KTM 690 Duke R

| foto: Archiv MOTO365.cz

Automobilové značení, které proniklo i do světa motocyklů, je nepraktické a klamavé. KTM na to ale jde se svým největším jednoválcem víc než férově.

Malý Duke byl už jedním z posledních silničních modelů KTM, který vedle sebe nemá nějakého ušlechtilejšího bratříčka. A vlastně ho mít nebude ani v brzké budoucnosti- nový Duke R s objemem motoru skoro 700cm3 je spíše hřmotný tatík nežli bratříček. Plnokrevnost, dominance, zátah, jízda po zadním, naprosté ovládnutí serpentin i klikatých okresek. Kdo se někdy svezl na některém z modelů řady 690, musel uznat, že mezi konkurenčními bajky neexistovala jiná žádná taková raketa. Zkrátka nářez se vším všudy.  Nuže, nový Duke R slibuje ještě víc. Motoru byl zvětšen zdvih, hlava válce zůstala stejná, komprese vzrostla. Celkem to dělá mocných 70 koní výkonu a 70 Nm točivého momentu. Hmm, něco mi říká, že se jednoválec svými výkony právě slušně vyšvihl mezi oblíbené dvouválcové nakedy střední třídy, jako jsou Suzuki SV 650, Kawasaki ER-6N či Ducati Monster 696 a co do hmotnosti už pro ně prostě představuje nepolapitelnou střelu. Hranici 200 km/h teď tento big single bez debat prolomí i v silném protivětru.  Mimo válce motoru se nový model odlišuje od původního Duke ještě lehce vylepšeným odpružením. Zřejmě nebyl důvod na již dobré motorce provádět nějaké neopodstatněné změny. Je otázkou, nakolik bude větším zdvihovým objemem ovlivněna spotřeba paliva, která byla u původního modelu všemi tak vychvalována. Design nechť posoudí každý dle svého uvážení, podle mě je prostě mnohem krásnější než „obyčejná verze“.

Čekají tedy civilní jednoválce opět světlé zítřky? Od časů oblíbené Suzuki DR 800 Big se všichni výrobci striktně drželi okolo hranice 650 kubíků, nikdo se neodvážil jít výrazně výš a tím pádem tyto motory už neměly z čeho čerpat sílu, aniž by neutrpěla životnost. Tím také zastaraly a zevšedněly. Možná KTM právě nastartovala nový trend, přidat by se mohla třeba Yamaha, která má použitelný buchar o objemu 686 cm3 ve své čtyřkolce Raptor. Proč jej nevsadit do XT a nezačít tak novou a zajímavou válku mezi jednoválcovými stroji? Rozmanitost je krásná věc a zvuk klapajícího jednoválce by mezi motocykly v budoucnosti velmi chyběl…     

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy