Třída motocyklů a čtyřkolek byla letos pro českou výpravu na Dakaru 2009 ochucena smíšenými pocity. Jednak kvůli trati, která měla neuvěřitelné extrémy a také nové prostředí, které se na jihoamerickém kontinentu vyčleňuje specifickými znaky. Hodně diváků, spousta prachu, velká poušť a také přejedz hor, které se s nikým nemazlili. Motocyklisté a quadisté se proto měli na co těšit a pouhé dojetí do cíle bylo malým vítězstvím.
Martin Macek
12.9.1968
198cm, 100kg
Yamaha WR450F
Obrovský muž na Dakaru jak se mu začalo přezdívat po jeho první účasti na této mezinárodní akci. Jeho první start byl teprve v roce 2007 a je dost možné, že celkové umístění, které dosáhnul by mohlo být lepší nebýt jeho vzrostlé postavy a velké váhy. Také motocykl o objemu 450ccm asi není úplně to pravé ořechové a pro novou trať, která se letos musela v jihoamerické verzi Dakaru jet by byla možná lepší volaba KTM o objemu 690ccm, která by jeho postavě slušela lépe a umístění v cíli mohlo být ještě lepší. Nicméně proti gustu žádný dišputát a jestli je Macek na Yamahu zvyklý nelze proti tomu nic namítat. Letos z toho bylo 18. místo v celkovém pořadí.
Jan Froněk
9.4.1969
180cm, 85kg
KTM 690
Letos vsadil Froněk na motocykl značky KTM 690, který si ve většině sám postavil a tak doslova věděl do čeho jede a na čem! Stejně tak si musel zabezpečit svůj vlastní servis, kde mu pomáhali jeho rodinní příslušníci a o financích ani nemluvě. V africkém Dakaru jsou soukromníci největší dobrodruhové ale v náročném jihoamerickém Dakaru byly téměř hrdinové. Vystoupení Froňka na Dakaru bylo završeno na 44. místě.
David Pabiška
27.6.1975
175cm, 100kg
KTM Rally Replica 690
Výhodou Pabišky na letošním Dakaru bylo to, že nemusel řešit příliš velké technické problémy, nicméně nelze řict, že nebyly problémy s údržbou jak techniky, tak lidského potenciálu. Toto se ale nevyhnnulo většině jezdců, kteří řešili nejeden defekt přímo na trati. Dalším faktorem bylo také to, že zvolil silnou verzi KTM, na které jela většina zúčastněných závodníků. Letošní Dakar završil na 65. místě a jak sám říká několik dnů po rally bude jen a jen odpočívat.
Dušan Randýsek
27.3.1971
182cm, 75kg
KTM Rally Replica 690
Letošní rally Dakar představoval Dušan asi trochu jinak. Ale jak už to tak bývá, člověk míní a život mění a na dlouhých pláních jihoamerického kontinentu toto platí dvakrát tak! Čtvrtá etapa byla maximum, co mohl Randýsek letos dokázat, protože po pádu v etapě z Jacobacci do Neuquenu. Závěrem přejeme Dušanovi brzké uzdravení a dobrou rekonvalescenci.
Ivo Kaštan
6.9.1964
182cm, 74kg
Honda XR125
Jeden z nejzkušenějších závodníků na letošním Dakaru. Trošku netradičně dal letos přednost nejmenšímu motocyklu, který se snad na Dakaru objevil a to Hondě XR125. Jeho vlastní stavba byla základem pro speciál na dakarskou rally ale spíše než o to zajet výsledek šlo o to přesvědčit se o kvalitách tohoto mini-motocyklu.
Josef Macháček
13.3.1957
176cm, 85kg
Yamaha Raptor
Zřejmě nejslavnější Čech ihned po Lopraisovi, který kdy brouzdal písky pod křídly Dakaru na čtyřkolce. Jeho páté vítězství na Dakaru bylo pro něho také poslední a sám o sobě říká, že se dále bude více věnovat vývoji techniky a zlepšením pro závodní speciály. Každopádně první místo na Dakaru mu jistě zanechá spoustu krásných vzpomínek.
Oldřich Bražina
1959
Yamaha 660
Parťák na trati Josefa Macháčka si letos odbyl první start. V osmačtyřiceti letech si konečně vyzkoušel jaké to je usednout za řidítka závodní čtyřkolky a projet celou sérii etap, které připravili na letošní rok. Koneckonců při prvním startu dojet pátý je vynikající výsledek, obzváště se nechal Olda slyšet, že jeho cílem je hlavně dojet.
Jak jeli Češi na Dakaru
Malá rekapitulace našich závodníků na letošním Dakaru. Každý z Čechů měl stejnou šanci promluvit do konečného pořadí. Někomu se to povedlo lépe, jinému hůře. Za zmínku ovšem stojí také nesmírná náročnost letošní rally.