Nürburgring: Vítězí Porsche před Audi, tři vozy zachvátily plameny

Porsche 919 Hybrid #1 ovládlo závod na Nürburgringu | foto: Porsche

V neděli přesně ve 13:00 hodin byl odstartován v pořadí 4. závod letošního seriálu vytrvalostních závodů World Endurance Championship.

Závod na německém Nürburgringu byl odstartován pod slunečnou oblohou, po které se sice honily mraky, ale na odpoledne nebyla meteorology hlášena žádná mokrá komplikace. Hned ve druhé zatáčce se Porsche #1 vklínilo mezi dvojici Audi a vše nasvědčovalo tomu, že v tomto závodě se bude o vedení přetahovat Porsche s Audi a Toyota bude svým rivalům jen sekundovat. V prvních kolech se na čele ustálilo pořadí Audi #7, Porsche #1, Audi #8, Porsche #2, Toyota #5, Toyota #6, za těmito nejrychlejšími jeli soukromé týmy v pořadí ByKolles #4 před oběma Rebelliony #13 a #12.

V dalších kategoriích jezdí na čele tyto vozy:

LMP2: G-Drive #26

LMGTE Pro: Aston Martin #95

LMGTE Am: Abu Dhabi #88

Po uplynutí prvních 15 minut závodu je celé startovní pole rozprostřené po celé délce okruhu, vedoucí vůz Audi #7 začíná předjíždět nejpomalejší vozy LMGTE Am.

Průjezdové časy na 1 kolo se po prvních 15 kolech závodu ustálili na těchto hodnotách:

LMP1:            1:41 - 1:42 min (soukromé týmy jezdili čas cca 1:49 min)

LMP2:            1:51 - 1:55 min

LMGTE Pro:  1:59 - 2:01 min

LMGTE Am:  2:01 - 2:04 min

Po 30 minutách zajíždí do boxu Rebellion #12 s poruchou motoru. Po krátké zastávce u mechaniků se vrací zpět na trať. Porsche #1 se na chvilku ocitá na prvním místě, ale Audi #7 si odvážným manévrem bere ztracenou pozici zpět. Závodí se skutečně naplno, jezdci Audi a Porsche jedou velmi ostře, ale korektně.

Ve20. kole závodu jsou mezi prvními 2 vozy v jednotlivých kategoriích tyto rozdíly:

LMP1:            #7   (+0,167 s) #1

LMP2:            #26 (+0,773 s) #36

LMGTE Pro:  #95 (+9,017 s) #97

LMGTE Am:  #88 (+0,469 s) #78

V kategorii LMGTE Pro se odehrává dramatická bitva o čelo. V těsném závěsu se o vedení přetahují Aston Martin #95, Ferrari #51 a Ford #66. Na začátku 24 kola je na konci cílové rovinky, v brzdné zóně před první zatáčkou, hodně plno, Porsche #2 zavadí o záď Fordu #66 a ocitá se těsně vedle trati otočené do protisměru. Asfaltová úniková zóna je zde dostatečně dimenzované, takže vůz s mírnou ztrátou pokračuje v závodě. Prostor v boxech se začíná plnit, jak vozy zajíždí k první výměně posádek. O pozdvižení v boxové uličce se postaral Ford #67, který zachvátily plameny. Andy Priaulx již vystřídal svého kolegu, ale ihned musel kokpit zase opustit, protože jeho vůz vzplál při tankování paliva. Po uhašení byl vůz zatlačen do garáže, aby jej mechanici očistili a zkontrolovali, zda při této anabázi nedoznal nějaké vážnější újmy. Lídrovi kategorie LMGTE Am, kterým je Porsche #88, se zastávka v boxech protáhla a propadá se pořadím. Jeho místo ve vedení této kategorie zaujímá Porche #78. Po první hodině závodu ujely vozy na čele 35 kol a v jednotlivých kategoriích je po prvním střídání jezdců toto pořadí:

LMP1: #1; #8; #7; #2; #5; #6; #12; #4; #13

LMP2: #26; #42; #45; #44; #36; #27; #43; #37; #30; #35; #31

LMGTE Pro: #95; #51; #66; #71; #77; #97; #67

LMGTE Am: #78; #83; #98; #50; #88; #86

Ve 45 kole se vůz Audi #8, za jehož volantem je v této chvíli Olivier Jarvis, dostává na 1. místo před Porsche #1 s Brendonem Hartleym. Hrozba však trvá i nadále, protože za Hartleym o pouhých 0,4s jede na třetím místě André Lotterer v Audi #7. Marc Lieb v Porsche #2 jede na čtvrtém místě se ztrátou dalších 10s. Ve 48 kole se znovu mění pořadí, když André Lotterer zdolává Brendona Hartleyho. Na čele tedy ujíždí obě Audi (#7 a #8) před oběma vozy Porsche (#1 a #2). Obě Toyoty od počátku závodu ztrácí na vedoucí čtveřici v každém kole zhruba 1,5 s a zdání ze začátku závodu se potvrzuje. Pokud se nestane něco nečekaného, budou se v tomto závodě prát o vítězství obě koncernové značky.  Ale nepředbíhejme, v závodě je možné cokoli, o čemž jsme se přesvědčili při minulém měření sil v Le Mans. Ford #67 se po kontrole vrací do závodu, ale v tuto chvíli je v celkovém pořadí beznadějně poslední se ztrátou 9 kol na doposud nejpomalejší vůz Porsche #86.

Po 90 minutách, kdy čelo závodu má ujeto 51 kol, jedou vozy v jednotlivých kategoriích v tomto pořadí:

LMP1: #8; #7; #1; #2; #5; #6; #13; #4; #12

LMP2: #26; #45; #36; #44; #43; #42; #27; #37; #30; #35; #31

LMGTE Pro: #95; #51; #66; #71; #77; #97; #67

LMGTE Am: #78; #83; #50; #98; #88; #86

Od 55 kola zajíždí postupně vedoucí vozy do boxů ke druhé plánované zastávce. Díky tomu Toyoty postupují na čelo závodního pelotonu. V 64 kole ale jako poslední z čela jedou k mechanikům i oba japonské speciály a pořadí se opět vrací na původní stav. Do vedení LMGTE Am se dostává Corvetta #50, vzápětí vlaje žlutá vlajka, Ferrari #83 je ve štěrkové zóně v zatáčce 14 a trať je nutné očistit. Do boxů míří Ford #67, který po požáru evidentně není v dobré kondici.

Po první třetině závodu (120 minut, 67 kol) jedou vozy továrních týmů v kategorii LMP1 v tomto pořadí: 1. Porsche #1 (M. Webber); 2. Audi #7 (A. Lotterer) + 6,5 s; 3. Audi #8 (L. Di Grassi) + 2,5 s; 4. Porsche #2 (R. Dumas) + 16,5 s; 5. Toyota #5 (A. Davidson) + 1:17 min; 6. Toyota #6 (S. Sarazin) +1:51 min; Za nimi jsou vozy soukromých týmů seřazeny takto: 7. Rebellion #13 (D. Kraihamer) - 4 kola; 8. ByKolles #4 (S. Trummer) +19 s; 9. Rebellion #12 (M. Beche) +24,5 s

V ostatních kategoriích je pořadí:

LMP2: #26; #42; #36; #43; #45; #44; #27; #37; #31; #35; #30

LMGTE Pro: #95; #51; #66; #71; #77; #97; #67

LMGTE Am: #50; #78; #98; #88; #83; #86

V boxové uličce se objevuje další oheň, tentokrát je postiženo Porsche #88. Na rozdíl od Fordu se ale v tomto případě jedná o krátkou epizodu a po necelých dvou minutách je vůz znovu na trati. To se však nedá říci o již zmíněném Fordu #67, který znovu zajíždí k mechanikům a v garáži stráví dalších 11 minut. Na čele LMGTE Am se opět mění pořadí Porsche #78 předjíždí Aston Martin #50.

Zhruba po 2,5 hodinách zastavuje v boxech dosavadní lídr LMP2 G-Drive #26, který vzápětí odstupuje ze závodu kvůli poruše na převodovce.  V této době postupně znovu celé startovní pole zajíždí k mechanikům na plánovanou zastávku. Jak moc záleží na správném načasování těchto zastávek předvádí Porsche, které se po absolvování pit-stopů ujímá vedení v LMP1. V 75 kole má Toyota #5 po mírné strkanici na trati poškozenou přední část, Od předního kola se kouří, jak se poškozená karoserie tře o pneumatiku. Vzápětí Toyota ztrácí část kapotáže a jsou vyvěšeny žluté vlajky. Trosky jsou rychle odklizeny a po pár minutách se opět závodí naplno. Důkazem toho je Aston Martin #98, který předjíždí Porsche #78 a vrací se zpět na vedoucí pozici v LMGTE Pro. V LMP2 se na první místo posouvá Signatech #36.

Přesně v polovině závodu, tedy po 3 hodinách ostrého tempa, ujeli nejrychlejší vozy na čele 98 kol a pořadí závodu v jednotlivých kategoriích je takové:

LMP1: #2; #1; #8; #7; #6; #5; #13; #12; #4

LMP2: #26; #45; #36; #44; #43; #42; #27; #37; #30; #35; #31

LMGTE Pro: #95; #51; #66; #71; #77; #97; #67

LMGTE Am: #78; #83; #50; #98; #88; #86

V době, kdy je ze závodu odjeto 3:15 hod. se objevuje kouř v zatáčce č. 4. Maršálové se chopili žlutých vlajek a závodní pole míjí odstavený ByKolles #4, ze kterého stoupá dým. V tomto případě platí: více dýmu, méně plamenů, vůz je rychle odstaven a po krátkém uklidnění se v čase 3:22 hod. celé startovní pole opět rozjíždí do ostrého tempa. Po dalších cca 15 minutách postihuje technický problém Toyotu #6, která je odtlačena do garáže. Zde vůz stráví 6 minut, než je opraven malý technický problém v motorové části a #6 se vrací zpět na trať. V té chvíli je však druhá Toyota #5 předjeta lídrem závodu Porsche #2 o celé 1 kolo, japonské speciály zkrátka nemají v Německu dobrý den.

