Pokud byly před Engeho návratem do kokpitu nějaké otazníky nad jeho zdravotním stavem, český jezdec je tak rychle smetl ze stolu.
Jezdec, který havaroval z prvního místa v St. Pete 31. března, utrpěl kromě jiných zranění i roztříštění levého lokte, který byl operován 6. dubna. Na trať se vrátil v zářivé formě, když pro zítřejší závod American Le Mans Series v Miller Motorsport Parku vybojoval pole position třídy GT2.
Enge, startující v týmu Petersen Motorsports/White Lightning s vozem Ferrari F430, v kvalifikaci zajel na 4,5 míle dlouhé trati se 22 zatáčkami svůj nejrychlejší čas víkendu 2:43,226, čímž zároveň stanovil nový traťový rekord třídy GT2. Závod bude odstartován v 5:05 odpoledne místního času, Enge ho bude rozjíždět a krátce před polovinou závodu předá vůz Darrenu Turnerovi.
Včerejší kolo týmu Michaela Petersena pokořilo dosavadní traťový rekord, jehož hodnota byla z loňského roku 2:44,024, postaral se o něj vůz Ferrari F430 GT. Dnešní výkon dostal Engeho do velmi jedinečné a zároveň záviděníhodné pozici, kdy v Miller Parku současně drží traťové rekordy ve třídách GT1 i GT2. Sedminásobný držitel pole position ALMS zajel v roce 2006 svůj čas s vozem Aston Martin DBR9. Právě před rokem, opět ve dvojici s Darrenem Turnerem, vyhráli i závod.
Pro tým vedený Dale Whitem je to druhé pole position sezony a celkově páté v kariéře. První letošní pole bylo v St. Pete, kde jej zajel také Enge. Dvakrát vítězný tým ALMS byl letos čtyřikrát v první řadě (Sebring, St. Pete, Houston a Salt Lake City). Vůz zajel nejrychlejší kolo závodů v St. Pete, Long Beach a Houstonu.
Tomáš Enge: „Nemůžu uvěřit, že jsem zajel takový čas. Chtěl bych poděkovat Michaelu Petersenovi, že mě vytáhnul po nehodě zpátky a týmu za přípravu tak dobrého vozu. Po celý letošní rok jsme byli nejrychlejší, ale nedokázali jsme vše poskládat dohromady. Snad se to podaří tento víkend. Je to dost náročná trať. Musíte jet správnou stopu a najít správný rytmus. A taky musíte mít dobrý vůz. Dokonce těsně před kvalifikací jsme udělali pár změn v nastavení, abychom se co nejvíce přiblížili.(O zranění) S levou rukou nemůžu správně pracovat, nebo používat ji tak, jako normálně. Pokud dojde k přetáčivosti, je to dost obtížné. Zítra v závodu z toho mám trochu obavy. Ale vím, že pokud chceme vyhrát, nesmím udělat žádnou chybu. Takže se budu snažit nechybovat.“
Darren Turner: „Pochopitelně mám radost, že se Tomáš vrátil po zranění a předvedl v kvalifikaci takový výkon. Je to hodně působivé. Myslím, že pro závod máme slušnou formu. Ve druhém dnešním tréninku jsem začal vůz dobře cítit a byl jsem spokojený s mými časy na starých pneumatikách. Obecně si myslím, že v závodu budeme mít dobrou rychlost. Máme v závodu vše potřebné pro jízdu v čele. S průběhem víkendu má trať stále větší a větší přilnavost, což je normální na většině tratí, ale tady je to vidět více než jinde. V závodu jde hlavně o to, že se jede docela pozdě a západ slunce je normálně dost dramatický. Okruh je i za ideálních podmínek dost těžký, ale když nízko posazené slunce svítí dost dlouho přímo do očí, je to ještě těžší. (O Ferrari 430) Pro mě je nejzajímavější to, jak je vůz citlivý na změny nastavení. Po prvním tréninku jsme udělali pár drobných změn, které znamenaly docela dost velký rozdíl ve výkonnosti vozu. Možná se musím dále učit, jak dostat z F430 maximum. (O Ptersen Motorsports / White Lightning) Cítil jsem se v týmu hned od počátku velmi vítaný a dostal jsem hodně prostoru, aby si zvykl. Snad se týmu odměníme za všechnu tvrdou práci vítězstvím v zítřejším závodu.“
Výsledky, kvalifikace pro 5. závod ALMSm Utah Grand Prix v Salt Lake City
1. P2 Dumas/Bernhard Porsche RS Spyder 2:18.128
2. P2 Briscoe/Maassen Porsche RS Spyder 2:18.808
3. P2 Diaz/Fernandez Lola/B06-43/Acura 2:19.443
4. P2 Dyson/Smith Porsche RS Spyder 2:20.097
5. P2 Brabham/Dayton/Johansson Acura/ARX-01a 2:20.389
6. P2 Franchitti/Herta Acura/ARX-01a 2:20.648
7. P2 Wallace/Leitzinger Porsche RS Spyder 2:20.720
8. P1 McNish/Capello Audi AG/R10/TDI 2:21.043
9. P1 Werner/Pirro Audi AG/R10/TDI 2:21.450
10. P2 Bach/Devlin Lola/B07-40/Mazda 2:24.923
11. P1 Field/Berry/Field Creation/CA06H/Judd 2:29.573
12. P1 Lewis/Willman Creation CA06H-Judd 2:35.174
13. GT1 Beretta/Gavin Corvette C6.R 2:35.697
14. GT1 O`Connell/Magnussen Corvette C6.R 2:38.689
15. GT2 Enge/Turner Ferrari 430GT 2:43.226
16. GT2 Melo/Salo Ferrari 430GT Berlinetta 2:43.541
17. GT2 van Overbeek/Bergmeister Porsche 911 GT3 RSR 2:44.162
18. GT2 Kelleners/Milner Porsche 911 GT3 RSR 2:45.382
19. GT2 Liddell/Henzler Porsche 911 GT3 RSR 2:45.635
20. GT2 Aguas/Mediani/Pruitt Ferrari 430 GT 2:45.896
21. GT2 Pechnik/Neiman Porsche 911 GT3 RSR 2:46.249
22. GT2 Maxwell/Sellers Panoz Esperante GTLM 2:46.763
23. GT2 Jonsson/Helary Ferrari 430GT Berlinetta 2:46.769
24. GT2 Farnbacher/Tafel Porsche 911 GT3 RSR 2:47.091
25. GT2 Pappas/Borcheller Porsche 911 GT3 RSR 2:47.825
26. GT2 Hand/Auberlen Panoz Esperante GTLM 2:47.952
Internet a livetiming: www.americanlemans.com
Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.