V letošním závodě 24 hodin Le Mans uvidíme ve startovním poli LMGTE celkem 11 vozů z Maranella. Pojďme si představit jednotlivé týmy a jejich piloty.
Ferrari je značkou, která má motorsport v genech. Od samého počátku se jedná o vozy, které v sobě nezapřou sílu a rychlost, tedy atributy, které tyto automobily předurčují k použití v automobilových závodech. Hlavním kolbištěm vozů se vzpínajícím se koněm ve znaku vždy byly okruhy. Legendární závod 24 hodin Le Mans je pro Ferrari takřka domácí tratí, vždyť tyto italské vozy v poválečné historii Le Mans nevynechaly jediný ročník této slavné čtyřiadvacetihodinovky. V letošním ročníku bude Ferrari nejpočetnější značkou v závodním poli GéTéček. Největší zastoupení, celkem 8 vozů, bude mít italská značka v kategorii amatérských posádek, kde bude plných 50% posádek krotit pod kapotou maranellské koně. Zbylé 3 vozy Ferrari budou bojovat v kategorii LMGTE Pro. A právě na tovární týmy Ferrari se zaměříme v tomto posledním díle.
AF Corse Ferrari 488GTE #71
Tým AF Corse je jedním z největších, které jsou přímo napojeny na samotnou továrnu Ferrari v Itálii. Tato intenzivní úzká spolupráce přinesla značce Ferrari mnoho úspěchů v závodech GT v posledních několika letech, zejména veškeré triumfy maranellských vozů v závodech WEC od roku 2012. Tehdy tým AF Corse Ferrari triumfoval v Le Mans a na konci roku se radoval ze zisku jezdeckého i konstruktérského poháru. Roky 2013 a 14 se tyto úspěchy podařilo potvrdit. Rok 2015 byl výsledkově horší, ale loňský rok znamenal znovu triumf v poháru konstruktérů.
Davide Rigon - debutoval ve formulích, ale již ve 22 letech vstoupil do světa Ferrari, se kterým začal v roce 2008 jezdit okruhové závody GT. V týmu BMS Italia zvítězil v závodě 24H SPA-Francorchamps. V roce 2013 přispěl svým dílem k úspěchu týmu 8 Stars Motorsport ve WEC v kategorii LMGTE Am . V následujících dvou sezónách jezdil s Jamesem Coladem v týmu AF Corse Ferrari, v té druhé se tato dvojice výraznou měrou podílela na zisku poháru konstruktérů pro Ferrari. Rok 2015 znamenal pro Davida Rigona druhé místo v Le Mans.
Sam Bird - začínal ve značkových formulích, odkud poměrně brzy přešel přímo do WEC. O jeho jezdeckém talentu svědčí skutečnost, že hned při svém premiérovém závodě v Silverstone 2014 se podíval na pódium. Tým AF Corse získal velmi kvalitní posilu. Ve stejném roce již Sam Bird s Ferrari 458 Italia debutoval v Le Mans. V roce 2015 se Sam Bird přesunul do kategorie LMP2, kde dokázal 4x zvítězit v kvalifikaci a ke čtyřem vítězstvím v závodech přidal ještě další tři pódiová umístění. To mu vyneslo statut profesionálního GT jezdce Ferrari a pevné místo v posádce AF Corse Ferrari 488GTE #71. Posádka Davide Rigon / Sam Bird zvítězila v úvodních dvou závodech sezóny 2016 (Silverstone a SPA-Francorchamps) a sezónu dokončili na druhém místě šampionátu jezdců kategorie GT.
Miguel Molina - začínal jako sedmiletý klučina, kde jinde, než v motokárách. V roce 2005 přestoupil do Formule Renault, odkud vedla jeho cesta do španělského šampionátu Formule 3 (tým Racing Engineering). Rok 2006 zakončil na 6. místě a jeho cesta vedla o další stupeň výš, do mezinárodního mistrovství F3, které v roce 2007 dokončil na celkovém sedmém místě (tým Pons Racing). Pro rok 2008 následoval přestup do Formule 3,5 (tým Prema Powerteam), kde vyhrál závody na Nürburgringu a v Estorilu a skončil celkově čtvrtý. V roce 2010 se rozloučil s formulovými vozy a přešel k DTM, kde vystřídal několik týmů s vozy Audi. V DTM s Audi odjel celkem 87 závodů, ze kterých 3 vyhrál (Nürburgring 2015, Lausitzring a Hockenheimring 2016). Následoval přesun do australských závodů GT, kde zkoušel štěstí v týmu James Pem Racing. V březnu 2017 se stal oficiálním GT pilotem Ferrari, což pro Molinu znamená i první závod v Le Mans.
Risi Competizione Ferrari 488GTE #82
Tým Risi Competizione založil před 20 lety v americkém Houstonu Giuseppe Risi. Za tu dobu se Risi Competizione vypracoval na jeden z nejúspěšnějších profesionálních týmů nasazujících s vozy Ferrari do okruhových závodů na celém světě. Je to nejúspěšnější tým s vozy Ferrari na území Severní Ameriky. Vozy týmu Risi Competizione dobyly, mimo jiné, 3 vítězství v závodě 24 hodin Le Mans, stejný počet triumfů v „Petit“ Le Mans nebo 4 vítězství ve 12H Sebring.
Giancarlo Fisichella - v 8 letech usedl na okruhu Guidonia do motokáry a velmi rychle bylo jasné, že se rodí nová hvězda. Bylo mu 23 let, když v roce 1996 poprvé usedl do monopostu F1 (Minardi). Následovaly týmy Jordan, Benetton, Sauber, Renault, Force India a Scuderia Ferrari. V roce 2010 se u Ferrari přesunul na pozici testovacího jezdce a zároveň se objevil vevoze Ferrari 430 GTC týmu AF Corse v evropských vytrvalostních závodech. O rok později přešel, opět s týmem AF Corse, do seriálu Intercontinental Le Mans a nahlédl i do světové vytrvalostní série. V roce 2012 zvítězil v Le Mans (Gianmaria Bruni, Toni Vilander) a v následujícím roce se ve WEC velkou měrou zasloužil o zisk poháru konstruktérů pro Ferrari. Samozřejmě se v této sezóně stává i nejlepším profesionálním jezdcem kategorie LMGTE. Sezóna 2014 pro Giancarla Fisichellu znamená stěhování za Atlantik, kde se, tentokrát v týmu Risi Competizione, účastní šampionátu IMSA. V červnu téhož roku podruhé triumfuje v Le Mans.
Toni Marcus Vilander - do svého prvního závodu nastoupil již ve věku 5 let. V roce 2004 přesedl do Formule 3, odkud se o rok později přesunul do F 3000 a zároveň začal se závody GT. Italský GT šampionát si ihned podmanil, jeho „parťákem“ byl v té době Alessandro Pier Guidi. Rok 2006 a další triumf, znovu v italských GéTéčkách (tentokrát kategorie GT1), společně s Guidim do posádky přibrali ještě Giambattistu Giannoccara. Také následující dva roky Vilander dominuje, tentokrát za volantem Ferrari 430 ve třídě GT2 seriálu FIA GT. V roce 2008 se objevuje v týmu Risi Competitione, v jehož barvách se s Jamiem Melem ve voze Ferrari 458 Italia GTC snaží dobýt seriál IMSA. V roce 2012 triumfuje v Le Mans, o rok později se s Kamuiem Kobayashim střídá ve voze AF Corse Ferrari 458 Italia v šampionátu WEC. V roce 2014 vyměnil japonského kolegu za krajana Gianmaria Bruniho a společně ve WEC dobývají titul v kategorii GT. V sezóně získali 4 vítězství, z nichž to nejcennější je z Le Mans. Rok 2015 přináší triumfy v závodech v Silverstone a ve Fuji. Vloni se Toni Vilander přesunul do Ameriky, kde se s týmem Risi Competizione zapojil do bojů v seriálu IMSA, v Le Mans dojel druhý a radoval se z vítězství v říjnovém závodě Petit Le Mans v Atlantě.
Pierre Kaffer - také on začínal s motokárami, aby se po krátké epizodě s Formulí 3 přesunul v sezóně 2002 k vozům GT. Začínal s Porsche, později přešel k Audi, s nímž triumfoval v závodě 12H Sebring 2004. Po dvou sezónách DTM se v roce 2007 vrátil do amerických závodů GT. V roce 2009 posádka Pierre Kaffer, Jamie Melo, Gianmaria Bruni vítězí v barvách týmu Risi Competizione v závodě 24 hodin Le Mans. Rok 2010 znamená pro Pierra Kaffera, tentokrát v barvách týmu AF Corse, triumf v International GT Open. Kaffer se stává jednou z největších hvězd závodů GT na celém světě a soustředí se hlavně na závody v Americe. Letošní závod 24 hodin Le Mans je již jeho desátým v pořadí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.