Rozhovor s Martinem Whitmarshem

Jak je to s "novým" vozem MP4-19 a co očekává od nadcházející sezony výkonný ředitel stáje?

Nový monopost MP4-19 vyjel na dráhu sotva 7 týdnů po skončení letošní sezony. Svoji podobnost s revolučním a nikdy v závodě Grand Prix nepoužitým MP4-18 rozhodně nezapře.

Jak velká část MP4-19 je shodná s MP4-18?
Je to evoluce z MP4-18, ale překvapivě poměr nových a původních dílů vychází ve prospěch dílů nových. Přední část je velmi podobná s předchůdcem, ale zavěšení a oblast zádě je změněna s postupem našich poznatků a vývoje.

MP4-19 je tedy skutečně nový vůz?
Lidé se podívají na číslo u označení a předpokládají, že je to nový vůz. Tak to ale v F1 není. Je zde málo týmů, které berou totožný vůz od závodu k závodu. Každých 14 dní se vůz mění na základě poznatků ve vývoji a podle typu okruhu, na kterém se závod uskuteční. Během testů zjišťujeme, kde je vůz zranitelný a kde musíme přidat. Vůz se neustále vyvíjí. Ve voze MP4-17D bylo uplatněno mnoho myšlenek použitých v MP4-18 a vývoj pokračoval. Nový MP4-19 využívá výhod této práce.

Vyjetí s novým vozem tak brzy vás staví pro příští sezonu do silné pozice?
Očekáváme, že by to měla být jedna z výhod tohoto programu. Další výhodou je to, že již máme úspěšně za sebou všechny bezpečnostní testy. Věřím tomu, že můžeme jet do Melbourne s přiměřeně dobrým vozem.

Výkon je vždy důležitý, můžete popsat nový motor Mercedes pro rok 2004?
Je to nový motor FO 110Q, produkt týmů ve Stuttgartu a Brixworthu. Je to poprvé, co oba týmy pracují společně na jednom programu. S plnou podporou obou center dosahujeme dokonce lepších výsledků.

Jsou nějaké pozoruhodné věci, které teprve hodláte uveřejnit?
Přední část vychází z MP4-18, záď je výsledkem nové teorie založené na poznatcích z vývojového programu sezony 2003.

Mají nová pravidla a především znovupoužité kvalifikace s pohonnými hmotami pro závod vliv na vývoj MP4-19?
Studovali jsme otázku velikosti palivové nádrže. Analýza sezony 2003 říká, že se ani jednou nepoužila strategie jediné zastávky v boxech a přibylo strategií dvou a tří zastávek. V minulosti musela nádrž stačit na více než polovinu závodu. Dnes to již neplatí. Myslím si, že všichni mění velikost nádrží. Jakmile se ale rozhodnete ušetřit třeba 20 litrů obsahu, máte více možností. Buď kratší tank nebo užší nádrž a lepší chlazení a nebo snížíte výšku a dostanete lepší těžiště. Je to zkrátka příležitost pro hledání výhodnějšího řešení.

S vyrovnanou sezonou se ukázala otázka pneumatik klíčovou. Jakou roli hrál Michelin ve vývoji MP4-19?
Máme technický tým, který pracuje s Michelinem. Jsou to dva přístupy a dva požadavky. Ve stručnosti, oni chtějí více přítlaku a my zase více gripu. Je to však souvislý vývoj, pneumatiky i vůz se vyvíjí společně.


Foto: Archiv

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu