Ikona okruhu Indianapolis Motor Speedway

Původní novinářské středisko z roku 1911 bylo postaveno ve stylu čínské pagoda. Na svou dobu šlo o moderní vysokou stavbu, která poskytovala zázemí tehdejším novinářům. S obrovským tempem vzrůstajícího zájmu o motorsport se však zároveň zmenšovaly kapacitní možnosti věže.

Proto v roce 1925 rozhodlo vedení okruhu dřevostavbu srovnat se zemí. O osmadvacet let později ji nahradila konstrukce ze skla a oceli, nadále v duchu čínské architektury.

Náležité požadavky řídícího a novinářského centra zvládala splňovat mnohem déle než předchůdkyně, ale na konci devadesátých let i této věži došel dech. V roce 1998 bylo ohlášeno, že na okruh zamíří i šampionát formule 1. Indianapolis Speedway několik desetiletí hostil pouze závody amerických monopostů. V polovině devadesátých let však přibyl šampionát NASCAR a termín formule 1 se blížil.

Tři světové závodní série mají rozdílné požadavky, proto bylo nutné postavit příslušné zázemí. K projektu byla přizvána místní architektonická skupina Browning Day Mullins Dierdorf (BDMD), která navrhla komfortnější zázemí a novou řídící věž.



Původní z roku 1957 byla zbourána a nahradila ji devítipatrová ocelová konstrukce s terasami. Architekti nechtěli kazit zavedený dojem z okruhu, proto 46 metrů vysokou budovou projektovali opět v duchu pagody. Užitná plocha budovy je přes 9 200 m2, v patrech se nachází terasy pro diváky, kteří přímo pod sebou mohou sledovat práci v boxech.Vybudovány byly i garáže, tiskové centrum pro 700 novinářů, kanceláře týmů a restaurace.



Indianapolis Motor Speedway je se svými 250 000 sedadly největším sportovištěm na světě. Nicméně každý rok hostí pouze dvě motoristické disciplíny (formule 1 po několika letech opět zmizela). Jinak celý areál zeje prázdnotou. Právě proto chtěli architekti vtisknout okruhu podobu, která by fascinovala i s prázdnými tribunami. To se jim s novostavbou tiskového střediska povedlo - opuštěné dráze a prázdným krytým tribunám dominuje čínská pagoda.



Závodní okruh Indianapolis Motor Speedway je druhým nejstarším závodním areálem na světě. Nápad postavit okruh, jenž by sloužil pro testování tehdejších automobilů, dostal v roce 1906 Carl Graham Fisher. Bývalý profesionální cyklista zformoval společnost Indianapolis Motor Speedway a v roce 1911 na stejnojmenného okruhu odstartoval jeden z nejslavnějších závodů planety - Indianapolis 500. Původní povrch dráhy tvořil cihly, kterých bylo použito přes 3, 2 milionů.

Více podrobností o stavebnictví, architektuře, developmentu a bydlení najdete na stránkách www.4stav.cz

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy