Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord okruhu, využití zvláštního módu v kvalifikaci popírá

Petr Hlawiczka, 24. března 2018, 15:50 Google+

Dnes se v Melbourne jela kvalifikace na Velkou cenu Austrálie. Co bližšího o formě týmů prozrazují časy a maximální rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech okruhu Albert Park a jaké pneumatikové strategie můžeme zítra očekávat?

Počet komentářů:  34 komentářů (Poslední 27.03. 07:55) Napište svůj názor
Lewis Hamilton po 73. vítězství v kvalifikaci

Lewis Hamilton po 73. vítězství v kvalifikaci | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě po dvou DRS zónách za sebou.

Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení. Piloti toto místo projíždějí již bez problémů na plný plyn. Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.).

Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru - letos poprvé ji vozy díky obrovskému přítlaku projíždějí naplno. Za ní se nachází nová, třetí DRS zóna, která končí prudkým brzděním do zatáčky č. 13. Poslední technický úsek obsahuje kombinaci středně rychlých zatáček s několika prudkými akceleracemi.

Mapa okruhu v Albert Parku se třemi DRS zónami

Mapa okruhu v Albert Parku se třemi DRS zónami | zdroj: Formula1.com

Do poslední části kvalifikace to vypadalo, že rozdíly mezi top týmy nebudou velké, poté však vytáhl skvělé kolo Hamilton a po rekordech ve všech sektorech dosáhl o téměř 7 desetin rychlejšího času než jeho nejbližší pronásledovatelé s Ferrari. Připsal si tak už 73 pole-position kariéry, svou úspěšnost zvýšil na 35,1 % a překonal historický rekord okruhu.

Vyloučil však, že by za to mohlo speciální kvalifikační mapování pohonné jednotky Mercedes, nýbrž konečně vydařená příprava pneumatik pro svou závěrečnou, speciální jízdu.: "Můžu vás ujistit, že nemáme žádný party mód. Od Q2 do konce Q3 jsem používal stejný mód. Nezmáčknul jsem žádné extra tlačítko nebo jsem neaktivoval žádný mód."

Druhou a třetí příčku sice obsadili piloti Ferrari, přičemž Räikkönen se dokáže dostat zatím snadněji k limitu vozu SF71H než Vettel, oba však v součtu sektorů předčil Verstappen s Red Bullem. Ten ale ke konci svého nejlepšího pokusu probrzdil v zatáčce 13 ještě více než Seb a nechal tam 2 desetinky.

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Melbourne

Nejrychlejší sektory kvalifikace v Melbourne | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Za velkou trojicí (Mercedes, Red Bull a Ferrari) následuje velká díra, z ostatních stájí potvrdil roli černého koně Magnussen s Haasem. Sainz se však jako jediný v Q3 nejenže nezlepšil, ale dokonce byl o půl sekundy pomalejší. Po kvalifikaci tím byl překvapen a řekl, že budou muset prozkoumat data, aby přišli na to, čím to bylo. V součtu sektorů totiž jezdce Haasu i Hülkenberga předčil.

Do první desítky mohl dílčích časů proniknout i Alonso, McLaren ale brzdily drobné technické potíže. Před závodem si může vybrat pneumatik a závodní tempo měli včera velmi dobré, proto věří, že se ve Velké ceně Austrálie na body nakonec dostanou.

Oba piloti byli s vozem velmi spokojeni, ze zástupců týmu ale bylo cítit zklamání z toho, že skončili v Q2, potenciál vozu MCL33 je podstatně vyšší. "Je to to, co jsme si zasloužili, a já jsem s tím spokojený. Ve voze máme k odemknutí obrovský potenciál. Pro nás půjde o odlišný závod - budeme v útočnějším módu a bude to zábava," uvedl Španěl, jenž očekává, že Velká cena Austrálie pro ně bude tou nejtěžší z celého letošního šampionátu.

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti a srovnání s loňskou kvalifikací v Austrálii

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti a srovnání s loňskou kvalifikací v Austrálii | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Toro Rosso, které převzalo loňského motorového partnera McLarenu, dnes bylo nejpomalejší - Ericsson předčil v součtu sektorů Hartleyho o 0,35 s, Gaslymu by nestačil ani na Leclerca či předposledního Sirotkina. Na Hamiltona ztratil celkem přes 4 sekundy.

Williamsu patří v relativním pořadí týmů 8. příčka, ve srovnání letošní a loňské kvalifikace v Melbourne se ve výkonnosti propadl o více než 1 %, Toro Rosso až o 1,4 %. Pohoršili si také Ferrari, Haas a Force India, pokrok udělali Sauber, Red Bull, Renault a McLaren se zlepšil dokonce o 1,26 %.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na Velkou cenu Austrálie (v km/h)

Nejvyšší rychlosti kvalifikace na Velkou cenu Austrálie (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Nejvyšší rychlost dosáhl Pérez poháněný Mercedesem - 323,7 km/h. Force India přivezla do Melbourne spoustu nových dílů a své nové auto teprve poznává, nedařilo se auto dobře nastavit a zřejmě mohla zvolit trochu více přítlaku.

Šla opačnou cestou než McLaren, jenž vsadil na druhé straně spektra na velmi vysoký přítlak. Záměrně obětoval rychlost na rovinkách (na rozdíl od loňského roku, kdy ani s nižším přítlakem neměl kvůli nedostatečnému výkonu Hondy šanci) pro dosažení lepšího času na kolo.

Räikkönen s Ferrari na Péreze na speed-trapu zaostával o 2,4 km/h, Hartley poháněný Hondou 8,8 km/h (loni s ní byl Alonso pro zajímavost o 1,7 km/h rychlejší než pilot Toro Rosso dnes), Verstappen s motorem Renault 11,2 km/h.

Pneumatiky a strategie

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod

Počet zbývajících sad pneumatik pro závod | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Byť Pirelli cílí ve všech závodech na 2 zastávky, tak zítra je teoreticky možná i jednozastávková strategie, kvůli změkčení směsí ale bude náročnější než loni. V průběhu závodu má však zapršet, proto se v boxech dočkáme s největší pravděpodobností vyšší aktivity.

Pronásledovatelé Mercedesu také očekávají, že v závodním režimu mu budou blíže, proto nás čeká napínavá podívaná. "Ferrari nám je tak blízko. Z hlediska pozice jsme na tom dobře, ale s Ferrari to bude těžké, s Red Bullem také, pokud jde o strategie, takže jsme zvědavý, jak to bude fungovat... S dvěma rudými vozy ve vašem zrcátku to je vždy těžké, al e jsme tak dobře připraveni, jak jen můžeme být."

Provozní rámec pneumatik Pirelli

Provozní rámec pneumatik Pirelli | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord okruhu, využití zvláštního módu v kvalifikaci popírá

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 27.03.2018 07:55 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 34 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton má pole position, za nám Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel v kvalifikaci v Melbourne v Austrálii

FOTO: Kvalifikace v Melbourne - nové vozy v roce 2018 poprvé naostro

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud