V prvním díle jsme se věnovali číslům, která lemují historii působení Porsche v závodě 24 hodin Le Mans nebo s ním bezprostředně souvisí.
Psali jsme
V tomto díle si připomeneme některé zajímavé okamžiky, které se odehrály v rámci tohoto legendárního závodu, u nichž v hlavní roli stáli resp. seděli jezdci ve vozech Porsche.
1 - V roce 1951 bylo hlavním mottem motorsportu snižování hmotnosti. S modelem 356, který dostal přídomek SL („super light“), položilo Porsche základ své dlouhodobé tradice lehkých konstrukcí. Tento závodní speciál, jehož hlavním konstrukčním materiálem byl hliník, vážil „celých“ 640 kg. Nutno podotknout, že tento lehounký vůz nikdy v Le Mans nezískal vavřín nejcennější.
2 - na začátku roku 1956 se za volantem kupé Porsche 550A objevilo duo Richard von Frankenberg a Axel Linther. Druhý jmenovaný nebyl nikdo jiný, než Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Graf Berghe von Trips, který se později stal závodní legendou. Během svých závodnických začátků usedal do závodních vozů pod uvedeným pseudonymem proto, aby se tak skryl před svými rodiči, kteří nesdíleli synovu nebezpečnou zábavu.
3 - Ročník 1957 byl smolný pro Clauda Storeze. Těsně před koncem závodu došlo jeho vozu Porsche 550A Spyder palivo. Jezdec nelenil, vystoupil z vozu a začal jej tlačit do cíle závodu. Storez takto „projel“ pod šachovnicovou vlajkou a byl klasifikován na celkovém 7. místě. Po pár desítkách minut byl však proti tomuto konání podán protest a Claude Storez byl dodatečně ze závodu diskvalifikován.
4 - Také Edgar Barth se do historie motorsportu zapsal jako další z dlouhé řady jezdců, kteří museli závodní automobil pohánět vlastní silou. Ovšem Barth díky tomu vyhrál kategorii 2litrových vozů. V roce 1963 se svým vozem Porsche 718 W-RS Spyder přijížděl k mechanikům, když mu explodovala pneumatika. Edgar Barth neváhal, vystoupil z vozu a 200 metrů jej tlačil sám ke vjezdu do boxové uličky. Teprve tam se k němu mohli připojit jeho mechanici, kteří následně pochroumaný vůz dotlačili na vyhrazené místo a mohli se mu plně věnovat.
5 - Rok 1964 je nejen ročníkem narození autora, ale také zrozením pro Porsche legendárního čísla „9“. V tomto roce se na start poprvé postavil závodní vůz s typovým označením začínajícím touto číslicí. Jednalo se o legendární model 904 Carrera GTS, který se v Le Mans stal čtyřnásobným vítězem dvoulitrové třídy.
6 - Rok 1964 podruhé... model 904 Carrera GTS byl vskutku revolučním vozem. V jeho konstrukci byla poprvé použita kombinace hliníku a plastu. Na kovový rám byly nalepeny plastové díly karoserie, čímž bylo dosaženo výrazné torzní tuhosti. Vůz díky tomu získal na svou dobu velmi precizní jízdní vlastnosti.
7 - Na většině závodních okruhů se jezdí po směru hodinových ručiček. Ani v Le Mans to není jinak. Díky tomuto směru tvoří pravé zatáčky většinu zdejší (a nejen zdejší) trati. V roce 1967 nasadilo Porsche další svou legendu - model 907, který byl nově vybaven pravostranným řízením. Konstruktéři k tomu měli dva hlavní důvody. Díky umístění sedadla řidiče na pravou stranu vozu se snažili využít hmotnost jezdcova těla k eliminaci odlehčení vnitřních kol vozu v pravotočivých zatáčkách, kterých byla na okruzích většina. Jezdcům se díky posazu na pravé straně také lépe odhadoval vrchol zatáčky a mohli se tedy lépe „trefit“ do ideální stopy jejího průjezdu.
8 - V roce 1969 se o vítězství do poslední chvíle přetahovaly posádky Hans Herrmann / Gérard Larrousse v Porsche 908 a Jacky Ickx / Jackie Oliver ve Fordu GT 40. V cíli dělilo oba vozy pouhých 120 m, o které zvítězil Ford. Důvodem bylo to, že Herrmann nebrzdil naplno, protože kontrolní světlo na palubní desce signalizovalo limitní opotřebení brzdových destiček. Po závodě se zjistilo, že závada spočívala v samotném světle a brzdy byly v pořádku. Nicméně soubojem obou vozů se tento závod zapsal mezi nejdramatičtější v historii Le Mans.
9 - Ještě jednou Hans Herrmann. Ten své manželce slíbil, že až vyhraje závod 24 hodin Le Mans, skončí s nebezpečným motorsportem. V roce 1970 byl Hans Herrmann členem vítězné posádky červenobílého speciálu Porsche 917. Ihned po tomto závodě jezdec svůj slib dodržel a ve svých teprve 42 letech nadobro pověsil přilbu na hřebík.
10 - Steve McQueen jezdil v legendárním filmu Le Mans ve tmavošedém voze Porsche. Jednalo se o model 911S a slavný herec tento vůz vlastnil. V roce 2011 bylo toto Porsche 911S, mimochodem ve výborném stavu, vydraženo za cenu 950 000 Eur. Vůz pocházel z roku 1970.
11 - Během natáčení filmu Le Mans seděli za volantem vozu 908/02 jezdci Herbert Linge a Jonathan Williams. Pro pořízení autentického filmového záznamu byl vůz pro jízdu po dráze La Sarthe osazen poměrně těžkým kamerovým systémem. Je nutné si uvědomit, že se psal rok 1970 a točilo se na filmové pásy. Přes váhový handicap a velké množství zastávek, které si vynutila obsluha kamery a výměna filmových cívek, ujeli jezdci 282 kol, což představuje vzdálenost 3798 km. V neoficiálním žebříčku ujeté vzdálenosti během 24 hodin na okruhu La Sarthe této dvojici patří 8. místo a to je, s přihlédnutím k uvedeným skutečnostem, úctyhodný výkon.
12 - V roce 1971 se na start závodu 24 hodin Le Mans postavilo celkem 49 závodních vozů. Z tohoto počtu vezlo plných 33 na své kapotě znak Porsche. To je rekord, který doposud nebyl překonán žádnou jinou automobilovou značkou.