Jimmy Vasser

Jimmy Vasser je zřejmě v současné době nejznámější aktivní americký formulový jezdec. Jeho závodní kariéra je dlouhá, a některé dohady naznačují, že se možná chýlí ke konci. Vidím to jako dobrou příležitost, ohlédnout se za tím, co již Jimmy dokázal. A že toho není málo.

Začínáme jako obvykle

Jimmy "The Snake" (ale mezi fanoušky teď spíše "Jeemy") Vasser, se narodil 20. listopadu 1965 v kalifornském městě Canoga Park a v současné době žije v Las Vegas. Má dvě sestry - Candice a Vicki. Mezi jeho záliby patří golf, snowboarding, restaurování starých aut a cestování. Díky tomu, že se svým týmem procestuje prakticky půlku světa, může se věnovat i své další zálibě - sbírání starých zavazadel.

První pracovní příležitost mu nabídl jeho otec ve své prodejně ojetých aut. Jimmy se tohoto bussinesu nezbavil úplně až dodnes, kdy vlastní prodejnu vozů Chevrolet a Toyta v Napě, s jejiž chodem mu vypomáhá otec Jim.

Dětský závodník

Se závodením začal Jimmy již ve věku 6 let, a to v kategorii Quarter Midget - jsou to závody malých autíček, vzdáleně připomínajících motokáry, ale mající na sobě jakousi ochranou klec z trubek (více na www.quatermidgets.com). Téhle "zábavě" se věnoval v letech 1972-1978 a třikrát se mu podařilo vyhrát národní titul (1974,1975 a 1978).

Krátká přestávka a postup ve Formulích Ford

Po 7 sezónách v midgetech si dal Jimmy krátkou (no, krátkou,...,trvala 5 let :) přestávku, kterou strávil hránil amerického fotbalu na střední škole. V roce 1984 se ale vrátil k závodění, a to ve Formuli Ford. Nepočínal si vůbec jako nováček, z 11 startů 5x vyhrál, a získal titul Rookie Of The Year. Ve Formuli Ford strávil celkem tři roky.

Rok 1987 přinesl změnu v podobě přestupu do Formule Atlantic. Ale asi se mu tam moc nezalíbilo, a tak v přístím roce jezdil zase jinde - účastnil se Corvette Challenge Series a série Indy Lights.

Tahle přelétavost mezi závodními sériemi na krátko ustala v letech 1989 a 1990, kdy se "usadil" v sérii Canadian Formula Ford 2000. Nijak nezazářil, ale ani nijak nepropadl, v druhém roce svého působení zde získal 5 vítězství a 7 pole position, což není zanedbatelné. Stihl však ještě krátké exkurze do SCCA Pro Sports 2000 Series a Toyota Atlantics.

Přestup do CART s krátkou předehrou

Po letech prožitých ve Formulích Ford a dalších různých sériích, se už Jimmy cítil na něco většího. Jako pro Američana pro něj bylo jasným cílem CART. Před tím však následovala ještě "nutná" předehra v Toyata Atlantics, sérii, která je "líhní" talentů pro CART. V roce 1991 zde získal titul vicemistra, 6 vítězství a také prestižní Gilles Villeneuve Trophy.

Premiéra v CART přišla hned rok poté, v týmu Jim Hayhoe Racing. První sezóna nevyšla zrovna nejlépe, inu, co čekat od nováčka v nepříliš zkušeném týmu. Jimmy skončil 22. s 8 body. S týmem Jim Hayhoe Racing zůstal až do roku 1994 (kdy za něj jel poprvé celou sezónu) a svoje výsledky postupně vylepšoval.

V roce 1995 začala nejúspěšnější část jeho závodnické historie. Chip Ganassi si ho vybral jako jednoho ze svých jezdců a dal mu tak příležitost svést se s kvalitně připraveným vozem. Jimmy toho rychle využil a ve své první sezóně s Target Chip Ganassi Racing skončil na 8. příčce v šampionátu a byl zvolen "Most Improved Driver" (to se nedá říci česky :).

Rok 1996 patřil v CART Jimmy Vasserovi. Získal svůj první (a jediný) titul, a dosáhl i několika dalších zajímavých rekordů - např. vedl šampionát po každém závodě krom druhého; stal se prvním, kdo svoje první vítězství získal až v sezóně ve které vyhrál šampionát, a také se stal prvním šampionem, který ve své mistrovské sezóně dokončil všechny závody.

S týmem Chipa Ganassiho zůstal až do roku 2000, avšak úspěch z roku 1996 se mu nepodařilo zopakovat. Pouze mohl sledovat, jak se jeho týmový kolegové stávají šampiony CART (1997,1998 - Alex Zanardi, 1999 - Juan Montoya). Nevypadl však z desítky nejlepších jezdců v celkovém pořadí.

Na konci roku 2000 se Chip Ganassi rozhodl kompletně vyměnit jezdecké obsazení svého týmu, a tak si i Jimmy musel hledat nové angažmá. Místo pro rok 2001 nalezl u Patrick Racing, avšak sezóna se příliš nepovedla, protože auto bylo poměrně nespolehlivé a nepříliš rychlé. V loňském roce závodil Jimmy za tým Bobbyho Rahala, a poslední rok vozil po okruzích ChampCar logo firmy Shell. Získal také svoje (zatím) poslední vítězství - v 500 mílovém závodě ve Fontaně.

Pro letošní rok si Jimmy Vasser na poslední chvíli zajistil angažmá u nového týmu American Spirit Johansson. S postarším Reynardem a novým týmem jsme od něj asi nemohli moc čekat, a tak se po většinu sezóny trápí. Možná proto se také začali rojit spekulace o tom, že tato sezóna může být jeho poslední. Sice patří k nejoblíbenějším americkým jezdcům, s velkou fanouškovskou základnou, ale bohužel za ním nestojí žádný velký sponzor. A v současné době, kdy o angažmá rozhodují především peníze, se mu nerýsuje výrazná možnost získat místo v nějakém z "top" týmů.

Poznámka pod čarou: říká se, že by se Microsoft nebo Red Bull mohli stát sponzorem týmu American Spirit, a hlavně že by také tým mohl nakoupit šasi Lola (které se letos ukázali být mnohem rychlejší). Se silným sponzorem, s šasi Lola, a rokem zkušeností, by se možná i z American Spirit mohl stát opravdu konkurenceschopný tým, a tak si myslím že by Jimmy neváhal zůstat na svém místě... Ale kdo ví...

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy