi dobrý vztah. Všechno bylo skvělé, ale víte, my ve Švédsku říkáme, že všechno by se jednou za 10 let mělo změnit - je jedno jestli mluvíme o Vašem psovi, kočce, domu, přítelkyni nebo pohovce. Drží Vás to čerstvým," popisuje jezdec Audi.

A změna, zdá se, prospěla. V jednom ze závodů odstavil svůj vůz Mattias v boxech poté, co se v sobotu kvalifikoval hluboko v poli a v neděli neměl dle svých slov šanci dojet na bodech kvůli špatnému nastavení. Ale co se změnilo? Nechme vysvětlovat Modlingera.

31 letý inženýr se do DTM dostal s BMW v rámci jeho návratu v roce 2012, v roce 2013 ale přestoupil k Audi, kde dostal za úkol pomoci Mattiasi Ekströmovi poradit si s novou RS5 DTM: "Během zimního testování jsme našli novou filozofii v nastavení auta. Lepší bude, když to tu nebudu moc popisovat, ale prostě je to směr, kterým se při nastavování auta vydat.

Klíčové je, že v letošním roce byly k dispozici dvě směsi pneumatik - Option a Standard. Cílem je přimět měkčí pneumatiky Option k co nejdelší životnosti, to byl náš cíl. Chtěli jsme, aby na našich autech měkké gumy vydržely déle než u konkurence a zároveň podávaly stále dobrou výkonnost. Pro závod bych řekl, že jsme našli dobrý směr, ale důležité je také projít Q1, Q2 a dostat se do Q3."


Tato taktika opravdu fungovala, protože Ekström se probíjel polem během každého závodu počínaje Spielbergem. Nezapomeňme, že Ekström má na zádi své helmy nápis "Go Hard, or Go Home" [jeď tvrdě nebo jdi domů], takže právě souboj v DTM je to, co jezdce Audi motivuje. "Dá se říci, že při startu z první řady, dobrém startu a naší filozofii by nás neměl pohár minout.

Řekl bych, že TOP6 už je hodně uspokojující výsledek, ale TOP10 také ujde. Ale zbytek, to už nás nezajímá,"
pokračuje Ekström. Jenže i přes novou jiskru v Mattiasových očích není jisté, jestli bude po dlouhých 13 letech u tovární Audi příští rok součástí jezdec sestavy Audi. "Ohledně příštího roku byste se museli zeptat spíše Dr. Wolfganga Ullricha a Dietera Gasse. Ale pokusím se Vám dát krátkou odpověď.

Nejsem inženýr, ale od té doby, co Florian přišel, se věci staly jednoduššími. Přišel s nápady a s jistotou, která fungovala. Zatím ještě nepřišel se špatným nápadem. Z toho, co jsme se letos naučili, vím, že bych chtěl v DTM ještě nějakou dobu zůstat. Mám nového závodního inženýra, nového inženýra pro data, nové mechaniky... Rozdíl mezi autem v roce 2012 a 2013 byl opravdu velký. Je to jako byste porovnávali Audi A5 2,0l TDI a Audi RS5 v silniční verzi. Se všim, co jsme změnili, nastaly velké změny.


Jasně, během sezony jsem zkoušel i jiné série [například rallycross, vytrvalost s Audi R8 LMS, 24 hodinovku ve SPA, V8], ale když jsem jel rallycross, nepřilnul mi k srdci. Vždy bude mým hobby, je dobré mít různá hobby, poznávat se s různými lidmi a jezdit s jinými auty. Odjel jsem pár vytrvalostních závodů, ale nevyhrál jsem a o vítězství mi jde. Možná to zkusím znovu."

Takže jaká je šance, že Mattiase uvidíme i příští rok v DTM? Nadšení je z jeho hlasu zřetelné. Nová spolupráce s Modlingerem je jen ku prospěchu věci a chuť napravit frustraci z posledních dvou let je velká: "Pokud bych měl kolem sebe příští rok stejné lidi, pak by to bylo velmi zajímavé. Nejsem člověk, který rád mluví o historii..."
Vytisknout

Diskuze: Ekström zažil dva špatné roky, co je za nimi?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Další články

Aktuálně

reklama

Doporučujeme

Calado a Alguersuari testovali s Mercedesem - anotační foto

Calado a Alguersuari testovali s Mercedesem

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud