Enge úspěšně zvládl první testy ChampCar

Tomáš Enge si počínal výborně při prvních testech vozu pro sérii Champ Car, s týmem Dale Coyne Racing absolvoval...

v Sebringu za dva dny bezmála 600 kilometrů a prokázal svou rychlost.

Testy českého jezdce proběhly ve čtvrtek a pátek, tým Dale Coyne byl na trati osamocen. Vedle Engeho testoval ještě Michael Keohane, který se letos představil v několika závodech F3000. Po oba dny se jelo na suché trati, ve čtvrtek zajel Enge čas 54,1 a Keohane 55,8. V pátek oba jezdci zrychlili, Enge měl na svém kontě nejlepší čas 53,0, Keohane 54,0. Jízdy českého jezdce proběhly bez problémů a množství odjetých kilometrů mu umožnilo důkladné seznámení s vozem.

Tomáš Enge Q&A

Jak jste spokojen s průběhem obou dnů?

„Oba dny měly v mém případě hladký průběh. Vůz fungoval bez problémů a odjel jsem celkem 213 kol, což je 560 km. Používali jsme zkrácenou verzi okruhu, proto ty časy pod jednu minutu. Zpočátku jsme se s týmem vzájemně poznávali. Já si osahával vůz a inženýr se zase seznamoval s mým jezdeckým stylem. Domnívám se, že jsme velmi rychle našli společnou řeč. Vyzkoušeli jsme hodně různých nastavení a myslím, že díky tomu už vím, jak se vůz chová za různých podmínek. Nyní už by pro mě bylo podstatně jednodušší jet na jakékoliv trati.“

Jak byste srovnal jízdu s vozem Champ Car proti F3000 nebo F1?

„Hlavní rozdíl je v tom, že Champ Car je asi o 200 kg těžší než F1 či F3000. Motor má výkon zhruba 750 koní. Vůz nemá žádný posilovač ani elektroniku, řízení je fyzicky náročné. Řazení obstarává sedmistupňová sekvenční převodovka ovládaná pákou vedle volantu a v Sebringu řadíte prakticky neustále. Pokud jde o jezdecký styl, musel jsem se vozu trochu přizpůsobit. V F3000 nebo F1 můžete brzdit na poslední chvíli, rychle zatočit a zase akcelerovat. Pří jízdě s formulí CART musíte jet plynuleji a to hlavně kvůli dvěma faktorům – vyšší váze a také turbo efektu. Na rozdíl od vozů rallye totiž neobsahuje systém ALS, který udržuje turbo stále ve vysokých otáčkách. Když přidáte plyn, tak je zpoždění dost znát. Pneumatiky mají přilnavost zhruba jako v F3000, ve formuli 1 vede souboj výrobců k měkčím a tím i lépe přilnavějším směsím. V pomalých zatáčkách je kvůli vyšší váze CART pomalejší než F3000, v rychlých zatáčkách je už díky lepší aerodynamice podstatně rychlejší.“

Jaký dojem na vás udělal přístup týmu?

„Všichni do toho šli na 100 % a bylo vidět, že pro tým jsou tyto testy hodně důležité. Cítil jsem se v něm dobře a jak jsem už zmínil, rychle jsme navázali dobrou komunikaci. Myslím, že je to dobrý tým se zázemím na velmi dobré úrovni. Já jsem byl s jejich prací spokojen a oni dávali najevo, že jsou se mnou spokojeni.“

Druhý den jste zrychlil o celou sekundu, bylo by v případě delších testů možné ještě další zlepšení?

„Určitě ano. Po oba dny jezdily jen dva vozy, vedle mě s týmem testoval také Michael Keohane. Trať byla zpočátku hodně syrová a s přibývajícími koly a pogumováním se přilnavost hodně zlepšovala. Pokud by jezdilo více vozů, jako třeba při únorových testech, bylo by to ještě lepší. Prakticky s každým ujetým kolem byla trať rychlejší a rychlejší. Odhaduji, že s dalším pogumováním by se dalo zrychlit ještě někde v rozmezí 1-1,5 sekundy.“

BPA sport marketing, a.s.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy