Čínské výzvy: Kdo rozluští čínskou tajenku?

O první místo v šampionátu jezdců 2016 je velká tlačenice | foto: Audi Sport Press

Obhájí Porsche v Číně titul? Povede se německému týmu mistrovský double? Potvrdí Alpina mistrovský titul už v Šanghaji? Porazí v předstihu dánská dvojice své soupeře? Podobně se můžeme ptát dlouho. Ale jaké jsou odpovědi?

Inženýři na boxové zídce mají složitou práci. Neustále vyhodnocují situaci, kalkulují s množstvím paliva, opotřebením pneumatik a pozorují predikci počasí a na základě sledování mnoha proměnných se snaží vymyslet nějaký způsob, jak pomoci svým svěřencům na trati k co nejlepšímu umístění v cíli závodu. My jsme si zase dali tu práci a podívali jsme se na vývoj šampionátu a možnosti zisku titulu v jednotlivých kategoriích podle možných výsledků nadcházejícího závodu v Číně.

LMP1 - šampionát značek

Porsche stačí k titulu, pokud ze Šanghaje odjede s náskokem více, než 51 bodů. To např. znamená, že Porsche obhájí s předstihem svůj loňský titul, pokud v Šanghaji dojedou oba dva stuttgardské vozy na pódiu a to i za předpokladu, že závod vyhraje Audi.

LMP1 - šampionát jezdců

Ve hře o jezdecký titul jsou stále 3 posádky: Porsche #2 (140 b.), Toyota #6 (117 b.) a Audi #8 (111,5 b.) Porsche #2 potřebuje k zisku titulu mít před posledním závodem náskok 27 bodů. Tohoto stavu se dá docílit několika způsoby:

- Porsche #2 zvítězí, Toyota #6 skončí druhá

- Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede druhé, Toyota #6 skončí třetí, Audi #8 nevyhraje

- Audi #8 bude druhé, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede třetí, Toyota #6 skončí pátá

- Audi #8 bude třetí, Porsche #2 získá pole position + v závodě dojede čtvrté, Toyota #6 skončí šestá

- Audi #8 bude čtvrté, Porsche #2 dojede páté, Toyota #6 skončí sedmá

- Audi #8 bude páté, Porsche #2 dojede šesté, Toyota # 6 nedokončí závod

Jakákoli jiná kombinace umístění zmíněných 3 vozů znamená, že se o titulu mezi jezdci rozhodne až v posledním závodě v Bahrajnu.

Bodová tabulka dle výsledků závodu v Šanghaji (tučně je výchozí počet bodů před závodem v Číně):

   Porsche #2   + PP     Toyota #6   + PP      Audi #8   + PP 
 DNF  140   141    117   118     111,5   112,5 
 1. místo  165  166     142   143     136,5  137,5 
 2. místo  158  159    135  136    129,5  130,5
 3. místo  155  156    132  133    126,5  127,5
 4. místo  152  153    129  130    123,5  124,5
 5. místo  150  151    127  128    121,5  122,5
 6. místo  148  149    125  126    119,5  120,5
 7. místo  145  146    122  123    116,5  117,5
 8. místo  143  144    120  121    114,5  115,5

LMP2

V kategorii slabších prototypů je i přes velkou konkurenci situace asi nejjasnější. Hlavní adept na mistrovský titul, tým Signatech Alpine #36 (Nicolas Lapierre, Stéphane Richelmi, Gustavo Menezes) má před svými pronásledovateli (RGR Sports by Morand #43) náskok 38 bodů a v Číně bude slavit vítězství v šampionátu za předpokladu, že v závodě skončí do třetího místa a to za situace, že kvalifikaci i závod vyhraje vůz RGR.

LMGTE

Šampionát značek je velmi těsný. O trofej se sice přetahují už jen Ferrari a Aston Martin, ale rozdíl činí pouhé 3 body, takže vítěze budeme znát až po posledním závodě v Bahrajnu.

V kategorii profesionálních jezdců se v průběhu sezóny na nejvyšším stupni vystřídalo 6 různých posádek a pouze jediné z těchto šesti se podařilo v letošním roce zvítězit dvakrát. Nicki Thiim a Marco Sorensen (Aston Martin #95) si do Číny přivezli hubený náskok 10 bodů na své pronásledovatele Sama Birda a Davida Rigona (AF Corse Ferrari #71). Dánské duo bude v Šanghaji slavit jezdecký titul pouze za předpokladu, že #95 vyhraje současně kvalifikaci i závod, jejich týmoví kolegové #97 dojedou nejlépe čtvrtí a Ferrari #71 skončí nejlépe šesté.

Amatérské posádky měly na startu šampionátu dva hlavní adepty na titul, ale technické problémy v několika závodech přibrzdili jízdu posádky Aston Martin #98 (Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Mathias Lauda) a před závodem v Šanghaji je jejich ztráta na vedoucí trio Emmanuel Collard, Rui Aguas, Francois Perrodo (AF Corse Ferrari #83) hrozivých 33 bodů. Pokud italský vůz ukořistí kvalifikaci a v závodě skončí nejhůře druhý, nebude britskému aristokratovi stačit ani vítězství. A pokud Aston Martin závod nedokončí, může italský plnokrevník slavit i ze čtvrtého místa v cíli.

Závod v Šanghaji je letošním předposledním bojem o mistrovské body. Na 5451 m dlouhý okruh vyjedou vozy k prvním seznamovacím jízdám v pátek 4. listopadu v 10:00 hodin místního času (03:00 SEČ), závod startuje v neděli 6. listopadu v 11:00 hodin (04:00 SEČ). V rámci závodního víkendu se čínským fanouškům představí také doplňkové závody, konkrétně finále Audi R8 LMS Cup nebo asijský značkový pohár Porsche Carerra a BMW 235i Racing Cup.

V Číně se vzdálenosti a hustota osídlení měří poněkud jinými měřítky, než jaká máme my, kontinentální Evropané. Víte, že okruh Shanghai International Circuit leží 40 km severozápadně od středu města, ale přesto je obklopený poměrně hustou zástavbou?

Motorsport je pro mnohé automobilové výrobce sice hodně nákladnou, ale marketingově velmi přínosnou aktivitou. A protože čínský trh má obrovský potenciál, nemůže si Audi, i přes oznámené ukončení svého působení ve WEC, dovolit závod v Šanghaji vypustit. Víte, že v loňském roce se v Číně prodalo přes 571000 nových vozů této německé značky? 

Na okruhu v Šanghaji je celkem 16 zatáček a dvě dlouhé rovinky. Nejdelší rovinky měří 1175 m a řadí se co do délky na 3. místo v celém seriálu. Ale největší výzvu pro jezdce bude pravděpodobně představovat hned první dvojice zatáček, ve které se trať navíc neustále zužuje. Víte, že tato dvojzatáčka má celkové zakřivení 270° a jezdci v ní musí postupně podřazovat až na 1. rychlostní stupeň? 

Díky konfiguraci okruhu v Šanghaji mají závodní vozy na této trati mírně zvýšenou spotřebu paliva. Víte, že při normálním závodním tempu (mimo žlutou fázi) zajedou vozy k tankování paliva přibližně v každém 30 kole? 

Při každém tankování, výměně pneumatik nebo výměně pilotů smí na jednom voze v prostoru boxového stání (mimo garáž) pracovat maximálně 4 mechanici. Je to fyzicky poměrně namáhavá a zároveň např. v porovnání se závody F1 zdlouhavá práce. Víte, že při výměně pneumatik smí mechanici používat pouze jednu jedinou vzduchovou pistoli?

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy