Ve dnech 10.-11. června letošního roku proběhne v areálu Psychiatrické nemocnice v Praze Bohnicích již čtvrtý ročník významné motoristické slavnosti LEGENDY, která loni přilákala do rozlehlého parkového areálu bohnické nemocnice za více jak jedním tisícem automobilových a motocyklových exponátů z minulosti i současnosti přes 35 tisíc návštěvníků.
LETOS JIŽ POČTVRTÉJe tomu už téměř pět let, když se LEGENDY představily svým návštěvníkům v Praze Bohnicích vůbec poprvé. Motoristická slavnost je specifické označení, které v sobě zahrnuje opravdový svátek pro majitele vozů, motocyklů nebo jejich velké obdivovatele.
Na rozloze 64 hektarů budou moci návštěvníci spatřit opět přes jeden tisíc exponátů od těch historických, až po současné. Automobilky nebo významní prodejci značek zde odprezentují své novinky a návštěvníci tak mohou vidět vývoj automobilů a motocyklů v oblasti designu, technologie a řemeslného zpracování.
50. VÝROČÍ MERCEDES-AMGČtvrtý ročník, jehož hlavním tématem je italský design, bude výjimečný také oslavou 50. výročí založení značky AMG, která se stala součástí koncernu Daimler. Proto nebudou chybět vozy, které tuto bohatou historii symbolizují. Horkými novinkami expozice Mercedes-AMG na letošní výstavě LEGENDY budou sportovní modely AMG GT R a GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT R Tento sportovní vůz byl představen v polovině loňského roku na britském okruhu v Brooklands za účasti Lewise Hamiltona, několikanásobného mistra světa F1. Model AMG GT R je skutečným kladivem na konkurenci. Dvojicí dmychadel přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4,0l rozhodně zaujme svým výkonem 585 koní a točivým momentem 700 Nm. Zajímavostí je systém aktivního natáčení zadních kol a maximální rychlost 318 km/hod.
Mercedes-AMG GT C RoadsterNovinka z loňského pařížského autosalonu bude mít výstavní premiéru právě na slavnosti LEGENDY. Model GT C Roadster vyplňuje mezeru mezi verzemi GT S a GT R a v počátku se dodává exkluzivně jako speciální model „Edition 50“. Kabriolet je rovněž osazen známým přeplňovaným zážehovým motorem 4,0l V8 Biturbo, jehož výkon je pro GT C Roadster na hranici 557 koní. Dynamiku vyjadřuje i kroutící moment 680 Nm a vše podtrhuje maximální rychlost 316 km/hod..
DALŠÍ HVĚZDY TŘÍDY SUPERSPORTVedle těchto supersportů představí LEGENDY ve stejné kategorii ještě další klenoty současného automobilového světa.
Pagani Huayra – unikátní sportovní vůz byl představen v roce 2011 a jeho přeplňovanou pohonnou jednotku V12 o objemu 5980 ccm s výkonem přes 700 koní dodal právě Mercedes-AMG. Pagani Huayra se sekvenční automatickou 7stupňovou převodovkou, vyráběná v italské Modeně, dosáhne maximální rychlosti okolo 370 km/hod. a zrychlí z 0 na 100 km/hod. za pouhých 3,3 sekundy!
Lamborghini Centenario Tento model vyrobený pouze ve 40 kusové sérii rovněž ohromuje jízdními vlastnostmi. Vidlicový atmosférický dvanáctiválec o objemu 6498 ccm disponuje výkonem 770 koní a dokáže zrychlit tento supersport na stokilometrovou rychlost za 2,8 sekundy. Jeho maximální rychlost je přes 350 km/hod.. Jedná se o jeden z nejexkluzivnějších vozů na celém světě. Ferrari F12tdf Jen 799 majitelů může vlastnit tento sportovní vůz italské značky Ferrari. Trojice písmen tdf dává vzpomenout na legendární automobilový závod Tour de France Automobile, kde v 50. letech dominovaly vozy Ferrari 250 GT. Pod kapotou hřímá atmosférický dvanáctiválec 6,3 l s výkonem 780 koní a maximální rychlost se blíží hranici 350 km/hod.. Některé technologie přebírá tento silniční model i z monopostu Ferrari F1.
McLaren 570S a 675LTPo svém celosvětovém debutu na Mezinárodním autosalonu v New Yorku v dubnu 2015 představuje modelová řada 570S vstup McLarenu na trh luxusních sportovních vozů, které demonstrují kombinací závodních technologií s vysokým výkonem v kompaktním balení. Výkon zážehového motoru 3,8l V8 Twin turbo s hodnotou 570 koní je toho jasným důkazem.
Limitovaná série pouhých 500 vozů McLaren 675LT byla velmi brzo vyprodána, což není divu. Označení modelu oživuje jedno z nejoblíbenějších jmen v moderních závodech GT - "Longtail". Výkon přepracovaného motoru V8 se stejným objemem jako u 570S je vyladěn na 675 koní při 7 100 ot./min. a točivý moment je 700 Nm.
Celková hodnota vystavených exponátů na letošní motoristické slavnosti LEGENDY přesáhne jednu miliardu korun. Fanoušci motoristické slavnosti LEGENDY si mohou zdarma stáhnout do svých chytrých telefonů mobilní aplikaci, která je textovým i obrazovým průvodcem letošního ročníku.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.