Klimatizace ve voze F1? Po potížích Alonsa v Kataru na ní pracujeme, prozrazuje Aston Martin

Petr Hlawiczka, 13. října 2023, 08:00 Google+

Nadměrné horko v Kataru minulý víkend působilo týmům a jezdcům nemalé potíže. Formule 1 proto začíná hledat řešení, jak chránit zdraví a bezpečnost pilotů, pokud teploty vystoupají příliš vysoko.

Počet komentářů:  16 komentářů (Poslední 16.10. 18:15) Napište svůj názor
Fernando Alonso v GP Singapuru

Fernando Alonso v GP Singapuru | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Kalendář F1 má příští rok čítat rekordních 24 závodů, z toho čtyři na Středním východě (GP Bahrajnu, Saudské Arábie, Kataru a Abú Zabí), kde panují i po západu slunce vysoké teploty, jak jsme to viděli poslední víkend na okruhu v Losailu nedaleko Dauhá.

Piloti Velkou cenu Kataru označili za tu nejnáročnější v sezóně, po dojezdu do cíle byli zničeni: Oscar Piastri si musel lehnout na podlahu před tím, než odešel na pódium, Esteban Ocon zvracel po 16 kolech, Lance Stroll během závod málem upadl do bezvědomí a Logan Sargeant musel kvůli nevolnosti odstoupit, přestože jeho vůz byl v pořádku.

FIA dokonce zahájila analýzu závodění za extrémních teplot, aby zajistila bezpečnost pilotů a podle šéfa Aston Martinu Mika Kracka Formule 1 "není daleko od používání klimatizace" poté, co si jejich hvězda Fernando Alonso před jednou ze zastávek v boxech stěžoval na příliš horkou sedačku a žádal o okamžité řešení jako například polití vodou.

"Pracujeme na tom. Fernando to už několikrát hlásil. Není to tak, že bychom nic nedělali, protože k tomu došlo už v Singapuru, který byl podle nás mnohem lepší. Tady jsme ale měli očividně další nadílku extrémních podmínek. Myslím, že nejsme daleko od klimatizování," popisuje Krack.

Problémy pilotů způsobují vysoké teploty v kokpitu, které značně převyšovaly ty okolní, jež v Losailu dosahovaly 32 °C. Proč je v kokpitu o tolik více než na okolním vzduchu?

Nejde jen o pohonnou jednotku hned za zády: "Máte kolem se vedení hydrauliky, řídicí jednotky. Všechno to se zahřívá. Snažíte se sedačku od toho izolovat, ale zároveň nechcete mít žádné aktivní chlazení, protože jde zkrátka o hmotnost," vysvětluje šéf Aston Martinu, který hledá řešení těchto potíží - a mezi ně řadí i zmíněnou klimatizaci.

Vytisknout

Diskuze: Klimatizace ve voze F1? Po potížích Alonsa v Kataru na ní pracujeme, prozrazuje Aston Martin

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 16.10.2023 18:15 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 16 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bruno Famin nechce ohrozit priority vlastní stáje

Předběžná smlouva Alpine-Andretti je minulostí. Může to ovlivnit adepta na…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  2. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  3. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  4. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  5. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud