Patnáctý závod letošní Indy Racing League bude svědkem premiéry českého jezdce v této momentálně nejpopulárnější americké formulové sérii. Tomáš Enge se po startu v F1 znovu zapíše do dějin českého motoristického sportu, když v kokpitu vozu týmu Patrick Racing nastoupí v California Speedway k předposlednímu podniku IRL letošní sezony. Český jezdec absolvoval s týmem v průběhu letošního roku dva testy v Chicagu a Texasu, během kterých odjel přes 500 mil. Engeho spotterem, který mu hlásí pozice ostatních jezdců na dráze, nebude nikdo jiný než dvojnásobný vítěz 500 mil Indianapolis Al Unser Junior.
California Speedway byla otevřena v roce 1997, první závod série IRL hostila o pět let později. Premiérový podnik vyhrál Sam Hornish Jr., který triumfoval také v loňském roce. Kalifornský ovál patří mezi rychlejší, vždyť průměrné rychlosti v kvalifikaci loni překročily hranici 225 mil za hodinu. O přímý přenos ze závodu nebudou ochuzeni ani čeští diváci, Galaxie Sport začíná vysílat v neděli ve 21 hodin. Po čtrnácti závodech šampionátu je v čele Tony Kanaan se ziskem 538 bodů. Startovní pole čítá 22 vozů
Tomáš Enge, Q&A
Startem v IRL se znovu zapíšete do historie českého motoristického sportu, jak se cítíte, nejste nervózní?
Nervozitu zatím nepociťuji. Měl jsem teď pár dnů volna, kdy jsem si mohl odpočinout a nabrat síly. Možná se to změní, až se s týmem potkáme ve Fontaně. Pokud jde o závod samotný, momentálně mám smíšené pocity. Na jednu stranu mám trochu obavy, protože stále ještě jsem nezažil, jaké to je jet na oválu x kol ve skupině aut. Hodně jezdců jsou lidově řečeno střelci, ale když tam na druhou stranu můžou závodit třeba Manning nebo Scheckter, tak proč bych to neměl zvládnout i já.
Jak je jízda na oválu fyzicky náročná? Závod ve Fontaně má délku 400 mil, což jste zatím v kuse neodjel. Netrpí při velkém přetížení v zatáčkách krční svaly?
Vzhledem k délce závodu to určitě bude náročné psychicky i fyzicky. Nicméně po odjetí více než 200 kol v Texasu jsem se cítil naprosto v pohodě, nic mě nebolelo. Myslím, že kdybych měl jet třeba dvě hodiny v kuse s F3000, tak se budu cítit hodně unaveně. Je sice pravda, že na oválu se dosahuje v zatáčkách velkého přetížení, ale krční svaly nejsou zase tolik namáhány, protože helma je zabořena do opěrky, která ji drží.
V Texasu jste prvně trénoval zastávky v boxech, jak moc se liší od F1 nebo F3000?
Je to těžší, protože je tam o dost méně místa na zajetí a vyjetí. Ve Fontaně by to mělo být trochu lepší, protože boxová ulička je delší a týmy jsou více roztažené. V Texasu je ta ulička kratší a tam se bude zajíždět na milimetry. Pokud dojde k hromadným pitstopům, tak se může stát, že se nepodaří zajet úplně perfektně. Obtížné je to i kvůli tomu, že vůz je kvůli jízdě na oválu nastaven tak, že neustále táhne doleva, o to hůře se ale zatáčí doprava. Při zajetí do boxů musíte zatočit doleva a doprava, doleva je to v pohodě, doprava už vůz nemá takový rejd.
Steve Newey , manažer týmu Patrick Racing, Q&A
Jak byste zhodnotil Tomášův výkon v testu v Texasu?
Vedl si dobře. Není to pro něj snadné, protože je to jiný typ závodění, ale učí se velmi rychle. Samozřejmě, stále jsou věci, které se musí naučit, ale věříme, že si povede dobře.
Bude před závodem ve Fontáně ještě trénovat?
Test v Texasu byl poslední zkouškou, protože potřebujeme jeden týden na to, abychom odeslali vůz do Kalifornie. Možná zkusíme přímo ve Fontaně trénovat zastávky v boxech, ale uvidíme, jak se to vyvine. Pitstopy jsme trénovali v Texasu prakticky pokaždé, když Tomáš zajel do boxů. Ve Fontaně je v boxové uličce více místa, takže by to pro něj mělo být trochu snadnější.
Jaký výsledek v závodu by vás uspokojil?
Jsme závodní tým a tudíž chceme vyhrát každý závod, ale jsme si vědomi síly našich soupeřů. Zvláště týmy Hondy byly velmi silné, ale Chevrolet tvrdě pracuje a snižuje odstup. Pro Tomáše to bude těžký závod a byli bychom spokojeni s umístěním v první desítce.
Pat Patrick
Pat Patrick v roce 1952 ukončil službu ve vojenském letectvu a poté vystudoval státní univerzitu v Michiganu. V roce 1962 založil petrolejářskou společnost Patrick Petroleum Company. Od šedesátých let je pan Patrick aktivní v motoristickém sportu a stál u mnoha významných okamžiků amerického motoristického sportu. V roce 1978 společně s Rogerem Penskem založil Championship Auto Racing Team (CART) a o dvacet let později sehrál klíčovou roli při změně CART na veřejnou obchodní společnost s tržní kapitalizací přibližně 400 miliónů amerických dolarů. Pan Patrick rovněž stál u založení série Indy Lights, která se stala první podpůrnou sérií ve Spojených státech.
1979 a Emerson Fittipaldi v roce 1989 vyhráli s Patrickem šampionát CART. Tým vyhrál celkem 45 závodů, z toho třikrát i legendární 500 mil Indianapolis.
Časový program Toyota Indy 400 (časy jsou ve středoevropském letním času)
Pátek 1. října
18:00-19:30 Volný trénink
22:30-24:00 Volný trénink
Sobota 2. října
20:30-21:30 Volný trénink
23:30 Kvalifikace
Neděle 3. října
02:45 Poslední trénink
21:00 Start závodu
California Speedway – fakta
Délka oválu: 2 míle ve tvaru D
Délka závodu: 200 kol = 400 mil
Loňský vítěz: Sam Hornish Jr.
Rekord dráhy, kvalifikace: Helio Castroneves 226,757 mil/h (2003)
Rekord dráhy, závod: Sam Hornish Jr. 207,151mil/h (2003)
BPA sports marketing, a.s. a www.tomas-enge.cz
Enge bude opět psát historii
Tomáš Enge v neděli nastoupí jako první Čech do závodu IRL, s týmem Patrick Racing se představí v kalifornské Fontaně. Přímý přenos závodu bude vysílat i český sportovní kanál Galaxie Sport.