Duo z Conquest Racing Jamie Camara a Alex Tagliani rozehráli strategickou hru hned z úvodu. Oba zajeli ve třetím kole tankovat, zatímco celé startovní pole nadále kroužilo za pace carem. I napodruhé si Dixon udržel cenné první místo před Castronevesem. Přímí kandidáti na titul okamžitě odstartovali svůj vlastní souboj a každým kolem za sebou s čím dál větším rozdílem nechávali Serviu.
V Detroitu startoval i Scheckter, ale s týmem Luczo Dragon Racing prožívá ve svém omezeném programu katastrofální sezónu. Jihoameričan vždy zajížděl velmi solidní časy a vesměs okupoval první desítku, ale do úspěšného konce jeho jízda nikdy nevedla. Ani Detroit nepřinesl změnu a Scheckter po třech kolech pro technické problémy odstoupil. Do závodu se zapojil o třicet kol později bez šance na dobrý výsledek.
Dvanácté kolo bylo svědkem další rozdílné strategie. Wheldon zajel krátce natankovat, ale pneumatiky neměnil. Riskantní manévr předvedl Power, jenž ztrácel čas za jedenáctou Patrick. Po vnitřní straně vítězku z Motegi vybrzdil, ale málem se při výjezdu nevlezl do zatáčky. Naštěstí monopost vytočil a jen o pár centimetrů minul zeď.
Wheldon se pohyboval na dvacátém místě a po krátké době už tvrdě dorážel na pomalejšího Camaru. Detroit má pověst okruhu, kde se velmi těžce předjíždí a Wheldon tuto pověst hezky demonstroval. Několik neúspěšných pokusů nakonec korunoval havárii. Po rychlé rovince si Wheldon najel na vnitřní stopu, ale Camara, jako by soupeře neviděl, Wheldona sevřel a došlo ke kolizi. Na trať se podruhé vrátil pace car.
Vedoucí Dixon zajel tankovat, ale drtivá většina pilotů zůstala na dráze, včetně Castronevese, jenž musel vyhrát, aby si udržel solidní šance na titul. Dixon klesl na osmnácté místo a musel být velmi obezřetný, aby neskončil jako jeho týmový kolega. V třiadvacátém kole zamířili Castroneves a jeho pronásledovatel Wilson na pitlane. Oba se relativně dlouho zdrželi u mechaniků, přesto Brazilec zůstal před Dixonem.
Napínavé chvilky zažili diváci díky Danice Patrick. Ta po výjezdu z pitlane na studených pneumatikách nedosahovala srovnatelných rychlostí jako za ní jedoucí Rahal a Meira. Na dlouhé rovince zvolil Rahal vnitřní stopu, Meira vnější a sevřeli soupeřku. Patrick evidentně věděla pouze o Rahalovi a nechtěně kolidovala s Meirou. Brazilec si poškodil zavěšení, ale mechanici mu závadu opravili. Patrick mohla pokračovat. O pár vteřin později opřel Viso svůj monopost o zeď a tempo závodu musel zpomalit pace car.
Po restartu se ujal vedení Castroneves, Dixon držel páté místo, ale tankovat musel o několik kol dřív než Castroneves. Smolně skončil souboj mezi Powerem a Hunter-Rayem. Power chtěl Američana předjet, ale místo toho mu najel na zadní kolo a ulomil si kus předního křídla. Bez úhony nevyšel ani Hunter-Reay. Ten kvůli kontaktu dostal defekt pneumatiky a musel taktéž k mechanikům. O chvíli později zajel Dixon znovu natankovat a v případě hodně velkého šetření paliva by mu množství pohonných hmot stačilo do cíle.
Netrvalo dlouho a Castroneves svého největšího soupeře následoval. Skvělou zastávkou se propadl pouze na druhé místo za Serviu, jenž zajel k mechanikům o kolo později a přenechal tak vedoucí místo Castronevesovi. Dixon si držel páté místo.
Od šedesátého kola se měli diváci opět na co koukat. Druhý Wilson měl v zádech Kanaana a Serviu a toho zas velmi tvrdě ohrožoval pátý Dixon. Zajímavým soubojům udělal přítrž Dan Wheldon zapíchnutý v bariéře z pneumatik.
Castroneves až s příliš velkým úsilím bránil svou první pozici, tu si pak s radostí vzal Wilson.
Dvacet kol před cílem se začalo znovu závodit. Castroneves měl za zády Wilson, který zkoušel předjetí ze všech stran. Brazilec evidentně ztratil formu a Wilson chtěl využít situace. Zkušený Castroneves nedovoleně blokoval za což si vysloužil penalizaci a musel na nařízení vedení série pustit Wilsona před sebe. Jinak by následoval mnohem tvrdší postih. K ústupku nakonec došlo a Newman Hass Lanigan Racing měl svého jezdce na čele. Detroit tak znovu po roce zažil další spornou situaci. Loni na sebe upoutal pozornost Dixon, který po smyku (ne)úmyslně zablokoval dráhu Franchittimu a připravil ho o důležité body (které však v konečném součtu nebyly zas tak důležité).
Po změně pořadí se až do cíle nic vážného nestalo. Wilson udržoval dostatečný odstup před Castronevesem. Kanaan na Brazilce nestačil, Servia si hlídal pozici a Dixon nechtěl raději riskovat.
Podruhé v premiérové sezóně se radovala stáj Newman Haas Lanigan Racing. Poprvé k oslavám vítězství došlo při druhém závodě v St. Petersburgu zásluhou Grahama Rahala. Tentokrát v druhém závodě před koncem sezóny triumfoval Wilson.
Castroneves byl značně rozladěn a i když se při rozhovorech snažil svou rozhořčenost zakrýt širokým úsměvem, uvnitř to v něm vřelo.
Scott Dixon vstoupí příští týden do závěrečného podniku sezóny s třicetibodovým náskokem, což je vzhledem k bodovacímu systému dobrá výchozí situace. Castroneves musí vyhrát a doufat, že Dixon dojede přinejlepším devátý.
Průběžné bodování