McLaren požaduje zásah FIA kvůli viklajícímu se křídlu Ocona. "Bylo v pohodě," tvrdí Alpine + VIDEO

Petr Hlawiczka, 21. června 2023, 07:00 Google+

Lando Norris v závěru Velké ceny Kanady upozornil na rozkymácené křídlo vozu Alpine Estebana Ocona. Obával se o jeho ulomení a možné zranění, komisaři Mezinárodní automobilové federace (FIA) však do jejich souboje nikterak nezasáhli.

Počet komentářů:  34 komentářů (Poslední 25.06. 20:11) Napište svůj názor
Esteban Ocon s Alpine A523

Esteban Ocon s Alpine A523 | foto: Alpine F1 Team

Sdílejte článek

Podle šéfa stáje z Wokingu Andrea Stelly rozhodně nešlo o normální stav: "Bylo to extrémní. Když to Lando nahlásil, začali jsme to sledovat. Něco na tom křídle bylo zlomené, nemůže se takto viklat, nebylo to normální chování. FIA by to neakceptovala, neakceptoval by to ani samotný tým. Jsem si jistý tím, že křídlo nefungovalo tak, jak podle konstruktérů mělo."

Podle něj je zodpovědností týmu zajistit, aby konstrukce jejich zadních křídel splňovaly požadavky FIA. Ty si ale někteří vykládají různě: "Musíte znát konstrukci svého auta, pak se můžete divit. 'Prověřil jsem své auto, své díly za těchto podmínek?' Odpověď by s největší pravděpodobností byla: 'Ne.' Myslím, že zde nastupuje prvek zodpovědnosti, který si každý tým může vyložit odlišným způsobem," pokračuje Stella.

Alpine: křídlo bylo v pohodě
Šéf Alpine Otmar Szafnauer argumentuje tím, že jejich díl samozřejmě splňoval veškeré požadavky poté, co jej před nasazením na trati řádně otestovali: "Zpětný pohled je skvělá věc. Neselhalo, zůstalo na voze. Navrhli jsme to křídlo a vyrobili, takže víme nejlépe, kdy selže. A jsme spokojeni s tím, že k tomu nedošlo."

"Testujeme to v rámci výzkumu a vývoje, kvůli způsobu uchycení prochází testy. Vidíme tedy ty různé módy a víme, kdy odletí a kdy ne, proto jsme spokojeni s tím, že k tomu po všech těch testech nedošlo," vysvětluje šéf francouzského týmu.

Přiznává, že o tomto problému s FIA jednali a že si byli jistí strukturální integritou svého křídla v závěrečné fázi závodu: "Hovořili jsme o tom a FIA nám řekla: 'Vypadá to, že vaše zadní křídlo se hýbe.' Pak jsme se na to podívali a hovořili o tom, nicméně jsme věřili, že v posledních několika kolech bude v pohodě," popisuje Szafnauer.

img-responsive

Stellovi se nelíbí nečinnost FIA v případě uvolněných dílů, rozhodování nechává na týmech | foto: McLaren

Týmy ve střetu zájmů
Komisaři v poslední době několikrát použili černo-oranžovou vlajku, kterou pilotům signalizovali povinnost zajet do boxů k výměně (např. u Kevina Magnussena v GP Singapuru kvůli bočnici předního křídla), rozruch způsobil také Fernando Alonso s Alpine v loňské GP Spojených států po udělené a následně odvolané penalizaci za uvolněné zpětné zrcátko.

Podle Stelly však není v pořádku, když o rozhodnutí zajet k výměně dílu do boxů rozhodují samy týmy: "Po loňské epizodě se zrcátkem v Austinu ředitelství závodu nechává tuto povinnost na týmech. Je to těžké, když týmy jsou soutěžícími. Dochází ke střetu zájmů, pokud jde o bezpečnost všech a zároveň dosažení co nejlepšího výsledku."

A šéf McLarenu to chce ještě probrat v rámci sportovního poradního výboru a s cílem změnit pravidla: "Jde o debatu, kterou jsme si zarezervovali a zajistili, že se o tom bude na příští schůzce opět jednat. Jak Lando několikrát řekl, není to příjemné, když následujete vůz s kmitajícím zadním křídlem. Může vás trefit a na žádnou penalizaci přitom nedojde."

Vytisknout

Diskuze: McLaren požaduje zásah FIA kvůli viklajícímu se křídlu Ocona. "Bylo v pohodě," tvrdí Alpine + VIDEO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 34, poslední 25.06.2023 20:11 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 34 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sergio Pérez s Red Bullem RB19

Bod navíc pro Péreze za nejrychlejší kolo, Alonso o desetinu před Ferrari +…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud