Tomáš Enge
Patnáctý závod sezony 2004 Indy Racing League bude svědkem premiéry českého jezdce v této momentálně nejpopulárnější americké formulové sérii.
Tomáš Enge se po startu v F1 znovu zapíše do dějin českého motoristického sportu, když v kokpitu vozu týmu Patrick Racing nastoupí v California Speedway k předposlednímu podniku IRL letošní sezony.
Tomáš Enge se narodil 11. září 1976 v Liberci. Ve stopách svého otce, jednoho z nejúspěšnějších závodníků v české historii, Břetislava Engeho - továrního závodníka týmu BMW, se již v útlém věku dostal do světa automobilových závodů a již ve třiadvaceti letech vstoupil do historie českého motoristického sportu, když 10. prosince 1999 poprvé testoval vůz formule 1 (Jordan Mugen-Honda 199).
Svoji kariéru začal v patnácti letech po absolvování jezdecké školy Jiřího Mičánka v Brně, kde získal licenci a v 16ti letech startoval ve svém prvním závodě - Ford Fiesta Cup v týmu Světa motorů. V roce 1993 vytvořil posádku s Jaroslavem Páralem a obsadil tak 11. místo v konečném pořadí. V posledním závodě sezóny po boku svého otce poprvé vystoupil na stupně vítězů.
V roce 1994 měl v posádce Jürgena Rothera, se kterým společně dosáhli osmi postavení v čele startovního roštu. Pro sezónu 1995 získal pro Tomáše jeho manažer Antonín Charouz místo v nejlepším německém týmu formule Ford, v Eifelland Racing pana Alberta Hampera. Stejnou cestou kráčeli do F1 například Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen, Ayrton Senna nebo Nigel Mansell.
V roce 1996 Tomáš Mistrovství Německa formule Ford vyhrál a v roce následujícím startoval v týmu BSR Bertrama Schäfera v Mistrovství Německa formule 3. Tento tým pro sezónu následující nezvolil vhodnou kombinaci motoru a podvozků a Tomáš přes veškeré nasazení získal do poloviny sezóny pouhé tři body. Manažer Charouz však našel ve svízelné situaci řešení a Tomáš v závěru července 1998 jel svůj první závod v mezinárodním mistrovství formule 3000. V italském týmu AutoSport Racing absolvoval pět zbývajících závodů sezóny a získal jeden bod.
V roce 1999 startoval Tomáš v italském týmu WRT Rafanelli. Po úvodních dvou závodech kdy se nekvalifikoval, pravidelně dojížděl a ve Francii dojel dokonce druhý. Zisk šesti bodů stačil na celkové 10. místo.
Pro rok 2000 získal Tomáš post testovacího jezdce F1 Jordan - Benson a Hedges Jordan tým. Současně nastoupil do své druhé kompletní sezóny v mezinárodním mistrovství formule 3000 v barvách týmu mySAP.com team a vedl si poměrně velmi slušně. Dvakrát dojel na pátém, jednou na šestém místě. Historického úspěchu dosáhl 29.7.2000 na okruhu Hockenheimring, kde v dramatickém závodě dokázal zvítězit. V celkové klasifikaci to znamenalo zisk patnácti bodů a celkové šesté místo.
V roce 2001 hájil Tomáš spolu s britem Wilsonem barvy týmu Coca-Cola Nordic Racing a v závěru sezóny se stal Tomáš Enge prvním českým jezdcem, který startoval v závodech formule 1 a to ve francouském týmu Prost Acer.
V roce 2002 se Tomáš Enge představil v barvách týmu Arden International. Ve startovním poli Mezinárodního mistrovsví FIA F3000 patřil mezi nejzkušenější jezdce a nabyté zkušenosti dokázal zúročit. Zvítězil v závodech na okruzích A1-Ring, Silverstone, Magny Cours.
K tomu přidal čtyři vítězství v kvalifikaci a pět nejrychlejších kol závodu. V sezoně nasbíral 50 bodů a skončil třetí.
V červnu se Tomáš Enge poprvé zúčastnil proslulého závodu 24h Le Mans, kde závodil s vozem Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive. Enge vyhrál kvalifikaci třídy GTS a v závodu si připsal i nejrychlejší kolo své třídy.
Dalším úspěchem byly závody Americké série Le Mans, kde se Tomáš Enge vrátil do vozu Ferrari v závodě v kalifornské Laguně Sece po skončení Mezinárodního mistrovství FIA F3000. V Kalifornii získal pole position, zajel nejrychlejší kolo závodu a nakonec závod vyhrál. V dalším závodě Americké série Le Mans v Miami Tomáš Enge skončil třetí a v Petit Le Mans získal výborné druhé místo a vyhrál kvalifikaci.
V letošním roce patří Tomáš Enge mezi nejvytíženější jezdce. Vrcholem sezony byl druhý start v Le Mans, kde s týmem Veloqx Prodrive Racing slavil ve třídě GTS vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce, stejně jako o rok dříve si odvezl i plaketu pro nejrychlejší kvalifikační kolo tříd GTS/GT. S týmem Prodrive se také opět zúčastnil American Le Mans Series, kde se několikrát blýsknul vítěznou kvalifikací nebo nejrychlejšími koly závodu, příčka nejvyšší mu ale z rozličných důvodů několikrát unikla.
Další starty přidal Tomáš Enge v šampionátu FIA GT s českým týmem MENX. Vedle toho stihl okusit i svět rallye, kde si při svých premiérových startech vedl velmi dobře a největšími úspěchy jsou šesté místo v Barum Rally Zlín a druhé místo v rallye sprintu ve Vyškově.
V září 2003 pak Tomáš Enge usednul po téměř roční pauze do formulového vozu a se špičkovým týmem Panther Racing, který dvakrát vyhrál Indy Racing League, testoval na oválu ve Fontaně. Hned při svých prvních jízdách ukázal český jezdec svou rychlost, když zajel srovnatelné časy s dvojnásobným šampionem IRL Samem Hornishem juniorem.
V roce 2004 po odjetém prvním závodě Mistrovství republiky v Rallye opět na celou sezonu usednul do vozu Mezinárodního mistrovství FIA F3000, kde nakonec skončil na celkově 4. pozici. Celou sezonu zastupoval tým, kde velkou mírou byl zastoupen i Antonín Charouz, manažer Tomáše (Ma-Con Dark Dog Charouz Team). Jeho nejlepší umístění bylo druhé místo v Magny-Cours a na okruhu Monza.
Nevynechal ani legendární závod 24 hodin v Le Mans, kde opět usednul do vozu Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive, kde vyhrál ve své tříde GTS Pole-position a kde ve své třídě skončil nakonec čtvrtý.
Novou éru českého motorsportu začal psát Tomáš Enge v letošním roce, když absolvoval s týmem Patrick Racing v průběhu letošního roku dva testy v Chicagu a Texasu, během kterých odjel přes 500 mil. Vyústěním celé situace byl podpis smlouvy s General Motors, do jehož koncernmu patří i Chevrolet. Tyto motory jsou spojeny právě s týmem Patrick Racing, jenž je součástí smlouvy, která zní na kontrakt pro nadcházející 3 sezony.
Tomáš Enge oficiálně vstoupil do momentálně nejpopulárnějšího formulového šampionátu v USA dne 1. října 2004, kdy započal závodní víkend na D-ovále v California Speedway. Od této doby nahrazuje v kokpitu vozu Dallara Chevrolet dosavadního jezdce Jacqueze Laziera. Spottera (osobu, která naviguje jezdce z nejvyššího bodu oválu) mu bude dělat legendární Al Unser jr.
1992 - Ford Fiesta Cup
1993 - Ford Fiesta Cup - 16.místo
1994 - Ford Fiesta Cup - 9.místo, 5 vítězství
1995 - Formule Ford Zetec Cup, Eifelland Racing, 3.místo, 4 vítězství
1996 - Formule Ford Zetec Cup, Eifelland Racing, 1.místo, 4 vítězství
1997 - Mistrovství Německa, Opel Team BSR, 12.místo
1998 - Mistrovství Německa, Opel Team BSR
Mezinárodní mistrovství F3000, Auto Sport Racing, 1 bod, 5 závodů
1999 - Mezinárodní mistrovství FIA F3000, WRT Rafanelli, 10.místo, 6 bodů
Oficiální testovací jezdec týmu F1 Jordan
2000 - Mezinárodní mistrovství FIA F3000
mySAP.com team, 6.místo, 15 bodů, 1 vítězství
Oficiální testovací jezdec týmu F1 Jordan
2001 - Mezinárodní mistrovství FIA F3000, Coca-Cola Nordic Racing Team
Mezinárodní mistrovství FIA F1, Prost Acer Team
2002 - F3000 Campionship 3. místo
(3 vítězství - A1-Ring, Silverstone, Magny Cours)
24 Hours Le Mans, Team Ferrari Prodrive(European Series Le Mans)
(vítěz kvalifikace GTS, nejrychlejší kolo GTS)
American Series Le Mans, Team Ferrari Prodrive
(Sebring, vítěz Laguna Seca, třetí místo v Miami, druhé místo v Atlantě)
2003 - American Series Le Mans, Team Ferrari Prodrive
(Atlanta - 2.místo, Mosport - 2.místo, Grand Prix Americas - 2.místo)
2004 - F3000 Campionship 4. místo
24 Hours Le Mans, Team Ferrari Prodrive, 4. pozice
Zdroj a foto: BPA sport marketing, a.s.
AUTO NEWS NETWORK
Doporučit článek
Další zprávy
-
StarDance pokračuje: Obhajoba šéfa televize! Řekl, proč show patří na ČT
-
Počasí o víkendu příjemně překvapí. Citelně se oteplí
-
Banán přilepený lepící páskou se prodal. Za částku, které se jen těžko věří
-
Eva Pavlová se stala terčem nespokojených občanů. Jak to nesla?
-
Bývalka Bena Afflecka učinila v otázce Jennifer Lopez zásadní rozhodnutí!