Celosvětová finanční krize hýbe téměř každou ekonomikou. Dopady v našich zeměpisných šířkách by se daly popsat ve dvou rovinách. Je to jednak celosvětový pohled na vyvíjející ekonomické ukazatele ve světě. Druhý pohled se nám více zúží spíše na naší republiku a na to, jak se dotkne ekonomická recese našich peněženek.
Pro fanouška motocyklového světa, který si dění v ekonimických sférách všimnul, jistě napadne jak to bude vypadat v motocyklovém průmyslu? Celkové ukazatele, do kterých motocyklový průmysl (dále jen MP) spadá a vykazuje růst nebo pokles ukazuje celkový průmysl. Faktem je, že pokles průmyslu v České republice za poslední rok dosáhl hodnoty 7,6 %. K poklesu průmyslové produkce nejvíce přispěla výroba dopravních prostředků a zařízení (pokles o 14,7 %). Jelikož v tomto odvětví se nejvíce angažuje automobilový průmysl a jeho dominance vůči ostatním průmyslům je veliká, může mít pro české občany jeho zakolísání nedozírné následky. Už letos se totiž zastavují výrobní pásy dříve než bude konec roku a stále více lidí musí jít na vánoční dovolenou dříve než v minulých letech. Omezení výroby ve všech odvětvích je reakcí na odbyt a na to jaké budou předpoklady vyvíjejících cen v roce 2009.
Co z toho vyplývá pro motocyklový průmysl? Jednak to, že se bude odvíjet podobným směrem jako trh s automobily. Kdo si chce pořídit nový motocykl, tak ten si ho pořídí krize nekrize. Výhodou pro konečného zákazníka je to, že se s cenou půjde dolů, tak jako se všemi komoditami týkající se této oblasti (pohonné hmoty, gumárenský průmysl atd.). Po těchto krocích bude situace na trhu stále více komplikovanější pro menší firmy, subdodavatele velkých firem a těch, kteří drží náklady na nejnižší možné hranici vzhledem k jakémukoliv zisku. Scénář s redukcí stavů zaměstanců a také možných pompézních projektů se dotkne ale i těch největších firem.
Důvěra lidí, aby otevřeli své peněženky a začali bezmezně důvěřovat ekonomice jako dřív se po pádů těch nějvětších bank a také země Islandu (kdo by si pomyslel, že se i stát může ocitnout jako oběť finanční krize) obnovuje ztěžka. Je si potřeba upřímě říct, že finanční krize je do značné míry také o tom jestli populace chce utratit své ušetřené peníze a tím je vložit do oběhu. Jedná se vlastně o důvěru lidí, že nebude hůř než je, a že své peníze mohou zase investovat. Jaký vliv na tuto důvěru lidí mají ekonomická fakta nebo mediální humbuk je otázka ale této odpovědi se bohužel v tomto článku nedočtete?
Stejně tak, jako o cenách nových motocyklů, tak také o cenách ojetých motocyklů se bude nekonečně diskutovat. Předpoklad, že ceny spadnou směrem dolů je téměř jasný. O kolik to bude, a který z motobazarů tuto dobu recese přežije se uvidí teprve v létě příštího roku. Tento termín je jako nejzašší, kdy by se podle ekonomů měly projevovat i v MP faktory ovlivňující celosvětovou ekonomiku. Tak jako klesá dynamika celosvětově, klesá i dynamika v naší eurozóně, do které patří také ČR.
Doufejme tedy, že se motocyklový svět po ekonomické bouřce zase uklidní a budeme moci každoročně vybírat z nekonečných modelů motocyklů, helem, kombinéz a příslušenství týkající se MP.
Názor: Finanční krize a motocyklový průmysl
Světová ekonomika se dostala letos do podvědomí zejména tím, že se otřásla její stabilita nejvíce za posledních několik desítek let. Jaký bude vliv těchto okolností na motocyklový průmysl a co mohou zájemci o motocyklový průmysl očekávat v nadcházejícím roce?