Text: Aleš Sirný
Lewis Hamilton se opřel do úrovně jezdců série IndyCar, potažmo Indianapolis 500. Jestliže Fernando Alonso při svém debutu startuje z pátého místa, jak jsou tedy dobří tamní jezdci? Inu úroveň jezdců F1 v roce 2007 taktéž nebyla kdovíjak vysoká. Vždyť Hamilton při debutu v GP Austrálie obsadil na startu čtvrté místo.
A nebo je to všechno tím, že jak Hamilton, tak Alonso startovali v nejlepších týmech se špičkovou technikou? Hamilton v McLarenu, Alonso u Andrettiho, kde mu pomáhali čtyři týmoví kolegové, z nichž jeden vyhrál a další dva dojeli v TOP10? A ten čtvrtý byl horkým kandidátem na výhru, dokud mu neodešel, stejně jako Alonsovi, motor.
Mimochodem vítězný Takuma Sato měl velmi blízko k historickému triumfu v Indianapolisu v roce 2012. Bohužel při souboji s Dariem Franchittim se oba nevlezli do zatáčky v posledním kole a odnesl to nárazem do zdi právě Sato. Každopádně okamžitě po dojetí Indy 500 se z řad diváků i některých novinářů – znovu – začala zpochybňovat tamní jezdecká úroveň. Vždyť Sato v týmech Jordan, B.A.R. a Super Aguri F1 nic nedokázal. No, včera byl nejlepší z 33 pilotů včetně Juana Pabla Montoyi, který si jak známo, dokázal poradit i s Michaelem Schumacherem.
Z formule 1 se stalo pochybné měřítko úspěšnosti a kvality pilotů. A úspěšní piloti jsou pouze ti, kteří v F1 vyhrávají. Potíž je v tom, že musí sedět ve vítězném autě. V jiných sériích stačí sedět v dobrém autě a o zbytek se postará jezdecký um a bezchybná strategie.
Jeden z nejlepších pilotů sportovních prototypů André Lotterer si v roce 2014 vyzkoušel formuli 1. Na GP Belgie se s Caterhamem kvalifikoval o sekundu rychlejším časem než týmový kolega. V závodě odjel kvůli poruše jen jedno kolo a šel si dál po svých – vyhrávat v prototypu LMP1.
Sebastiena Buemiho vykoplo v F1 Toro Rosso. Špatný pilot? Ne, jen špatné auto. Letos dvakrát startoval s toyotou LMP1 a dvakrát vyhrál. A taky startuje ve formuli E, kde ovšem tak příznivou stoprocentní statistiku nemá – ze šesti startů „jen“ pět vítězství.
Hodnotit úroveň pilotů v jiných sérií podle jejich statistik ve formuli 1 je zkrátka pohrdání. Hanit ostatní piloty je u ortodoxního f1-člověka asi jen pud sebezáchovy, který jej chrání před tím, aby uvěřil něčemu, co by mohlo ohrozit jeho vnitřní rovnováhu.