"Neměli jsme výkon, byli jsme nespolehliví," přiznává Honda. Co pomohlo k návratu mezi špičku?

Petr Hlawiczka, 22. září 2021, 06:00 Google+

Honda vzpomíná na svůj návrat do Formule 1 před šesti lety s McLarenem a popisuje, jak ji potíže pomohly dostat se do současné formy, kdy bojuje s Mercedesem o mistrovský titul.

Počet komentářů:  98 komentářů (Poslední 24.09. 09:36) Napište svůj názor
Pohonná jendotak Hondy

Pohonná jendotak Hondy | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Nyní úspěšně pohání vozy AlphaTauri a Red Bull, který bojuje se Stříbrnými šípy o konstruktérský titul, zatímco Max Verstappen má mezi jezdci dokonce navrch nad Lewisem Hamiltonem. A na rovinkách v Monze bylo vidět, že je rovnocenným soupeřem pro obhájce titulu.

Jenže začátky v roce 2015, kdy své síly spojila s McLarenem, tak růžové nebyli: "Kvůli nedostatku zkušeností jsme prožívali krušné chvíle s odstoupeními, vybuchováním motorů a mnoha trablemi během závodních víkendů," vzpomíná technický ředitel Tojoharu Tanabe.

"Nicméně jsme velmi tvrdě pracovali, abychom naplnili naši touhu nejen po vítězství v závodě, nejen po vítězství v šampionátu, ale také po výkonnosti a lepší spolehlivosti. To bylo součástí našich důležitých cílů pro inženýry," pokračuje Tanabe.

Honda sice od McLarenu dostala velkou svobodu pro konstrukci svého motoru, dlouho se jí však nepodařilo dosáhnout konkurenceschopnosti, proto nakonec došlo k rozchodu. V roce 2019 navázala spolupráci s Red Bullem a v Rakousku se dočkala svého prvního vítězství v hybridní éře.

img-responsive

Počátky s McLarenem byli složité, vůz kvůli Hondě častěji stál než jezdil | foto: McLaren

"Od roku 2015, potom 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, to bylo pro lidi náročné, nikdy jsme se ale nevzdali. Dále jsme na to tlačili, ani tak to však nebylo jednoduché. Bojujeme proti mistrovskému týmu," poukazuje technický ředitel Hondy na zkušený Mercedes ověnčený mnoha triumfy.

Vytrvalost se ale nakonec vyplatila: "Pro lidi v minulosti to vypadá negativně - pracovali velmi tvrdě, aniž by se dočkali dobrých výsledků. Zažívali selhání a neměli jsme výkon. Nyní jsme ale vyskočili zpět - máme výkon, větší spolehlivost a vítězství."

"Získali jsme tedy dobré zkušenosti - nejen inženýři, ale také lidé z logistiky a mechanici. Šlo o velmi dobrou zkušenost pro jejich budoucnost. Když prožíváte náročné chvíle, můžete se přitom leccos naučit a dosáhnout technického průlomu. Také duševně se lidé stali velmi silní. Během tohoto projektu jsme tedy zažili smutek i radost," říká Tanabe.

img-responsive

Red Bull díky Hondě letos vyhrál dvakrát více velkých cen než Mercedes | foto: Red Bull Content Pool

Těší jej, že se nyní dotáhli na absolutní špičku: "V minulosti jsme analyzovali své silné a slabé stránky, většinou ty naše slabiny. Stanovili jsme si cílové oblasti, které musíme zlepšit, abychom mohli bojovat s Mercedesem. Jedna z nich se týkala energie."

"Letos jsme nasadili novou pohonnou jednotku s novým spalovacím motorem, abychom zlepšili energetickou výkonnost. Výsledkem bylo to, že pohonná jednotka funguje tak, jak jsme čekali, a rozdíl mezi Hondou a Mercedesem se v oblasti pohonné jednotky zmenšil - nejen pokud jde o výkonnost spalovacího motoru, ale také v oblasti managementu energie," chlubí se šéf Hondy.

"Proto jsme v Monze sledovali dobrou výkonnost proti Mercedesu ve srovnání s předchozími roky. To je pro nás letos jedním z úspěchů naší nové pohonné jednotky," poukazuje Tanabe.

Honda se po letošní sezóně z F1 stáhne, své motorové oddělení přenechá Red Bullu, který si pak bude pohonné jednotky sám vyvíjet a stavět. Japonská automobilka by se moc ráda rozloučila konstruktérským titulem, a zatím k tomu nemá moc daleko - po 15 podnicích na Mercedes ztrácí jen 18 bodů.

Stav šampionátu konstruktérů po GP Itálie 2021

Stav šampionátu konstruktérů po GP Itálie 2021 | zdroj: FIA

Vytisknout

Diskuze: "Neměli jsme výkon, byli jsme nespolehliví," přiznává Honda. Co pomohlo k návratu mezi špičku?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 98, poslední 24.09.2021 09:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 98 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen se svou trofejí za první místo po závodě v Holandsku

S kým by Alonso nechtěl závodit v jednom týmu? Volba asi nepřekvapí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud