Závodní speciál MotoGP Yamaha YZR-M1

| foto: www.yamaha-racing.com

Báječní muži na velmi rychlých strojích. Jak takový závoní speciál vypadá a jaký má výkon? Se stoupající popularitou motocyklového sportu vám přiblížíme závodní speciál od Yamahy, na kterém jezdí Rossi, Lorenzo, Edwards a Toseland.

Se stále se zvyšující popularitou motocyklového sportu a to především silničního, se kolem těchto podniků točí více a více peněz, reklamy, sponzorů, marketingu atd. Někdy jsou opomíjená fakta, proč se toto všechno točí kolem motorek. Technika, kterou jezdci ovládají ve třídě MotoGP bude vysvětlena v následujících řádcích a fotografiích.

Předně závodní speciál jaký můžete vidět v MotoGP normálně v krámu neseženete. Jiná věc je superbikové mistrovství, kde se vychází ze sériově vyráběných modelů. Ostrá verze závodního speciálu v MotoGP je vyrobena pouze na závodní okruh za značných finančních nákladů. Poslední vyznamnou změnou, se kterou se v královské kubatuře museli stáje vyrovnat bylo snížení obsahu motoru z 990 ccm na 800 ccm. Tato změna přišla do sezony 2007 a letos se jede teda již podruhé. Stáje se tak museli zaměřit na přepracování tzv. šasi, což je obal motocyklu, který je velmi důležitý z hlediska aerodynamiky. Další v pořadí je motor, protože změna na 800 kubíků přinesla řadu záludností, se kterými se bylo třeba vypořádat a nakonec také řídící jednotky motoru, protože správné časování ventilů a jiných komponentů výrazně ovlivňují celkovou rychlost motocyklu.

Co se týče samotného motocyklu, tak se jeho výkon čtyřválcového motoru odhaduje na 210 koní (154,5 kW). Je to pouze orientační hodnota, protože konkurence v závodě závisí na utajení co si na ostatní protivníky ve startovním poli připravíte. Váha tohoto speciálu je pouze 148 kg, což je s disponibilním výkonem brutální kombinace. Maximálka tohoto technologického zázraku by měla být kolem 320 km/h. Převodovka je šestistupňová s možností řazení jak se spojkou tak bez spojky, většinou jezdci při řazení nahoru (1,2,3...) nepoužívají páčku spojky a využijí ji až při podřazování (6,4,3...). Motor je usazen do dvojitého delatboxového hliníkového rámu. Tlumiče jsou Ohlins, ráfky Marchesini a brzdy Brembo (vpředu 2 x 4pístkové na dvou 320 mm kotoučích a vzadu 2 x 2pístková na kotouči o průměru 220 mm). Nádrž, kterou disponuje tento stroj má kapacitu 21 litrů. Dle závodu se plní, tak aby byla na startu co nejnižší a občas jsou vidět komické situace kdy jezdec projede cílem a když projíždí děkovací kolečko, tak mu dojde benzín. Toto je důkaz toho, že se v závodech MotoGP počítá s každým gramem! Nakonec když si představíte, že při kvalifikaci se seřadí na prvních deseti místech jezdci v rozmezí jedné vteřiny, tak je vidět, že v tomto kolotoči rychlosti jedou všichni na maximum. Jak jezdci, tak technika a týmy s ní spojené.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy