WEC - SPA-Francorchamps: Dramatický závod v Ardenách ovládla Toyota

Prototyp Toyota TS050 Hybrid posádky Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima | foto: TOYOTA GAZOO Racing

SPA-Francorchamps vidělo zajímavý závod plný akce a celkem těsných soubojů, ve kterém se ale dle očekávání nakonec prosadil tým Toyota GAZOO Racing na úkor německé konkurence.

Porsche v kvalifikaci překvapivě zvítězilo a připravilo si do závodu velmi zajímavou pozici. Díky profilu belgické trati se ale předpokládalo, že se japonské prototypy oproti německé konkurenci nakonec stejně prosadí a tak se jen čekalo, jak si v ostré závodní konkurenci povede třetí prototyp Toyoty. Ten byl do závodu záměrně nasazen v odlišné konfiguraci, aby si Toyota před Le Mans odzkoušela provedení, ve kterém se pokusí získat vavříny v legendárním červnovém závodě. Prototyp TS050 Hybrid #9 startoval do závodu ze 4 místa, ale Nicolas Lapierre si hned od startu nebral servítky a srdnatě se dral kupředu. V nájezdu do první zatáčky však svou snahu přehnal a v La Source ztratil pozici ve prospěch Porsche #2. Jezdec Toyoty se ale rychle spravil chuť zajetím rychlého času (1:58,020 min.), který poté zůstal poměrně dlouhou dobu nepřekonán.

Prvních 20 minut André Lotterer v Porsche #1 držel 1. pozici, ale v každém kole mu stále více dýchal na záda Mike Conway v Toyotě #7. Těsný souboj však podle očekávání dopadl ve prospěch japonského prototypu a zanedlouho Lotterera zdolává i Sebastien Buemi (Toyota #8).

Roman Rusinov v oranžovém prototypu G-Drive Racing #26 si po vyhrané kvalifikaci drží první pozici v kategorii LMP2 až do prvních zastávek. V boxech se ale zdrží o něco více, než je běžné a v šikaně Bus Stop jej zdolává Bruno Senna v prototypu Vaillante Rebellion Racing #31. Rusinov se  rázem ocitá až na 4 pozici. Na konci první hodiny závodu se v La Source roztočí Nelson Panciatici v prototypu Signatech Alpine #35, ale bez problémů pokračuje dál.

Na čelných pozicích kategorie LMGTE Pro se drží pořadí z kvalifikace (Ferrari #71, Ford #66, Ford #67, Ferrari #51). Po půl hodině dojde ke kontaktu Fordu #67 s prototypem LMP2  Tockwith Ligier #34, ale oba vozy pokračují dál bez změny v pořadí. Ta přichází až před koncem první hodiny závodu, Kdy se za oba Fordy dostává do těsného kontaktu Ferrari #51, za jehož volantem sedí James Calado. Strhující bitva začíná povedeným průjezdem Ferrari pasáží Eau Rouge, díky níž Calado nabere slušnou rychlost, kterou promění v Les Combes v zisk pozice. Harry Tincknell se ale nevzdává a přisává se se svým Fordem na Angličanovo Ferrari jako klíště. Calado odolává Tincknellovu tlaku, ale oba vozy dělí mezi sebou mnohdy pouze centimetry. Tento těsný souboj trvá až do dalších zastávek.

Na rozdíl od profesionálů se mezi amatérskými posádkami nic zajímavého neděje. Za zmínku stojí snad jen výkon Pedra Lamyho ve voze Aston Martin #98, který si v první hodině závodu vybuduje na své soupeře až půlminutový náskok.

Po druhých zastávkách v boxech se na čele kategorie LMP1 znovu mění pořadí. První jede Kamui Kobayashi v Toyotě #7, následován Nickem Tandym v Porsche #2, třetí je Anthony Davidson (Toyota #8), čtvrtý Earl Bamber (Porsche #2) a pátý jede nováček Yuji Kunimoto v Toyotě #9.

Tvrdá bitva přímo zuří v kategorii LMP2, kterou vede Julien Canal (Vaillante Rebellion #31), těsně následován Alexem Brundlem ve voze Jackie Chan DC Racing #37. Alex Lynn ve voze G-Drive #26 se na třetím místě rychle dotahuje na dvojici soupeřů a daří se mu předjet  Brundla a Canal s vypětím všech sil vzdoruje tlaku bývalého testovacího jezdce stáje Williams F1. Ho-Pin Tung ve voze Jackie Chan DC Racing #38 se roztočí v zatáčce 8, ale bez následků pokračuje v závodě. Francouzský tým Signatech v Ardenách trpí. Modrý vůz #35 zastavuje v důsledku technických problémů ve vjezdu do Pit lane, zatímco Matt Rao v Alpině #36 řeší problémy s trakcí. Inženýři francouzského týmu se s jezdcem domlouvají na výměně volantu v průběhu dalšího pit stopu. Do té doby si Matt Rao musí poradit bez kontroly trakce.

Hodně divoký je průběh závodu i v GéTéčkách. Těsně po prvních zastávkách v boxech se do technických problémů dostává Ford #67. Harry Tincknell výrazně zpomaluje v cílové rovince a následně v klesání před Eau Rouge dokonce na chvilku zastavuje. Po krátké pauze se ale Ford #67 znovu rozjíždí a ve sluchátkách týmu Ford Chip Ganassi se ozývá hlášení o neposlušné elektronice. Inženýři jezdce ujišťují, že všechny systémy pracují v normě a Harry Ticknell tedy znovu přikládá pod kotel. Evidentně se jednalo o chvilkovou indispozici, která nemá žádné další následky.  Mezitím se na čele této kategorie odehrává bratrovražedný souboj při kterém se do sebe pustili obě dvě tovární Ferrari, ale Sam Bird uhájí před Pier Guidim vedení. Mezi obě dvě Ferrari se vlivem zastávek v boxech na chvíli vklíní Oliver Pla ve Fordu #66, ale Pier Guidi si druhé místo rychle bere zpět.

Amatérskou skupinu stále vede Aston Martin #98, za jehož volantem v této části závodu sedí Paul Dalla Lana. Druhá příčka patří Marvinu Dienstovi v Dempsey-Proton Porsche #77, třetí je Clearwater Ferrari #61.

Po dvou hodinách se největší akce odehrává v kategorii LMP2. Těsně za sebou jede G-Drive #26, DC Racing #37 a Vaillante Rebellion #31. Před polovinou závodu se z této formace odpoutá Vaillante Rebellion # 31 a namíří si to do boxů. Bohužel se dostane do cesty Fordu GT #66 a na okruhu krátce vlají žluté vlajky. Oba vozy však z incidentu vyváznou bez nějakých problémů a pokračují dál.

Tato situace nahraje prototypu Toyota #7, který se v polovině závodu ujímá vedení s 25 sekundovým náskokem před sesterskou posádkou #8. Třetí jede Porsche #1, čtvrté je Porsche #2 a pětici továrních prototypů uzavírá Toyota #9.

Situace v LMP2 je však dále velmi těsná, vede G-Drive #26, za ním Vaillante Rebellion # 31 a trojici uzavírá DC Racing #37.

Naproti tomu pořadí mezi továrními GéTéčky je ustálené. Na čele jedou obě Ferrari (#51, #71) následovaná Fordem #66. Amatérské posádky jsou na tom podobně, vede Aston Martin #98 před Dempsey-Proton Porsche #77, za kterým jede Clearwater Racing Ferrari #61.

Poslední třetinu závodu zahajuje další žlutá fáze, traťoví maršálové musí očistit trať ve výjezdu ze zatáčky 18. Když jsou hotovi, roztočí se Gulf Racing Porsche #86 ve výjezdu z boxové uličky a žluté vlajky se objevují nad celým okruhem. Bledě modré Porsche je rychle odstraněno a žluté vlajky poměrně rychle mění barvu na zelenou.

Kazuki Nakajima s Toyotou #8 využívá situace a ujímá se vedení v závodě před sesterským vozem #7, který v této části závodu řídí Mike Conway. Angličan řadí další rychlostní stupeň a rychle stahuje Japoncův náskok. Dvě rychlá kola v podání Mika Conwaye mají hodnotu 1:57,875 a 1:57,722 min. a rázem od sebe obě Toyoty dělí necelé 4 sekundy. Podobná je situace i u konkurenčního Porsche  Neel Jani #1 hájí třetí pozici před týmovým kolegou Timo Bernhardem, který na něj ztrácí pouhé 2,5 sekundy.

Nicolas Prost v prototypu Vaillante Rebellion #31 si v zatáčce La Source vyšlápl na Pierra Thirieta (G-Drive Racing #26) a ujímá se vedení v kategorii LMP2. Ale v zápětí musí zajet do boxů k odpykání trestu Stop&Go za dřívější incident jeho týmového kolegy s Fordem #66. Mezi tím si prototypy Porsche 919 Hybrid mění pořadí, třetí pozice v této chvíli patří vozu #2.

Na začátku páté hodiny závodu naráží v zatáčce Campus prototyp TDS Racing #28 do bariéry a nad okruhem znovu vlají žluté vlajky.  Posádky nastalé situace využívají k zastávkám v boxech.  Francois Perrodo přiváží poškozený vůz k mechanikům a závod se znovu dostává do tempa. Brendon Hartley se rozjíždí k velkému výkonu a zajíždí nejrychlejší kolo závodu, když mu časomíra ukáže hodnotu 1:57,638 min. Tento čas již nikdo ze soupeřů, ani sám Novozélanďan, do konce závodu nepřekoná. Nepovede se to ani Tristanu Gommendymu, který svůj prototyp LMP2  DC Racing #37 v pasáži Raidillon zbavuje zadního křídla. Vůz tak sice získá nižší aerodynamický odpor, ale zároveň velmi výrazně ztrácí stabilitu v zatáčkách. Je vidět, že se blíží konec závodu, na jezdcích se začíná projevovat únava a incidentů přibývá. Brendon Hartley koliduje v Bus Stop s Romainem Dumasem v Signatech Alpine #36 a s poškozenou přední kapotáží zajiždí k mechanikům.

Do poslední hodiny vjíždí startovní pole v tomto pořadí:

LMP1 - Toyota #8, Toyota #7, Porsche #2

LMP2 - G-Drive #26, Jackie Chan DC Racing #38, Vaillante Rebellion #31

LMGTE Pro - AF Corse Ferrari #71, AF Corse Ferrari #51, Ford GT #66

LMGTE Am - Aston Martin #98, Dempsey-Proton Porsche #77, Clearwater Racing Ferrari #61.

V zatáčce 5 se objevuje lehký déšť, ale podmínky nejsou nijak kritické a jezdci se s touto situací snadno vypořádávají. Ovšem na rozdíl od techniky, na které se začínají projevovat určité známky opotřebovanosti. V zatáčce Paul Frere stávkuje Alexi Brundleovi jeho DC Racing #37, k mechanikům znovu neplánovaně musí i Signatech Alpine #36. Francouzskému vozu musí v garáži vyměnit celou zadní kapotáž, protože u vozu nesvítí předepsané zadní osvětlení.  Také Alex Brundle se po dvou kolech znovu objevuje v Pit lane se stávkující elektronikou. Mezi tím se Bruno Senna v prototypu LMP2 Vaillante Rebellion #31 rozjíždí k velké stíhací jízdě a 20 minut před koncem závodu odsouvá na třetí místo Ho-Pin Tunga ve voze DC Racing #38. Podobné je to i mezi vedoucími Toyotami, Kamui Kobayashi mohutně snižuje náskok Sébastiana Buemiho.

Cílem projíždí oba japonské vozy s intervalem 1.992 sekundy. Třetí Porsche #2 přijíždí do cíle se ztrátou dalších 33 sekund.

V kategorii LMP2 vítězí G-Drive Racing #26 o 53 sekund před Vaillante Rebellion #31, za kterým na třetím místě zaostal DC Racing #38 o dalších 21 sekund.

Kategorie LMGTE Pro slaví Ferrari zasloužený double. Vítězí posádka #71, jejich týmoví kolegové #51 jsou o jedno kolo druzí, dalších 30 sekund ztrácí Ford GT #66 na třetím místě.

Amatérským posádkám vévodilo trio Aston Martin #98, kteří svým pronásledovatelům v Dempsey-Proton Porsche #77 ujeli o 31 sekund. Ze třetího místa se raduje posádka Clearwater Racing Ferrari #61.

Nutno poznamenat, že jediný soukromý prototyp kategorie LMP1 (ByKolles Racing #4) se po nepovedené kvalifikaci poměrně rychle probojoval na 6. pozici, kterou si udržel po celý závod. Po dlouhé době absolvoval tento německý tým téměř bezproblémový závod a udržel svou čest před konkurencí ze slabší kategorie LMP2.

Do závodu ve Spa-Francorchamps odstartovalo 30 posádek, v cíli bylo klasifikováno 28 vozů.

Kompletní výsledky závodu naleznete ZDE.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy