Unikátní a zcela nový motocykl FGR Midalu se čtyřdobým šestiválcovým motorem o obsahu 2442 ccm, kapalinou chlazeným, s výkonem 240 koní, který ve čtvrtek představila česká společnost MOTO FGR z Ústí nad Orlicí, patří k nejnavštěvovanějším exponátem veletrhu. Stánek firmy ve střední hale Průmyslového paláce je neustále v obležení.
\"Máme z tohoto úspěchu velkou radost. Snad jsme dokázali, že u nás pořád platí to pravidlo o zlatých českých ručičkách a v Čechách je možné úplně všechno. Naše společnost je klasickou rodinnou firmou, kterou vedu já se svými syny Lubošem a Michalem, máme kolem 30 zaměstnanců a snažíme se naplňovat svou vizi, která zdaleka není jen o motocyklech. Obecně se věnujeme vývoji a výrobě jednoúčelových strojů pro automobilový, elektrotechnický a potravinářský průmysl. Jedná se zpravidla o jeden stroj svého druhu nebo velmi malou sérii,\" řekl agentuře Mediafax šedesátiletý předseda představenstva společnosti MOTO FGR, který projekt momentálně nejsilnějšího motocyklu na světě vymyslel a realizoval.
Od prvního konstrukčního výkresu až po jízdní zkoušky a oficiální přezentaci motocyklu FGR Midalu uběhlo pět a půl roku roku. Realizaci projektu podpořilo svým grantem ministerstvo průmyslu a obchodu. \"Koncepci motocyklu jsem vymyslel já a splnil jsem si tak jeden ze svých velkých snů. Ovšem celkově jsme do realizace zapojili celkem 44 firem jako subdodavatele, z toho je drtivá většina českých. Je to tedy skutečně česká motorka. Pouze pár věcí na tomto stroji je ze zahraničí. Nemělo smysl vymýšlet něco, co už je dávno dobře vymyšlené. Proto jsme nakoupili tlumící jednotky a pružiny u firmy Öhlins, brzdy u společnosti Brembo a povrchovou úpravu stroje jsme nechali udělat v Itálii. Ostatní je česká práce,\" vysvětlil Miroslav Felgr.
Šéf firmy, který je původním povoláním mechanikem a zámečníkem motocyklů, pečlivě sleduje situaci na světovém motocyklovém trhu a rozhodl se vyrábět stroj, který bude ekvivalentem automobilů Bugatti či Veyron na dvou kolech. \"Původně jsme uvažovali o motorce s motorem o něco slabším, ale zjistili jsme že firma Triumph vyvíjí motocykl s tříválcovým motorem o obsahu 2,3 litru. Proto jsme šli s obsahem výš a podle naší koncepce vidlicového šestiválce motor zkonstruoval Oldřich Kreuz z Vodňan, bývalý konstruktér společnosti ČZ Strakonice. Na design jsme vyhlásili výběrové řizení, do kterého se přihlásilo 45 lidí. Vyhrál ho přední český odborník Stanislav Hanuš. Takhle jsme šli krok za krokem. Postupovali jsme způsobem obvyklým v naší firmě, podle druhu práce jsme si najímali odborníky a zadávali práci. Nedokážeme si odlít nebo vylisovat a povrchově upravit všechno, co potřebujeme. Ale vývoj motorky trval zhruba stejnou dobu, jakou potřebují například velké japonské společnosti v tomto oboru,\" prozradil šéf společnosti MOTO FGR.
K názvu Midalu dospěl Miroslav Felgr se svými syny složením rodinných křestních jmen. \"Mi\" jsou počáteční písmena jmen Miroslav a Michal, \"Da\" počáteční písmena manželky Dany, \"Lu\" počáteční písmena jména Luboš.
\"Nyní je projekt v té fázi, že předáme dokumentaci ministerstvu průmyslu a obchodu, abychom splnili všechny podmínky grantu. Nyní registrujeme objednávky a do konce roku vyrobíme nultou sérii šesti kusů. V dalších letech budeme vyrábět do 50 kusů ročně. Tento motocykl nikdy nebude na prodej v autosalonu, ale vždycky jako exkluzivní produkt podle individuálních požadavků zákazníka. Nebude levný, zájemci musejí počítat s tím, že zaplatí sedmimístnou sumu v korunách. Ozývají se i zákazníky ze zahraničí, i z takových zemí jako jsou třeba Argetina nebo Indonésie,\" poznamenává Miroslav Fergl.
Stroj FGR Midalu 2500 V6 není první motorkou, kterou česká firma vyrobila. Už v 90. letech vyráběl Miroslav Felgr motocykly zn. Perti a předchůdcem dvouapůllitrového siláka je FGR 125 pro závody silničních motocyklů. na okruzích pro mistrovství Evropy a národní šampionáty ve třídě do 125 ccm. Stroje FRG 125 si najímají většinou němečtí a maďarští jezdci. S českými závodníky jely na divokou kartu i tři závody mistrovství světa při Grand Prix České republiky v Brně v roce 2007, 2009 a 2010.
\"Dvouapůllitr zůstane motorkou pro cestování po silnici nebo na jízdu pro potěšení. Nechystáme ani jeho kapotovanou verzi, zůstane prostě v kategorii naked bike, čili bude vždy takzvaným ´naháčem´. Neplánujeme jeho závodní variantu. Máme před sebou další zajímavé projekty, ale ty si zatím necháváme pro sebe,\" dodal Miroslav Fergl.