V čase 4:12 hod koliduje vedoucí Porsche #2 s Porsche #88, které se po kontaktu ocitá ve štěrkové zóně. Nastává další žlutá fáze, které jezdci využívají k zastávce v boxech. Podobně, jako před 1,5 hodinou Toyota #5, má i Porsche #2 poškozenou přední část a musí k mechanikům pro novou kapotáž. Ani nyní nevlály žluté vlajky moc dlouho a po 3 kolech se znovu závodí. Po 4:20 hodinách ostrého závodního tempa zdaleka není na čele startovního pole nic rozhodnuto. Díky zpomalovací fázi se vozy sjely k sobě a první tři nejrchlejší speociály LMP1 dělí mezi sebou pouhých 12 sekund!!!  Také v kategorii LMGTE Pro se o vedení svádí těsné souboje, o vedení bojuje Ferrari #51 s Ason Martin #95 a za nimi další Ferrari #71 odráží útoky Fordu #66. Tyto 4 vozy jedou v rozmezí 24 sekund!!! Díky dalším plánovaným zastávkám v boxech se však jednotlivé intervaly přece jen natáhnou a vozy přestanou jezdit v tak těsných rozestupech.

Pořadí po 5 hodinách závodu se ustálilo v podobě:

LMP1: #1; #8; #7; #2; #6; #5; #13; #12

LMP2: #36; #43; #31; #42; #44; #37; #35; #27; #30

LMGTE Pro: #95; #51; #71; #66; #77; #97; #67

LMGTE Am: #98; #78; #83; #50; #88; #86

Poslední hodina závodu už nepřinesla žádnou dramatickou zápletku. Pořadí se ustálilo a soupeři spíše vyčkávali na chybu druhých, než aby se sami pouštěli do nějakého riskantního útočení. To ale v žádném případě neznamená, že se nejede v ostrém tempu. Stále je na trati hodně předjíždění a akce, o kterou se však starají hlavně jezdci LMP1 a LMP2, kteří se proplétají mezi pomalejšími „gétéčky“ To však v žádném případě neshazuje vytrvalostní závody. Naopak díky faktu, že se na dráze míchají vozy s různou výkoností, se na dráze sstále něco děje a diváci jsou svědky nepřetržité vzrušující podívané, i když se skutečné pořadí mezi jezdci nijak nemění. V tomto duchu se odehrál také dojezd celého závodního pole do cíle letošního závodu 6 Hours of Nürburgring.

Výsledky závodu dle jednotlivých kategorií:

LMP1

1. Porsche 919 Hybrid #1                      6:01:16,183 hod.

2. Audi R18 e-tron quattro #8                +53,787 s

3. Audi R18 e-tron quattro #7                +0,696 s

4. Porsche 919 Hybrid #2                      +42,841 s

5. Toyota TS050 Hybrid #5                    -1 kolo

6. Toyota TS050 Hybrid #6                    -3 kola

7. Rebellion Racing R-One AER #13     -12 kol

8. Rebellion Racing R-One AER #12     -1 kolo

9. ByKolles Racing CLM P1/01 AER #4 -51 kol

LMP2

1. Signatech Alpine A460 #36                               6:02:04,105 (-16 kol)

2. RGR Sport Ligier JS P2 #43                             +16,478 s

3. Extreme Speed Motorsport Ligier JS P2 #31    -2 kola

4. Strakka Racing Gibson 015S #42                     +0,071 s

5. Manor Oreca 05 #44                                         +17,765 s

6. SMP Racing BR01 #37                                      -1 kolo

7. Baxi DC Racing Alpine A460 #35                      +28,842 s

8. SMP Racing BR01 #27                                      +37,646 s

9. Extreme Speed Motorsport Ligier JS P2 #30     -3 kola

10.Manor Oreca 05 #45                                          -6 kol

11. SMP Racing BR01 #27                                     -24 kol

LMGTE Pro

1. AF Corsa Ferrari 488 GTE #51                              6:02:26,320 (-24 kol)

2. AF Corsa Ferrari 488 GTE #71                              +29,730 s

3. Aston Martin Vantage V8 #95                                +17,664 s

4. Chip Ganassi Racing Ford GT #66                        -1kolo

5. Aston Martin Vantage V8 #97                                +44,003 s

6. Dempsey Proton Racing Porsche 911 RSR #77   +27,300 s

7. Chip Ganassi Racing Ford GT #66                        -9 kol

LMGTE Am

1. Aston Martin Vantage V8 #98                                 6:02:03,608 (-28 kol)

2. KCMG Porsche 911 RSR #78                                +1:02,201 min

3. AF Corsa Ferrari F458 #83                                     -1kolo

4. Larbre Competition Corvette C7                             +13,831 s

5. Abu Dhabi Proton Racing Porsche 911 RSR #88  +1:16,498 min

6. Gulf Racing Porsche 911 RSR #86                        -92 kol

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy