O: Pane Stucku, Marco Wittmann je šampion DTM - zasloužil si tento titul?
Hans-Joachim Stuck: Zcela jasně ano! Pro mě byl letos jezdeckou hvězdou. A to v DTM jezdí velmi dobří jezdci. Marco Wittmann je vyjímečný jezdec - jako Michael Schumacher, Sebastian Vettel ve svých časech u Red Bullu nebo Nico Rosberg v letošní sezoně.
O: Co ho tak odlišuje?
H-JS: Není jen velmi rychlý, ale jezdí také velmi inteligentně. Jasně, má dobré auto a jeho tým ho také dobře řídí. Ale má také velký jezdecký talent nikdy nepoškodit auto a je velmi stabilní.
O: Naopak Edoardo Mortara je typem jezdce, který vždy jezdí naplno. Jaké jsou jeho kvality?
H-JS: Ano, je také velmi, velmi rychlý. Ale také s autem vjede do jakékoliv malé díry, která se před ním otevře. Najede do ní, i kdyby měla jenom jeden metr a on přitom potřeboval dva metry.
O: Jeho jízda je ale kořením DTM, ne?
H-JS: Ano, jistě. Je dobré, že máme takto rozdílné typy jezdců. Například v F1 mám občas pocit, že jsou všichni jezdci stejní. Proto jsem byl rád, když si Lewis Hamilton na tiskové konferenci hrál s telefonem - to se alespoň něco dělo. Jde přece o zábavu pro fanoušky, nejezdíme zde jen pro nás.
O: Zábava v DTM 2016 byla ale trošku uměle vytvořená - BMW dostalo výhodu [nižší váha, širší zadní křídlo]. Při zpětném pohledu, bylo to správné rozhodnutí?
H-JS: Ano, na 100 %. Správné bylo, že jim byla tato výhoda udělena, a také to, že jim nebyla během sezony odebrána.
O: To nám musíte vysvětlit - možná také jezdcům Audi a Mercedesu...
H-JS: Určitě, tak za prvé: Občas mělo výhodu Audi, občas Mercedes, takže BMW není žádná výjimka. V této sérii jde hlavně o jedno: napětí. S tím souhlasí všichni tři výrobci. Když se někdo před sezonou ocitne v prekérní situaci, tak se společně sejdeme a ušetříme ho od katastrofy. Nemáme tolik značek, jako jinde, kde jede třeba 14 výrobců. Máme jen tři a kdyby jeden nestačil, tak by to byl pro fanoušky problém. Bylo by to nudné. Jsem za DTM rád, že jsme se domluvili.
O: Ale když Wittmann vedl a ostatní výrobci mohli chtít vyrovnání nebo alespoň snížení výhody, tak proč byste nesouhlasil?
H-JS: Nemá smysl zasahovat do rozběhnuté sezony. Chtěli jsme napětí, to jsme měli, takže proč něco korigovat?
O: Protože teď může před každou sezonou přijít jedna značka a chtít podobnou úlevu...
H-JS: Přiznávám, že tohle si u nás nikdo nepřeje. Ale je to jednou z výhod DTM, že zde možnost takovéto úpravy existuje. Máme tři značky, pneumatiky a aerodynamika jsou dost svázány pravidly a my potřebujeme napětí.
O: Proč jsou v DTM vlastně jenom tři značky? Je DTM uzavřená společnost?
H-JS: Naopak, jsme absolutně otevření! Šéf ITR, Hans-Werner Aufrecht, je v této otázce hodně aktivní - naposledy jsme měli na Nürburgringu Japonce a hodně jsme s nimi jednali. Moc bychom si přáli, kdyby ještě někdo přišel. Ale ještě důležitější je, aby nikdo neodešel. Pokud by zůstaly jenom dvě značky, nebyl by to šampionát.
O: Hrozí tento scénář?
H-JS: V roce 2017 a 2018 ne. Ale kdo ví, jaký bude další vývoj? Kdo ví, co chtějí značky a kdo ví, co chtějí fanoušci?